2020-04-07, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Jag hatar Tegnell.

Har ser ut som ett mongo. Jag har inget emot folk som ser ut som mongo.
Men när man även beter sig så kaxigt som han gör då hatar jag en som ser ut som ett mongo.

Han har hävdat en massa saker bl a i sitt expertområde som har visat sig vara felaktiga.
Jag kan förlåta en expert som säger fel saker om han ber om ursäkt eller om han blir mer försiktig nästa gång han uttalar sig. Men eftersom han fortsätter med sitt arroganta sätt att säga fel saker utan att vara försiktig, då hatar jag en expert som säger fel saker.

Massvis med experter runt om i världen har uttalat sig om coronavirus som om det inte var värre än influensa. Massvis har sagt fel saker på samma nivå som Tegnell.
Men de flesta har slutat med det. Och om de inte har slutat har de inte längre fått utrymme i media och framförallt inom myndigheten och staten.

Därför hatar jag Tegnell.

du glömmer att Anders Tegnell är ANSTÄLLD som
statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten
hans chef är generaldirektör Johan Carlson
nu har Tegnell fått/tagit på sig rollen som
informatör för den myndighet han är anställd
på i rollen som statsepidemiolog
det jag vill komma till är att du borde styra
ditt hat i rätt riktning dvs till hela myndigheten
alt. hans chef istället för till en enskild person

hälsningar Blygdben
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det är skillnad på att stänga skolorna och att inte göra det. Att införa karantän och att inte göra det. Att ha en jubelidiot som ansvarig för folkhälsan och att inte ha det.

Men det har vi ju vetat länge.

Skillnaden mellan Norge och Sverige togs upp lite under presskonferensen. Gällande smittade inom äldreomsorgen är skillnaden mellan de båda länderna påtaglig.
Jag sa redan från början att stänga skolorna är en av de första åtgärder som ska vidtas i en situation som denna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Top 8 snarare, då man inte kan räkna mini-stater likt San Marino etc. i sådan statistik.
Vi är å andra sidan en ministat också i statistik.
Citera
Medlem
"Tegnell om Norges framgång: Vi vet inte varför de varit bättre"

För att de har haft en annan strategi.

Citera
2020-04-07, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Ni fattar ju inte.

Sverige kör med öppet samhälle, där smittan sprider sig långsamt för att bygga upp immunitet bland befolkningen. Det är en långsiktig lösning.
Vi fattar att Sverige kör med "öppet samhälle" och "flockimmunitet", därför dör det så många i Sverige.
18 gånger med döda i Sverige om du kollar på Finland!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ett 15-tal ambulanser med coronapatienter från Sörmland rullar mot Stockholm för att avlasta vården i Region Sörmland, som är hårt ansatt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-sormland

Del i planerad smittspridning för att uppnå flockimmunitet så att Tegnell kan ta semester i sommar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Det där har jag också tänkt många gånger.
I den bästa av världar (om man nu är lagd åt det cyniska hållet) kan Sverige fortsätta köra på med sitt ättestupaexperiment utan grava ingrepp i ekonomin, jämfört med andra som tar smällen.

Men jag tror inte att det sker med särskilt blida ögon. Alla exportföretag i landet bör klura på varumärket Made In Sweden.

Sedan kan det mycket väl bli så att fler hittills skonade länder råkar lika illa ut som vi kommer att göra, när de väl lyfter på locket.

Iså fall geniförklaras väl svetsarn. Men han spelar ett jäkla högt spel.

Jag tror inte att vi kommer att få se någon dramatisk ökning i de länder som har haft lockdown när man en gång lättar på den. Man tar absolut inte bort alla restriktioner över en natt. Dessutom kommer man att smittspåra och kunna sätta in lokala karantäner efter behov. Har man lyckats gå från full spridning till nästan noll en gång så kommer man inte att få full spridning igen.
Det viktigaste som jag ser det är att de länder som släpper på restriktionerna inte öppnar upp för resande till länder där man fortfarande har spridning. Rena länder skall bara öppna gränserna till andra rena länder.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Flockimmunitet har diskuterats i tråden. Slutsatsen är nog att den fungerar i teorin men inte i praktiken. Alltför många människor blir svårt sjuka och avlider i onödan när man släpper på väl beprövade metoder som isolering och karantän. Det enda möjligt hållbara argumentet för flockimmunitets-strategin är det ekonomiska. Men allting har ett pris. Ekonomin kanske går bättre i ett initialskede om man släpper lös smittan och håller tummarna. I ett senare skede när dödstalen växer exponentiellt och paniken bryter ut så kommer räkningen. Människor som fruktar för sin hälsa och sina liv tänker knappast på konsumtion. De gör snarare allt för och överleva och ekonomin kraschar.
Enda valet är kanske en medelväg. Gasa och bromsa samtidigt. Men det kräver större kunskap om pandemins utbredning och mekanismer. Och framförallt så kräver det ett tydligt ledarskap. Något som saknas för närvarande.

Du menar att alla hobbyepidemiologer på Flashback dragit slutsatsen att flockimmunitet inte fungerar.
Det känns väldigt betryggande med denna kvalificerade krets samlade kompetens
Det enda som kraftfullt skulle minska riskerna är att samtliga innevånare spärrades in till man hitta ett fungerande vaccin som man sedan successivt vaccinerade befolkningen med efter en noga upprättade prioriteringsordning

Problemet med det är att befolkningen troligen skulle bli galen av att sitta inlåsta 24/7 under något års tid och samhället ekonomi skulle fullständigt vara raserad

Men, vi skulle inte få så väldigt många dödsfall
Citera
2020-04-07, 15:11
Medlem
Kan inte någon säga till A.T. att i morgon ska han redovisa siffror på hur många döda det är vid ett visst klockslag och inte några eftersläpningar vill vi höra talas om !!!

Vi kanske ska börja med A.T.-förklaringar när vi förklarar varför våra inkomster plötsligt är mycket lägre än vad skattemyndighetens uppgifter är !
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag vet inte riktigt vad du menar, vi har ju inte samma strategi som Sydkorea, Tyskland eller USA. Hur många döda accepterar du i din "kamp"? Menar du att vi kämpar mer eller lika mycket som dessa länder? Det är ju vi som är exprimentet, andra försöker sig på kontroll.

Hur vet du att bara 0.01% dör då hela världen står mitt upp i detta? Själv har jag ingen anig om hur många som i slutändan dör i vårt land men jag tycker 10 000 - 50 000 är för mycket i bara en sjukdom man hade kunnat begränsat om vi hade haft ett vaket smittskydd.

Många svenskar har gjort ett bra jobb med eget ansvar och bromsat smittan men det det kommer inte att hjälpa tror jag utan vården kommer att överbelastas och då dras andra än sjuka i covid-19 med i fallet om dom blir sjuka av annat eller skadade. FHM har inte gjort så mycket mer än att uppmana och nu skylla på andra aktörer att smitta kommit in i åldringsvården. Dom skulle tex. ha satt folk från Italien i hemkaranän i 14 dagar. Det hade köpt mycket tid och vi hade hållit på med smittspårning idag med få ekonomiska problem. Med sådana tidiga åtärder kämpar hela samhället och inte bara enskilda människor som känner ansvar.

Blev det tydligare?
Ett land är någonstans sina förutsättningar: Sydkorea hade SARS, Tyskland har sina IVA-platser och USA är.. well USA (med sin folkhälsa). Ingen - inte ens Da Vinci som verkar tagit en välbehövlig paus från tråden - kan säga hur många som kommer att dö, men ett virus med det r0-värdet och inkubationstid som ingen har immunitet mot kommer skörda sina offer bland riskgrupperna äldre och sedan tidigare sjuka (ofta i kombination).

FHM har inte gjort så mycket mer än att ge oss eget ansvar? Tycker bara det är stort i sig. Det enda jag om möjligt kan invända mot är just att epicentra-resenärerna från Italien och Iran inte fick sitta i karantän, men det hade - givet ingen immunitet, r0 och inkubationstid - bara varit att skjuta upp problemet. Hade vi haft ett stort antal tester hade vi givetvis kunnat testa mer i såväl tidigt som nuvarande stadie, vilket självklart hade underlättat helhetsbilden. Nyckelordet där är underlättat.

Du kan ju egentligen inte uttala dig om eventuella ekonomiska konsekvenser: de vet vi ju ingenting om ännu? Utöver de sydkoreanska åtgärderna har jag dålig koll på hur just deras ekonomier drabbats, men när det kommer till Tyskland och USA kommer med största sannolikhet detta få stora ekonomiska konsekvenser oavsett hur tidiga eller kraftfulla deras åtgärder varit i smittskyddssynpunkt. Flertalet tyska områden har exempelvis i suttit i de facto-karantän i över en månad.

Det kinesiska riksförbundet uppskattade att så många som tusen svenskkineser firade det kinesiska nyåret i Wuhan, spridning fanns i mer eller mindre omfattning i Thailand och flera europeiska länder redan i slutet av januari. Hade Sverige stängt gränserna 1/1 2020 hade smittspridningen eventuellt kunnat undvikas helt eller åtminstone kraftigt förminskats.

Idag sitter folk varslade, permitterade eller arbetar hemifrån. Idrotts- och kulturevenemang har ställts in för överskådlig framtid, restaurang- och turismnäringen är på gränsen till obefintlig. Boende på ålderdomshemmen får inte träffa sina anhöriga. Vi har tvättat händerna till den grad att vinterkräksjukan försvunnit fortfarande än du hinner säga "Björn Olsen". Den psykiska pressen och sociala distanseringen riskerar att öka den psykiska ohälsan och våld i nära relationer.

Att påstå att Sverige och svenskarna "inte tar kampen" är med andra ord ett jävla hån mot alla de miljoner människor som gör sitt absoluta yttersta för att riskgrupperna ska klara sig så bra det bara går. Eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Härligt experten.

Se post (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Flockimmunitet har diskuterats i tråden. Slutsatsen är nog att den fungerar i teorin men inte i praktiken. Alltför många människor blir svårt sjuka och avlider i onödan när man släpper på väl beprövade metoder som isolering och karantän. Det enda möjligt hållbara argumentet för flockimmunitets-strategin är det ekonomiska. Men allting har ett pris. Ekonomin kanske går bättre i ett initialskede om man släpper lös smittan och håller tummarna. I ett senare skede när dödstalen växer exponentiellt och paniken bryter ut så kommer räkningen. Människor som fruktar för sin hälsa och sina liv tänker knappast på konsumtion. De gör snarare allt för och överleva och ekonomin kraschar.
Enda valet är kanske en medelväg. Gasa och bromsa samtidigt. Men det kräver större kunskap om pandemins utbredning och mekanismer. Och framförallt så kräver det ett tydligt ledarskap. Något som saknas för närvarande.
Kan det inte vara så enkelt att det är mycket slumpen när det rör sig om så relativt få dödsfall? Får Sverige in det på säg två ålderdomshem kanske det blir 200 extra döda. Folk som möjligen ändå hade dött inom ett-två år.

Vad man kan säga är att det var klantigt att inte ha besöksförbud på ålderdomshem tidigt.

Men jag förstår inte riktigt varför folk från 0-65 inte kan vara ute? Vad är det alla flashbackare menar skulle ha hänt om de inte kunde gå ut? Det finns ingen äkta lockdown utanför Kina. Folk i UK kan fortfarande gå på promenader, gå till motsvarande deras ica osv.

De enda som behöver isoleras är riskgrupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in