2020-04-07, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag litar mer på Iran än vad jag litar på Folkrepubliken och Ryssland när det kommer till detta, Iran verkar inte direkt ha tid att ljuga med tanke på att de öppet har grävt massgravar vid ett tillfälle.

Ryssland har dock kört med sovjettaktiken att ljuga och köra med PR politik precis som att Kina med stor sannolikhet gör samma sak

VAD fan har Ryssland med huruvida du kan lita på Kina eller Irans siffror?

Seriöst?
Citera
2020-04-07, 14:48
Bannlyst
I Sverige dör i snitt 250 personer per dag.
När det blir 300 döda per dag, vad kommer förnekarna då att säga?
Att det egentligen är bara 50 extra som dör?
Alla andra slutar att dö alltså?
Denna Covid-19 har inte bara negativa sidor alltså. Den lyckas rädda alla andra som annars hade dött.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av topofthemorning
Nivan pa de svenska journalisternas fragor e inte direkt jättehog

Eller hur? Varför frågar man ens vad som händer om man delar tallrik på lunchen med sina kollegor? Varför ska dom ens dela tallrik haha
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Den personen vet inte vad de talar om. På IVA (intensivvårdsavdelning) Så vårdas olika stadier av svårt coronasjuka.

En hel del får ex. syrgas via en slang under näsan dessa kan även gå omkring eller sitta i sina sängar och suga i sig syre som tillskott då de inte syresätts ordentligt med sina lungor.

Andra får en MASK som täcker näsa och mun..Så dessa kan få i si mer syre än vid slangen under näsan.

Sedan finns mask med överrtryck som hjälper till att trycka ner luft i lungorna med eller utan syretillförsel. Efter alla dessaa åtgärder kan det bli respirator med en slan in genom munnen och ned i luftstrupen. Dessa får lugnande medel ev sövs. Andra kan få ett snitt i halsen där man för in slangen i luftstrupen. Detta då oftast om patienten förväntas ligga en längre tid i respirator.. Även dessa sövs och vänds på ev väcks upp med jämna mellanrum.

Efter detta kommer såkallad ECMO en maskin som helt tar över syresättningen av kroppen..Då är man riktigt illa däran..Det är näst intill en Hjärt/lung maskin som de som används vid stora operationer.

Så kontentan är att de flesta som är inlagda på IVA ligger INTE i respirator utan vårdas med annan syresättande behandling.

Det var mycket märkligt igår på Aktuellt när nyheten att Boris Johnson lagts in på IVA kom. Då började Anders Tegnell och Björn Olsen direkt att prata om respirator. Blev väldigt förvånad över att dom inte istället redogjorde var IVA är som du gjort ovan.
https://www.expressen.se/nyheter/tegnells-svar-om-boris-johnson/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Nej. Flockimmunitet är inte enda sättet. Just därför världens samlade expertkår har förkastat den idén.

Har du en bättre lösning dumfan? Nej precis. Varsågod att låsa in dig själv i två år tills vaccin anländer.
Citera
2020-04-07, 14:49
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Andra länder mörkar för att dölja dom verkliga siffrorna.

Vad skulle de tjäna på att göra det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Jag förstår verkligen inte hur du kan jämställa eget ansvar med sociala experiment? Även fast 99,99% utanför riskgrupperna överlever så tar jag och alla jag känner ”kampen”, jag har inte hört talas om några som inte tar ”kampen”? Att du ser några bilder från storstadens uteserveringar betyder inte att den stora massan (99,99%?) inte tar kampen?

Snälla förklara vad du menar?
Jag vet inte riktigt vad du menar, vi har ju inte samma strategi som Sydkorea, Tyskland eller USA. Hur många döda accepterar du i din "kamp"? Menar du att vi kämpar mer eller lika mycket som dessa länder? Det är ju vi som är exprimentet, andra försöker sig på kontroll.

Hur vet du att bara 0.01% dör då hela världen står mitt upp i detta? Själv har jag ingen anig om hur många som i slutändan dör i vårt land men jag tycker 10 000 - 50 000 är för mycket i bara en sjukdom man hade kunnat begränsat om vi hade haft ett vaket smittskydd.

Många svenskar har gjort ett bra jobb med eget ansvar och bromsat smittan men det det kommer inte att hjälpa tror jag utan vården kommer att överbelastas och då dras andra än sjuka i covid-19 med i fallet om dom blir sjuka av annat eller skadade. FHM har inte gjort så mycket mer än att uppmana och nu skylla på andra aktörer att smitta kommit in i åldringsvården. Dom skulle tex. ha satt folk från Italien i hemkaranän i 14 dagar. Det hade köpt mycket tid och vi hade hållit på med smittspårning idag med få ekonomiska problem. Med sådana tidiga åtärder kämpar hela samhället och inte bara enskilda människor som känner ansvar.

Blev det tydligare?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Det sa han ju inte. Bara att kolla själv. Onödigt att hitta på när det är illa som det är. Du förstör din trovärdighet.
https://www.svtplay.se/video/26321706/nyheter-direkt/folkhalsomyndigheten-om-covid-19-3

Jo det är Folkhälsomyndigheten som tar fram de s k modellerna. Det jobbar ganska många där som har sagts ett flertal gånger till dem som vill få andra att tro att Tegnell är något slags envåldshärskare.

Stabilt nämnde han inte nej.

Förutom de 591 inrapporterat avlidna kl 11.30 idag så finns det ytterligare 17 avlidna som ännu saknar dödsdatum och inte är medräknade i de 591 dödsfallen ännu såg jag på powerpointen som visades.

Såg också att de har ändrat grafen så att man i en annan färg på staplarna ser de efterrapporterade som kommit in nu. Såg ut att vara en del som lagts till från någon gång i slutet av veckan till nu.

Regionerna släpar efter lite i sin rapportering och det har sin tydliga förklaring. Mycket annat som går före i ett jätteansträngt läge.

Sa han det? Hörde inte jag alls.

Han nämnde aldrig siffran för antal dödsfall och det kunde han väl ha gjort. Han visade bara på skärmen och pratade bl a om att medelvärdet för antalet dödsfall per dygn har ökat "något" till ca 40 st.

Han sa stabilt. Vilket han har gjort i princip på varenda presskonferens hittills.
Citera
Medlem
Avskyr i vanliga fall SVT och SR.
De har varit lögnare under många många år.

Men helt plötsligt har scenen förändrats med Corona.

Om man bortser från den mörkade information om Corona-döda bland Järvafältsfolket, så verkar SVT vara den mest trovärdiga källan under krisen.

Dagens Nyheter och Fria Tider går hand i hand. Svårt att se någon skillnad överhuvudtaget.
Stäng ner! Stäng mer! Stäng ner!
Så att allt kraschar.

Sa upp min prenumeration på Fria tider. Vilken skit de rapporterar.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
På vilket sätt då, alla fall utom 17-28st är ju med i staplarna, går liksom inte att få det till fler hur mycket ni än vill.

Över 100 registrerade döda sedan igår. Det är totalen som spelar roll. Hur många nya dödsfall kommer det vara imorn, och med vilka "argument" kommer du försöka släta över det då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Båda prioriterar död över liv, eftersom att konsekvenserna av de vidtagna åtgärderna i båda länderna kommer bringa långt mycket mer lidande än själva viruset.

Utan åtgärder dör 10 tals miljoner i USA.
Trots karantän 100-200 tusen.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Andra länder mörkar för att dölja dom verkliga siffrorna.

Länka en källa. Andra länder är minst lika kompetenta som Sverige, om inte mer kompetenta. Det är bara titta på FHM hantering av spridningen och ökningen av dödsfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in