2020-04-07, 13:58
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Dags för massmördaren Tegnell att ta sitt straff

25,1 procent av vårdtillfällena har gällt patienter mellan 50 och 59 år.

11,9 procent har gällt patienter 40-49 år.

3,6 procent har gällt patienter 30-39 år

4,4 procent har gällt patienter 20-29 år.

Att så många yngre måste intensivvårdas förvånar Karin Hildebrand, intensivvårdsläkare på Södersjukhuset i Stockholm.

– Vi ser fler än vi hade förväntat oss av unga personer utan riskfaktorer, alltså utan andra sjukdomar, som drabbas hårt av covid-19 och som kräver intensivvård, sa hon i Aktuellt på måndagskvällen.
Och hur många av dessa mellan 20-39 år kom hit som minderåriga under 18 när de egentligen var 35+ Dvs mellan 40-50 år nu.
Citera
2020-04-07, 13:59
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är inte det vi pratar om här. Redan tidigt i tråden lades det fram att vi skulle se en rejäl överrepresentation av smittade i de utsatta områden. Det kommer vi att se över hela Sverige när detta är över. Jag pekade t.o.m. ut orsaker till det. Det har inte varit kvantfysik direkt utan det har jag kunnat räkna ut här där jag sitter. Det har säkert FHM också gjort men gett blanka fan i att ta beslut om nödvändiga åtgärder. Jag har också tidigt lagt fram vad jag tror blir konsekvenserna av detta nämligen att vi kommer att se en överdödlighet bland våra gamla och svaga.

Jag förstår att de åtgärder man skulle ha tagit hade inneburit ett utpekande men det är sådant man får hantera som ansvarig. Man borde t.ex. redan tidigt ifört flera restriktioner. Nu har pendelflyget till Mellanöstern fått hålla på ända tills det var försent och skadan redan skedd. Sedan hade man kunnat förhindra vissa yrkesgrupper boende i dessa områden från att arbeta inom omsorg till dess man har bättre testmöjligheter.

Och ja, överrepresentationen i dessa områden är så påtaglig så att sådana åtgärder är motiverade. Siffrorna vi ser idag förvånar mig inte det minsta.
Malmö utmålas ofta som en stad som har tagits över av invandrare.

Lågt antal smittade i Skåne, inga riskgruppsboenden smittade i Malmö trots att flertalet inom hemtjänst och ute på dessa vårdinrättningar är från dessa invandrargrupper.

Rosengård och andra utsatta områden är där jag ser flest med handskar och munskydd och egentillverkade märkliga saker som skyddar mun och näsa.

Finns även de som står och rengör sedlar och mynt med sprit i invandraraffärer/matställen.

Så du kan inte dra alla invandrade människor över en kam. Tydligen funkar det i Skåne och Göteborgsområdet.
Citera
2020-04-07, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är inte det vi pratar om här. Redan tidigt i tråden lades det fram att vi skulle se en rejäl överrepresentation av smittade i de utsatta områden. Det kommer vi att se över hela Sverige när detta är över. Jag pekade t.o.m. ut orsaker till det. Det har inte varit kvantfysik direkt utan det har jag kunnat räkna ut här där jag sitter. Det har säkert FHM också gjort men gett blanka fan i att ta beslut om nödvändiga åtgärder. Jag har också tidigt lagt fram vad jag tror blir konsekvenserna av detta nämligen att vi kommer att se en överdödlighet bland våra gamla och svaga.

Jag förstår att de åtgärder man skulle ha tagit hade inneburit ett utpekande men det är sådant man får hantera som ansvarig. Man borde t.ex. redan tidigt ifört flera restriktioner. Nu har pendelflyget till Mellanöstern fått hålla på ända tills det var försent och skadan redan skedd. Sedan hade man kunnat förhindra vissa yrkesgrupper boende i dessa områden från att arbeta inom omsorg till dess man har bättre testmöjligheter.

Och ja, överrepresentationen i dessa områden är så påtaglig så att sådana åtgärder är motiverade. Siffrorna vi ser idag förvånar mig inte det minsta.

När tror du vi kommer se detta i de dödssiffror som Skatteverket rapporterar på veckobasis för hela Sverige? Fram till v 13 syns inget speciellt ännu. Lite högra än 2019 men lägre är 2018 och 2017 på veckobasis.
Citera
2020-04-07, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
I Tyskland kommer de hem till folk som legat sjuka i typ 6 dagar och tar blodprov och bedömer om de ska tas till sjukhus... Det sägs att det är därför Tyskland har så låga dödstal...

Men Sverige testar ju inte ens...
Det är det jag vill komma fram till.
Om man känner sig sjuk feber hosta osv osv symtom som har med corona att göra så måste man testas direkt för att få vård i ett tidigt stadie.
Därför tycker jag att restriktioner som Sverige har är bullshit om överlevnadschansen minimeras enormt tex för de äldre pga att de ska stanna hemma istället för att kolla om de har corona för att få behandling i ett tidigt stadie.
Jag vill fortfarande veta om man syresätter blodet tidigt bildas soldater mot viruset och har man större chans att överleva än om det är försent och lungorna har börjat kollapsa.
Isåfall är denna restriktion stanna hemma om du känner dig sjuk för att inte smitta andra löjlig för man får inte vård i tid eller testas. Jag vill veta om det hjälper eller inte tidig vård vs sen vård.
Citera
2020-04-07, 14:02
Medlem
591 döda i Sverige nu
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Men snälla du, förklaringen är busenkel:
Har det inte hänt i Stockholm så har det inte hänt!

Jag är imponerad av svenska folket om nu den minskade ökningen nationellt håller i sig (fortsätter det på samma vis även idag kanske denna lägre ökningstakt är det nya normala). Isf kan man anta, att när Stockholm är avklarat kan resten av Sverige, eventuellt exklusive Göteborg, hålla en låg smittspridning och inte införa diktatur.

Härligt jobbat skåningar!
Det är väl inte svårare än att region Skåne införde besöksförbud på alla vårdinrättningar utan att först rådfråga hbtqcertifierade
genusforskare om denna åtgärd riskerade att upplevas som kränkande av de utsatta i samhället.
Citera
Medlem
100 döda?
Citera
2020-04-07, 14:03
Medlem
Haddock93s avatar
SVT säger 591?! Kan det stämma?

Vi hade 477 igår?

En ökning på 114 PERSONER?!

Omg STÄNG ALLT! Förstår ni hur mycket det här är per capita?

Det här skulle ungefär motsvara att 3420 dog på en dag i USA.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Jag har hört samma sak. Det sas att det beror på att lungorna hinner bli förstörda om man väntar för länge med att åka in för bedömning. Om man känner lufthunger så ska man åka in så snabbt man kan. Det var någon professor eller liknande som sa det.
Precis har hört det också kommer inte ihåg var men det hade med immunsystemet att göra för att kriga mot corona. Det är länken jag inte hittar längre eller om den var trovärdig. För om det är så så borde journalisterna ställa Tegnell mot väggen när det gäller stanna hemma om du känner dig sjuk istället för att bli testad för då kommer du med all sannolikhet att dö när det är försent med vård när det gäller de lite äldre.
Citera
Medlem
415brushans avatar
99 döda idag
78 döda igår

https://c19.se/

Vart är ni nu förnekare? Är ni nöjda med resultatet?
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Det är det jag vill komma fram till.
Om man känner sig sjuk feber hosta osv osv symtom som har med corona att göra så måste man testas direkt för att få vård i ett tidigt stadie.
Därför tycker jag att restriktioner som Sverige har är bullshit om överlevnadschansen minimeras enormt tex för de äldre pga att de ska stanna hemma istället för att kolla om de har corona för att få behandling i ett tidigt stadie.
Jag vill fortfarande veta om man syresätter blodet tidigt bildas soldater mot viruset och har man större chans att överleva än om det är försent och lungorna har börjat kollapsa.
Isåfall är denna restriktion stanna hemma om du känner dig sjuk för att inte smitta andra löjlig för man får inte vård i tid eller testas. Jag vill veta om det hjälper eller inte tidig vård vs sen vård.
Enkelt och snabbt svar: Självklart hjälper det om du får vård i ett tidigt skede.

Och det är det som man även säger, stanna hemma om du är sjuk - sök kontakt med vården om du börjar må sämre.

Du kommer att märka om du har svårt att syresätta dig, då är det absolut dags att söka vård.
Citera
Medlem
114 nya fall.

Tegnell: läget är någorlunda stabilt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in