• 1
  • 2
2020-04-07, 11:18
Medlem
För en tid sedan hade jag en mycket märklig och nästan lite skrämmande dröm.
Jag drömde att jag satt hemma hos mig med tre vänner.
I drömmen var jag helt säker på att jag var vaken varpå jag sa till min vän: Tänk om det här här en dröm och jag snart vaknar!
-Absurt! Sa min vän. Du vet ju att du är vaken.
Ja sa jag men jag har drömt att jag varit vaken förut och " vetat" att jag varit vaken o sedan vaknat o insett att jag drömt.
En kvinnlig vän i soffan sa: (mitt namn) har rätt. Detta kan vara en dröm.
Då vaknade jag på riktigt.
Grejen är att i drömmen hade jag känt dessa människor i hela mitt liv och mindes ett helt liv jag aldrig levt på riktigt. Människor som aldrig existerat i verkligheten.
Jag var LIKA SÄKER på att jag var vaken som jag är just nu i skrivandets stund.
(Alltså kanske jag snart vaknar o inser att allt detta (mitt liv med allt vad det innebär) bara var en dröm som varade i någon minut.)

Har någon varit med om nåt liknande?
Citera
2020-04-07, 11:55
Medlem
Flammarions avatar
Det kallas lucida drömmar.
Man kan lära sig att "vara vaken" i drömmen. En extraordinär och hyperrealistisk upplevelse.
Citera
2020-04-07, 11:59
Medlem
f30malmos avatar
Jag fick ofta sådana drömmar när jag var yngre, nu är jag för trött för att drömma särskilt mycket när jag väl sover.

Ofta utspelade sig drömmarna i sovrummet där jag faktiskt låg.

I andra fall så utspelade sig drömmen utomhus, då blev jag plötsligt medveten om att det var en dröm, och det första jag alltid gjorde var att göra det till en flygdröm när jag var medveten om att jag drömde, eftersom jag alltid kan flyga i dessa drömmar, och det är en ganska rolig grej.
Citera
2020-04-07, 12:01
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Har upplevt samma för länge sedan. Men mina drömmar utvecklades och plötsligt drömde jag att jag vaknade och att allt ändå var verkligt, det var tyvärr inga sköna "vakendrömdrömmar" jag hade så det var rätt obehagligt. Efter det lärde jag mig att väcka mig själv i sömnen, tyvärr har jag även börjat drömma att jag väcker mig själv.
Citera
2020-04-07, 12:03
Medlem
Flammarions avatar
Har varit med om att jag "vaknat i drömmen" blivit besviken för att jag inte lyckats vara "lucid" bara för att sedan vakna på riktigt och inse att jag var "lucid"
Citera
2020-04-07, 12:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Har hänt. Ingen kul upplevelse. Man vet att man drömmer men det känns verkligt. Man försöker tvinga sig att vakna. Det blir ganska mycket panik om man inte kan det.
Citera
2020-04-07, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Har varit med om att jag "vaknat i drömmen" blivit besviken för att jag inte lyckats vara "lucid" bara för att sedan vakna på riktigt och inse att jag var "lucid"
Ja fan vad stört och förvirrande!
Citera
2020-04-07, 12:07
Medlem
Händer mig rätt ofta, i början tyckte jag det var intressant och kunde enklare styra vad jag drömde om också men nu tror jag att det bidrar till att jag aldrig känner mig utvilad.
Citera
2020-04-07, 12:14
Medlem
Kom hem från ett nattpass, rökte en holk och la mig. Någon timme senare vaknar jag och känner mig inte normal.
Trodde jag började få psykos, drack vattnet på mitt bord men kände ingen smak, öppnade fönstret vid sängen men det kom ingen luft.
Gick ut till köket och började se massa trianglar och fyrkanter, blev svårt att andas. La mig i sängen och blundade, andades lungt och slappande av.
Öppnade ögonen på nytt, kände mig normal, fönstret var stängt och vattnet orört.

Spännande med lucida drömmar =)
Citera
2020-04-07, 12:49
Medlem
Men detta var ingen lucid dröm.
Alltså...i drömmen hade jag minnen från ett helt liv och vänner jag känt i åratal med namn och allting.
Precis exakt som jag sitter här just nu och kan minnas mitt liv och är gift och allting, och jag VET ju nu att jag är vaken, var jag i drömmen helt säker på att jag var vaken.
Alltså mitt verkliga liv fanns inga minnen av- min fru o mina barn o allt.
Jag VISSTE att jag var vaken och det där var mitt liv. I en påhittad stad i en soffa jag aldrig ägt bland vänner jag aldrig känt....
Det var en mycket märklig upplevelse och långt ifrån behaglig.
Skrämmande faktiskt...
Citera
2020-04-07, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det kallas lucida drömmar.
Man kan lära sig att "vara vaken" i drömmen. En extraordinär och hyperrealistisk upplevelse.
Detta är ju dock en sanning med modifikation. Det påstås från en del källor att personer som är intelligentare än genomsnittet inte nödvändigtvis behöver lära sig eller öva för att de ska vara medvetna om att de drömmer.

Sen så finns det guider på internet där man får tips om hur man inte bara kan vara medveten om att man drömmer utan även styra sina drömmar efter behag. Till exempel att om du står vid en bergskant så kan du välja att hoppa bungyjump nedför den - i drömmen - om du så vill.
Citera
2020-04-07, 18:40
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slovenianbeer
Detta är ju dock en sanning med modifikation. Det påstås från en del källor att personer som är intelligentare än genomsnittet inte nödvändigtvis behöver lära sig eller öva för att de ska vara medvetna om att de drömmer.

Sen så finns det guider på internet där man får tips om hur man inte bara kan vara medveten om att man drömmer utan även styra sina drömmar efter behag. Till exempel att om du står vid en bergskant så kan du välja att hoppa bungyjump nedför den - i drömmen - om du så vill.
Jag kan ibland "flyga" på samma sätt som dom hoppar bland träd och grenar i Crouching Tiger, Hidden Dragon, det är riktigt jävla häftigt. Jag kan även väcka mig själv innan jag dör i drömmar, innan jag träffar marken om jag faller, om jag blir skjuten(väldigt otäckt att drömma) osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in