2020-04-07, 15:33
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det är helt sjukt vad Tegnell och FHM trixar med siffrorna över avlidna.
Här är grafen som presenterades idag:

https://imgur.com/a/H3oOv8W

Som ni ser så är det en stor eftersläpning. Av alla de 114 döda som rapportraddes idag så var det bara några få som avlidit det senaste dygnet. Ni kan se att till över hälften av de som rapporterades som avlidna i lördags blev registrerade idag.
Det enda man kan utläsa av denna kurva är:
- Vi har en enorm eftersläpning i registrerade fall, ända upp till 10-15 dagar sedan!
- Antalet döda ökar varje dag med ca 15%
- Finns inget som helst i denna graf som tyder på att det skulle minska senaste dagarna, eftersom staplarna bakåt "fylls på" successivt hela tiden
- Sannolikt dödstal idag är säkerligen långt över 100

Ändå står Tegnell och svamlar om att "det ser ut att ligga ganska stabilt på 40".

Hur fan kan detta få ske i Sverige i april 2020? Att man står och medvetet mörkar och svamlar bort hundratals dödstal som man vill "tona ner". Det är fullständig skandal och borde rendera häxbränning på Stora Torget, minst.

Det är så jäkla sjukt det som nu händer. Man har lett in Sveriges befolkning i ett medvetet massmord som alla andra länder varnar kraftfullt för. Och nu försöker man mörka skiten.
Citera
Medlem
Stockholm har fler rapporterade dödsfall i corona än Ryssland, Australien, Indien och Japan tillsammans!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Contractors
Hört att han inte fick vara där mer då "vi måste göra plats för andra journalister så att de också får ställa frågor". Ironiskt är flera journalister där handplockade och trogna svenska regimen därmed de tafatta frågorna.
Precis. Börjar bli lite diktatur över det hela då de kan handplocka journalister och då de löjliga frågorna de får. Vi kanske har en nordkoreansk regering innerst inne.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
På mitt jobb, ett vårdboende, börjar det bli kaos nu med fler personal hemma än på jobbet. Vi som är i tjänst får jobba dubbla pass. Hur länge kan det här fortsätta tro?

Vad är alternativet? Folk med minsta symtom skall ju inte jobba.

Kan inte folk inom andra näringar hjälpa till hos er, de utan jobb nu, och så blir ni med utbildning och sådär mellanchefter, typ?
Citera
2020-04-07, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
1000 döda per miljon invånare är lika många i t.ex. både Sverige och Kina. Det är därför man mäter på det sättet då det fungerar oavsett hur stort landet är (förutom mini-stater som ej har en miljon invånare).
Jag förstår hur du menar, det jag försökte förklara är att ett gigantiskt utbrott i en del av ett till befolkning stort land, med enormt antal döda utslaget på 1M pop. i landet kan bli missvisande även det i "topplistan".
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
DET HÄR MÅSTE JU BARA VARA DEN VÄRSTA TEGNELL-FLOSKELN HITTILLS!!

https://youtu.be/janmckTKpjE?t=2761

Journalist: "Hur är det med avståndet mellan mig och den jag äter meds tallrik?"

Tegnell: "Bla bla bla. Droppsmitta. Bla bla bla. Så jag förstår inte riktigt hur tallriken kommer in ekvationen? Hä hä hä."

Journalist: "Jamen alltså om det landar droppar på tallriken?"

Tegnell: "..."

Tegnell: "Öhhh... ja, alltså om man äter upp det här viruset å det kommer ner i magen så dör det."

Tegnell slår med andra ord fast att man inte behöver följa rekommendationer om att tvätta händerna före måltid eftersom det inte spelar någon roll. "Man äter viruset och sän kommer dä ner i maggen å sän dör dä, änligt min ekvjashoon".

RIP Sverige.

Jaaa jag stängde ned PKn efter det, klarade inte av att bevittna skiten.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuculuscanorus
Nå. Vi är fortfarande inte i närheten av de italienska siffrorna.

Får vi samma situation bör vi ha cirka 166 döda om dagen.

Dock tror jag i längden att den svenska taktiken kommer visa sig gynnsam.

Jag läste "den svenska tallriken" ... var la jag mina glasögon?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Ett land är någonstans sina förutsättningar: Sydkorea hade SARS, Tyskland har sina IVA-platser och USA är.. well USA (med sin folkhälsa). Ingen - inte ens Da Vinci som verkar tagit en välbehövlig paus från tråden - kan säga hur många som kommer att dö, men ett virus med det r0-värdet och inkubationstid som ingen har immunitet mot kommer skörda sina offer bland riskgrupperna äldre och sedan tidigare sjuka (ofta i kombination).

FHM har inte gjort så mycket mer än att ge oss eget ansvar? Tycker bara det är stort i sig. Det enda jag om möjligt kan invända mot är just att epicentra-resenärerna från Italien och Iran inte fick sitta i karantän, men det hade - givet ingen immunitet, r0 och inkubationstid - bara varit att skjuta upp problemet. Hade vi haft ett stort antal tester hade vi givetvis kunnat testa mer i såväl tidigt som nuvarande stadie, vilket självklart hade underlättat helhetsbilden. Nyckelordet där är underlättat.

Du kan ju egentligen inte uttala dig om eventuella ekonomiska konsekvenser: de vet vi ju ingenting om ännu? Utöver de sydkoreanska åtgärderna har jag dålig koll på hur just deras ekonomier drabbats, men när det kommer till Tyskland och USA kommer med största sannolikhet detta få stora ekonomiska konsekvenser oavsett hur tidiga eller kraftfulla deras åtgärder varit i smittskyddssynpunkt. Flertalet tyska områden har exempelvis i suttit i de facto-karantän i över en månad.

Det kinesiska riksförbundet uppskattade att så många som tusen svenskkineser firade det kinesiska nyåret i Wuhan, spridning fanns i mer eller mindre omfattning i Thailand och flera europeiska länder redan i slutet av januari. Hade Sverige stängt gränserna 1/1 2020 hade smittspridningen eventuellt kunnat undvikas helt eller åtminstone kraftigt förminskats.

Idag sitter folk varslade, permitterade eller arbetar hemifrån. Idrotts- och kulturevenemang har ställts in för överskådlig framtid, restaurang- och turismnäringen är på gränsen till obefintlig. Boende på ålderdomshemmen får inte träffa sina anhöriga. Vi har tvättat händerna till den grad att vinterkräksjukan försvunnit fortfarande än du hinner säga "Björn Olsen". Den psykiska pressen och sociala distanseringen riskerar att öka den psykiska ohälsan och våld i nära relationer.

Att påstå att Sverige och svenskarna "inte tar kampen" är med andra ord ett jävla hån mot alla de miljoner människor som gör sitt absoluta yttersta för att riskgrupperna ska klara sig så bra det bara går. Eller?
Det är inget hån om man jämför med andra länder för dom tycker nog att vi hånar dom med att göra så här. Folket är en sak men stat och myndigheter kämpar ju inte mycket. Var är skyddsutrustingen och alla tester som exempel? Varför isoleras inte Stockholm så vi kan ta en stad i taget istället för att få kaos överallt? Man lär av mästarna i Asien men det vill inte FHM. Att företag får problem pga av sviktande kundunderlag händer i hela världen i denna pandemi. Många av våra får ju ta del av statens "bottenlösa" skattkista nu och det är inte lika lätt i andra länder. Hade det "bara" varit en ekonomisk kris i världen så hade dom inte fått någon hjälp alls.

Nu tror inte jag att Tegnells plan att styra smittan kommer att fungera och då får politiker panik då antal döda ökar och vården krisar. FHM är övermodig om dom tror detta att dom med lätthet kan styra denna smitta. En nedstängning eller karantäner kommer och det blir än mer utraget och problematiskt för ekonomin efterom vi är sena (som vanligt).

Men vi får väl se, vi kanske har tur och jag är ingen expert. Jag bara studerar vad som händer på många andra ställen runt om i världen och har gjort sedan januari.
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Denna tråd måste vara den absolut sorgligaste.
Folk sitter här helt maniskt och sprutar ilska.

Den ena individen efter den andra säger att Tegnell gjort bra ifrån sig, medan den andre visar att siffrorna är katastrof.
Då kontrar individ ett, med något helt fantastiskt och försöker skydda dessa siffror och skönmåla det.

Det är för fan uppenbart att folk inte lyssnar på vad Stockholm säger. Vem fan har gjort det fram tills nu?
Kräver för helvete ingen raketforskare att se detta.
Vissa människor behöver vägledning av en sträng arm..

Jävla naiva nollor!

Helt sjukt!!

Ursäkta men jag förstår inte ditt motsägelsefulla inlägg. Är du för eller emot? Och i så fall vad?
Citera
2020-04-07, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Undrar vem det är som är dum egentligen?

Det är bara att åka hit, blir satt i karantän i 2 veckor och sen kan du njuta av ett dött samhälle med en lika slö befolkning. Jag hade betydligt högre tankar om Norge än vad som spelas ut här.

Bara att komma! Den hur du fixar ekonomin får väl du räkna ut då halva arbetsstyrkan är permitterade i Norge nu (kanske tog i så jag sket ner mig, men det är onekligen jävligt dött.överallt)

Jag jobbar hemmifrån och har gym hemma. Det är den intellektuella härdsmältan i Sverige som plågar mig. På område efter område.

2 veckor - hahaha! Hade du hängt dig om det blivit krig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det bor väldigt många invandrare där. De har en helt annan kultur. Massor av barn och folk springer runt till grannarna och sitter på golvet och äter mat med händerna i stora grytor. Sedan springer de till moskéerna titt som tätt. Självklart blir det en annan spridning. Det har ju bidragit till Stockholms extremt höga siffror.
Men svenskar är inte odödliga. Spridningen finns även på Djursholm och Östermalm. Framför allt en massa ungdomar som går på krogen och lever som vanligt sprider viruset. Det verkar dessutom som att detta har förvärrats på sista tiden. Ingen verkar bry sig längre bland den yngre generationen. Dessutom gör vädret ungdomarna mer benägna att vilja gå ut.
Klart det är så men nu säger dom ju att åldersdomhem blivit drabbade och där brukar inte Mohamed sitta pga att de brukar tas hand om hemma av deras barn.
Citera
Medlem
Jag har en fundering kring ambulanspersonal och skyddsutrustning.

Nyligen var det ett inslag på svt om att mer än hälften av utryckningarna är coronarelaterade. Uppgiften kom från ambulanspersonal i Nacka.

Jag bor i Nacka och har sett ambulansen komma två gånger de senaste dagarna (inte till samma adress). Ambulanssjukvårdarna har haft den vanliga klädseln och bär endast på akutväskan. Men när man sett ambulanspersonal på nyheterna så har de burit skyddsutrustning och skyddsmask.

Går de in hos folk oskyddade eller får de verkligen plats med dubbla uppsättningar superutrustning i den där lilla akutväskan, och kränger på sig allt utanför ytterdörren innan de går in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in