Citat:
Ursprungligen postat av
IlDivino
Jag förstår verkligen inte hur du kan jämställa eget ansvar med sociala experiment? Även fast 99,99% utanför riskgrupperna överlever så tar jag och alla jag känner ”kampen”, jag har inte hört talas om några som inte tar ”kampen”? Att du ser några bilder från storstadens uteserveringar betyder inte att den stora massan (99,99%?) inte tar kampen?
Snälla förklara vad du menar?
Jag vet inte riktigt vad du menar, vi har ju inte samma strategi som Sydkorea, Tyskland eller USA. Hur många döda accepterar du i din "kamp"? Menar du att vi kämpar mer eller lika mycket som dessa länder? Det är ju vi som är exprimentet, andra försöker sig på kontroll.
Hur vet du att bara 0.01% dör då hela världen står mitt upp i detta? Själv har jag ingen anig om hur många som i slutändan dör i vårt land men jag tycker 10 000 - 50 000 är för mycket i bara en sjukdom man hade kunnat begränsat om vi hade haft ett vaket smittskydd.
Många svenskar har gjort ett bra jobb med eget ansvar och bromsat smittan men det det kommer inte att hjälpa tror jag utan vården kommer att överbelastas och då dras andra än sjuka i covid-19 med i fallet om dom blir sjuka av annat eller skadade. FHM har inte gjort så mycket mer än att uppmana och nu skylla på andra aktörer att smitta kommit in i åldringsvården. Dom skulle tex. ha satt folk från Italien i hemkaranän i 14 dagar. Det hade köpt mycket tid och vi hade hållit på med smittspårning idag med få ekonomiska problem. Med sådana tidiga åtärder kämpar hela samhället och inte bara enskilda människor som känner ansvar.
Blev det tydligare?