2020-04-07, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Frågan var väl vilka restriktioner vi infört och vad regeringen har gjort? Att babberian på hörnet konkar välkomnar jag. Det har dessutom inget att göra med några restriktioner.

Jag orkar inte argumentera med lågbegåvade människor.
Om du missat hur hanteringen av utbrottet av Covid-19 påverkar bl.a handeln, så finns det inget hopp.
Citera
2020-04-07, 11:46
Medlem
DoktorTengeles avatar
[quote=GlennvonGoteborg|71084012]Helt sinnesjukt. 88 extra pers har dött och alla arbetsplatser arbetar hemifrån. Undantagstillstånd i världen. Sjukvården i krigsläge.
Regeringen begär absolut makt.
Helt sinnesjukt! Vad är det som försigår egentligen?????[/QUOTE]

Har vi otur mänsklighetens hittills största power-grab.

Har vi tur överdriven panik som snart går över.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Lite av elefanten i rummet och som är anledningen till att de äldre sorteras bort redan innan de kommer till IVA och en respirator. Där av också en högre andel yngre på IVA idag.

Men det kommer inte att räcka ändå, framför allt inte när gruppen under 59 år kör på med sina liv som att inget hänt.

FHM fortsätter och insisterar att prata om de äldre behöver skyddas, skyddas från vad? Jo den påhejade allmänna smittspridningen. En blottning av taktiken som är grupp immunitet och gärna så fort som möjligt så ekonomin i Sverige blomstrar igen - något som inte kommer att ske i första taget för vi är allt för beroende av exporten till vår omvärld och den tillresta turistnäringen.

Möjligen blev det en felräkning när de blev tydligt att asymptomatiska smittar och därmed kan inte risk grupper skyddas. Möjligen blev det också en felräkning när antalet som behöver IVA (respirator) blev lite högre än beräkningarna visar. Men nu är vägen vald och återvändo är inte längre ett alternativ.

Så är det, det FHM missbedömde är smittsamheten, det smittar alldeles för lätt varvid alldeles för många kommer att behöva intensivvård samtidigt.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
I Italien är de väldigt nära att ta fram testkit för att testa på folk om de blivit immuna mot viruset. Blodprov och svar på en timme. Är man immun får man en "license" som man kan ha mig sig när man går ut, eftersom då är det tänkt man ska kunna leva normalt igen.
Så det blir ett steg i det som är att öppna upp samhället i Italien igen. Lockdown i tex Italien kommer inte vara i 1 år som några Tegnells muppar vill tro.
Har hört att man forskar där på det där med blodplasma.
Man kör ju lockdown i olika steg, har ett preliminärt datum och innan det infaller gör man en utvärdering och beslutar om fortsatta åtgärder.

Fattar inte riktigt vad alla tegnellminions är ute efter. Rädda för personlig konkurs? Att ha en ”åskådning” att (utan reflektion) strida för? Saknar ett fotbollslag att heja på?
I vilket fall är det ett svaghetstecken att befolkningen är uppdelad i två läger och tjafsar med varandra när man i stället ska hjälpas åt.

”Intressant scenario” om världen tvingas till en årslång lockdown. Då blir man tvungna att samarbeta för att få till nya rutiner och sätt att leva för att hantera situationen.
Citera
2020-04-07, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Håller med! Det har kommit många vittnesuppgifter om att man först blir sjuk med milda symtom sen efter 7-10 dar när man börjat må bättre smäller det till ordentligt och folk blir riktigt dåliga.

Korrekt, en släkting blev riktigt sjuk, men höll sig hemma en vecka, sedan släppte det för att slå till ordentligt efter ca 7 dagar då han blev inlagd och låg i respirator 2 veckor. 40 år gammal. Kan andas själv fr.o.m igår.

Om detta är den generella sjukdomsbilden vågar jag inte svara på.
Citera
2020-04-07, 11:47
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ibland kallas det för marknadskrafter. Nu ska jag inte vara så cynisk och kalla det så just nu, men inte fan är det våra restriktioner som har stängt krogarna iaf.

Marknadskrafter är en naturlag men är man vänster tror man det är politik. Man kanske skulle kalla det människors fria val i stället.
Alla får själva gör valet mellan att riskera få viruset eller undvika det. Kallas även frihet.
Citera
2020-04-07, 11:48
Medlem
Vad kan vi förvänta oss från den dagliga presskonferensen idag?

* Forklaringar till varfor siffrorna ar enormt mkt hogre an alla jamforbara lander ?
* Redovisning eller icke redovisning av efterslapnings-siffror fran 'helgen'?
* En riktig graf som visar att den 'platta kurvan' gar spikrakt upp till himmelriket?
* Formaning om att tvatta handerna och att Covid-19 inte sprids via luften?
*Att Sverige gor ratt och att resten av varlden gor fel?
*Att det gar alldeles utmarkt att sitta pa en krog med 48 st andra, det skalas, det skriks, det spottas ut saliv fran munnar och det ar ingen fara for nagon, for man ar bara 'en liten grupp'?
*Sverige har fatt 87 nya dodsfall och smittan sprider sig som en lopeld i aldreboenden?
*Sverige har 'bara' 12 nya dodsfall (25% av hela Australiens total) och faran ar over?

Vad tror ni, gott folk?
Citera
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag förstår själva grejen med det hela men jag förstår också att det inte fungerar riktigt bra i andra fler andra länder i allafall. Där måste man hota och ta till krafttag.
Svensken däremot är det lätt att ge små fina order. Tegnell nämnde i sitt försvartal att det handlar om det kulturella också.
Visst! Sverige kanske klarar sig lindrigare undan just för att vi inte är så himla motsträviga, upproriska och eller går emot all expertis. Tegnell och Stefan vet det och hoppas på att det fungerar mot viruset också för det gör det ju med allt annat.
Detta vet jag med 90 % säkerhet.
Jag känner mitt folk och mig själv.

Du menar tack vare våra förfäder och föräldrar ska man aldrig ifrågasätta beslut för har man en hög auktoriäter har man alltid rätt, sitta som lag lydiga hundar och misstycker man något skickar man ett argt brev. Jo, tjena någon gräns finns det
Senast redigerad av kungen101 2020-04-07 kl. 11:50.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
2) Det är folk i riskgrupperna som riskerar livet, inte den generella populationen.

Vad innebär det med riskgrupp?

"85 år gammal dement gubbe på äldrevården med hjärtproblem och prostatacancer"

"25 år gammal Sara som är en knarkande prostituerad med HiV och ätstörningar"

"Människor med medfödda hjärtfel"

"Cancerpatienter som är genomgår strålbehandling = immunförsvaret är förstört"

Och brittiska premiärministrar i 55-års åldern:

Citat:
Boris Johnson får intensivvård

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/boris-johnson-far-intensivvard

Detta visar hur farlig den är.

Visserligen är inte Boris Johnson någon atlet eller vältränad motionär, men om en 55-årig man som lever lite slarvigt riskerar att dö av sjukdomen, då är den helt klart farlig.

En vanlig förkylning eller en vanlig säsongsinfluensa hade ju knappast satt honom i den här situationen.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag orkar inte argumentera med lågbegåvade människor.
Om du missat hur hanteringen av utbrottet av Covid-19 påverkar bl.a handeln, så finns det inget hopp.

Förstår att du inte orkar. Du har inget att komma med. Frisören eller kebaberians rörelse har inget med restriktioner att göra. Inget alls.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Helt sinnesjukt. 88 extra pers har dött och alla arbetsplatser arbetar hemifrån. Undantagstillstånd i världen. Sjukvården i krigsläge.
Regeringen begär absolut makt.
Helt sinnesjukt! Vad är det som försigår egentligen?????
Det finns flera förklaringar. Det händer oss själva. Vi har en sårbar globaliserad ekonomi vilket gör att allting störs ut. Vi tillhör (den sanna) civilisationen och har en avancerad medicinsk teknologi, så vi känner att vi både borde och kan göra något. Vi har sociala medier. Vanliga medier 24/7. Och så vidare.
Detta blir mumma för beteendevetare, samhällsvetare och ekonomer i framtiden, alldeles utöver medicinsk och logistisk forskning. Detta förändrar samhällena globalt. En stor sak. Vad gäller betydelse av antal döda: Not so much, as an understatement. Men det är faktiskt en bisak i sammanhanget. Eller en katalysator, snarare.
Världen som vi minns den 2019 finns inte kvar.
Citera
2020-04-07, 11:49
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Som vanligt 4 veckor för sent.
Det verkar precis som att dom inte vill hjälpa till utan att det tillslut blivit ohållbart och därför måste dom ändra sina villkor.
Det är ganska makabert att se hur dom undviker att göra rätt, snabbt och beslutsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in