• 1
  • 2
2020-04-07, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Jag kan ibland "flyga" på samma sätt som dom hoppar bland träd och grenar i Crouching Tiger, Hidden Dragon, det är riktigt jävla häftigt. Jag kan även väcka mig själv innan jag dör i drömmar, innan jag träffar marken om jag faller, om jag blir skjuten(väldigt otäckt att drömma) osv.
Det spekuleras i forskningsvärlden att falldrömmar härstammar från då vi var apor och sov i träden. Meningen var alltså att vi skulle vakna när hjärnan registrerade att vi föll.
Citera
2020-04-07, 20:57
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slovenianbeer
Detta är ju dock en sanning med modifikation. Det påstås från en del källor att personer som är intelligentare än genomsnittet inte nödvändigtvis behöver lära sig eller öva för att de ska vara medvetna om att de drömmer.

Sen så finns det guider på internet där man får tips om hur man inte bara kan vara medveten om att man drömmer utan även styra sina drömmar efter behag. Till exempel att om du står vid en bergskant så kan du välja att hoppa bungyjump nedför den - i drömmen - om du så vill.

Ja, TS dröm kanske inte kvalar in på definitionen eftersom han saknade kontroll. Är det det du syftar på?
Jag har erfarenhet av båda sorter.
Citera
2020-04-07, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Ja, TS dröm kanske inte kvalar in på definitionen eftersom han saknade kontroll. Är det det du syftar på?
Jag har erfarenhet av båda sorter.
Nja, ville ju mest göra ett tillägg till det du skrev.
Citera
2020-04-07, 21:22
Medlem
Torsuss avatar
Tänk om hela denna tillvaro, som vi kallar för verklig är en lucid dröm. Vaknar upp och inse att usch det här med Corona vill jag aldrig mer drömma om igen. Det kändes otäckt verkligt
Citera
2020-04-07, 21:22
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slovenianbeer
Nja, ville ju mest göra ett tillägg till det du skrev.

som vanligt då …
Tack för upplysningen.

Btw, jag hade fattat utan fetmarkering …
Citera
2020-04-07, 21:40
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Tänk om hela denna tillvaro, som vi kallar för verklig är en lucid dröm. Vaknar upp och inse att usch det här med Corona vill jag aldrig mer drömma om igen. Det kändes otäckt verkligt

Tänk om vår uppfattning om skillnaden mellan dröm och verklighet är en illusion.
Att det bara rör sig om två olika medvetandetillstånd, lika "verkliga", men att det vi kallar "verklighet" är ett tillstånd som optimerats för att skaffa föda, para sig och fly eller slåss.
Och att det "normala" tillståndet är då vi drömmer.
Citera
2020-04-08, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Tänk om vår uppfattning om skillnaden mellan dröm och verklighet är en illusion.
Att det bara rör sig om två olika medvetandetillstånd, lika "verkliga", men att det vi kallar "verklighet" är ett tillstånd som optimerats för att skaffa föda, para sig och fly eller slåss.
Och att det "normala" tillståndet är då vi drömmer.
Ja precis.
Vet inte om jag är bekväm med tanken....eller vad säger du?
Citera
2020-04-08, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Det var ju i princip så det var för mig.
Citera
2025-09-01, 09:07
Medlem
iiimpossibles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Har upplevt samma för länge sedan. Men mina drömmar utvecklades och plötsligt drömde jag att jag vaknade och att allt ändå var verkligt, det var tyvärr inga sköna "vakendrömdrömmar" jag hade så det var rätt obehagligt. Efter det lärde jag mig att väcka mig själv i sömnen, tyvärr har jag även börjat drömma att jag väcker mig själv.

Låter som samma problem jag har.
Kan vara I en dröm och helt plötsligt få en obehagskänsla, typ ser att hunden inte är min hund utan något annat. Försöker väcka mig själv och det slutar med att jag slår upp ögonen och tittar ut i hallen.
Lättad, bara för att återfå den starka obehagskänslan någon sekund senare när jag inser att "om jag verkligen varit vaken så hade badrumslampan lyst upp hallen" .
Vilket leder till att jag återigen försöker vakna, samt skriker, i drömmen. Och det går ungefär lika bra som när man ska springa, så jag vaknar (på riktigt) av att jag faktiskt "skriker" eller ah gör något ljud.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in