Citat:
Ursprungligen postat av
Kvantskallen
Rekommendationen att folk skall stanna hemma och isolera sig om man känner sig sjuk har inget att göra med att det för den enskilde patienten är den medicinskt bästa strategin. Naturligtvis är det bättre att möta sjuka och oroliga människor så tidigt som möjligt i vården eftersom det skapar trygghet.
Så rekommendationen har inget med patientsäkerhet att göra. Det handlar snarare om att man:
1. Vill minska belastningen på en sjukvård som redan befinner sig på gränsen till kollaps.
Dvs hålla skenet uppe så att inte fullständig panik utbryter.
2. Vill begränsa smittspridningen.
Hade vi haft en fungerande sjukvård innan pandemin och ansvariga i regeringen och på våra myndigheter agerat snabbare och mer resolut på hotet i initialskedet så hade mycket mänskligt lidande kunnat undvikas.
Jag vet jag vet det jag försöker säga är att det blir försent för de äldre att klara sig pga att de får vård alldeles försent i förloppet.
Hade vi haft 100000 respiratorer och IVA platser så hade man klarat detta galant och många hade klarat sig och blivit friska snabbt. Men nu så blir det försent innan man får respiratorvård pga att vid minsta lilla symtom så stannar man hemma istället för att testas och då blir det försent. Speciellt för de äldre då lungorna inte kommer att klara corona pga att de blir behandlade försent. Men allt har att göra med IVA platser. Många fler lär dö framöver pga att de inte vårdades i tid.