Citat:
Ursprungligen postat av
Moretex
Jag vet inte riktigt vad du menar, vi har ju inte samma strategi som Sydkorea, Tyskland eller USA. Hur många döda accepterar du i din "kamp"? Menar du att vi kämpar mer eller lika mycket som dessa länder? Det är ju vi som är exprimentet, andra försöker sig på kontroll.
Hur vet du att bara 0.01% dör då hela världen står mitt upp i detta? Själv har jag ingen anig om hur många som i slutändan dör i vårt land men jag tycker 10 000 - 50 000 är för mycket i bara en sjukdom man hade kunnat begränsat om vi hade haft ett vaket smittskydd.
Många svenskar har gjort ett bra jobb med eget ansvar och bromsat smittan men det det kommer inte att hjälpa tror jag utan vården kommer att överbelastas och då dras andra än sjuka i covid-19 med i fallet om dom blir sjuka av annat eller skadade. FHM har inte gjort så mycket mer än att uppmana och nu skylla på andra aktörer att smitta kommit in i åldringsvården. Dom skulle tex. ha satt folk från Italien i hemkaranän i 14 dagar. Det hade köpt mycket tid och vi hade hållit på med smittspårning idag med få ekonomiska problem. Med sådana tidiga åtärder kämpar hela samhället och inte bara enskilda människor som känner ansvar.
Blev det tydligare?
Ett land är någonstans sina förutsättningar: Sydkorea hade SARS, Tyskland har sina IVA-platser och USA är.. well USA (med sin folkhälsa). Ingen - inte ens Da Vinci som verkar tagit en välbehövlig paus från tråden - kan säga hur många som kommer att dö, men ett virus med det r0-värdet och inkubationstid som ingen har immunitet mot kommer skörda sina offer bland riskgrupperna äldre och sedan tidigare sjuka (ofta i kombination).
FHM har inte gjort så mycket mer än att ge oss eget ansvar? Tycker bara det är stort i sig. Det enda jag om möjligt kan invända mot är just att epicentra-resenärerna från Italien och Iran inte fick sitta i karantän, men det hade - givet ingen immunitet, r0 och inkubationstid - bara varit att skjuta upp problemet. Hade vi haft ett stort antal tester hade vi givetvis kunnat testa mer i såväl tidigt som nuvarande stadie, vilket självklart hade underlättat helhetsbilden. Nyckelordet där är underlättat.
Du kan ju egentligen inte uttala dig om eventuella ekonomiska konsekvenser: de vet vi ju ingenting om ännu? Utöver de sydkoreanska åtgärderna har jag dålig koll på hur just deras ekonomier drabbats, men när det kommer till Tyskland och USA kommer med största sannolikhet detta få stora ekonomiska konsekvenser oavsett hur tidiga eller kraftfulla deras åtgärder varit i smittskyddssynpunkt. Flertalet tyska områden har exempelvis i suttit i de facto-karantän i över en månad.
Det kinesiska riksförbundet uppskattade att så många som tusen svenskkineser firade det kinesiska nyåret i Wuhan, spridning fanns i mer eller mindre omfattning i Thailand och flera europeiska länder redan i slutet av januari. Hade Sverige stängt gränserna 1/1 2020 hade smittspridningen eventuellt kunnat undvikas helt eller åtminstone kraftigt förminskats.
Idag sitter folk varslade, permitterade eller arbetar hemifrån. Idrotts- och kulturevenemang har ställts in för överskådlig framtid, restaurang- och turismnäringen är på gränsen till obefintlig. Boende på ålderdomshemmen får inte träffa sina anhöriga. Vi har tvättat händerna till den grad att vinterkräksjukan försvunnit fortfarande än du hinner säga "Björn Olsen". Den psykiska pressen och sociala distanseringen riskerar att öka den psykiska ohälsan och våld i nära relationer.
Att påstå att Sverige och svenskarna "inte tar kampen" är med andra ord ett jävla hån mot alla de miljoner människor som gör sitt absoluta yttersta för att riskgrupperna ska klara sig så bra det bara går. Eller?