2020-04-07, 11:38
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Totalt inlagda på IVA 590st
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Just nu 415st på IVA.

Det betyder att 175st har lämnat IVA (döda eller utskrivna friska, hittar ej vilket)
Max 175st döda som legat på IVA, vissa rapporter har visat c:a 50% döda vid IVA, isåfall c:a 88st

Vi har hittills totalt 508st dödsfall, det innebär att (508-88)/508=83% av de döda är för sjuka/gamla/döende för att läggas i respirator.

Stämmer ganska bra med uppgifterna från Italien att c:a 88% har minst ett dödligt tillstånd redan innan corona, många även 3 eller fler dödliga tillstånd.

Detta betyder att vi hittills haft c:a 88st extra döda pga corona, därtill ett antal som dött i förtid med veckor eller månader.

Helt sinnesjukt. 88 extra pers har dött och alla arbetsplatser arbetar hemifrån. Undantagstillstånd i världen. Sjukvården i krigsläge.
Regeringen begär absolut makt.
Helt sinnesjukt! Vad är det som försigår egentligen?????
Citera
2020-04-07, 11:38
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Liknande app håller på att utvecklas i Sverige också
Frågan om den kan införas här, eller utan mankemang.
Det här med integritet diskuteras här in absurdum på en pseudoakademisk nivå. Samtidigt som vi blir mer och mer övervakade med samkörning av register, sociala medier, kontanthanteringsregler, bankkort etc.

Man kanske skulle kunna drämma till med att appen är ett steg i kampen mot ”pengatvätt och terrorism” ...
Citera
2020-04-07, 11:40
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetBlirBraSnart
Jag arbetar på IVA. Det är skrämmande vad folk anser att de behöver sjukhusvård för. Tyvärr, lite fördomsfullt, är det inte svenskar som dyker upp nere på akuten med lite hosta och 38°c feber, men detta är inget nytt. Även innan Corona-utbrottet frekventerades akutväntsalen av utomeuropeiska invandrare med stukade fingrar, förkylningar & kräksjuka!!

Tack för att du bekräftar att detta inte är något nytt, har väl varit så här i många år nu.
Citera
2020-04-07, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det lät på Tegnell som att han var bekymrat överraskad av bilderna SVT visade ...

Och det räcker med att en grupp saknar ”fungerande hjärnor” för att det ska barka åt skogen.

Det har redan barkat åt skogen.

Jag stör mig inte på folk som kritiserar Tegnell med sakliga argument, jag tror själv inte riktigt på hans idéer. Men det är bara pinsamt att läsa alla som skriver att "ööh vadå inte resa i påsk? Tegnell avråder men det är ju lagligt jöö vadå va ska man gö?". Det är ju inte Tegnell som är pantad då utan personer som inte förstår världens enklaste uppmaningar som upprepas 500 ggr om dagen.
Citera
2020-04-07, 11:41
Medlem
Idiotsveriges avatar
Undrar om Boris Johnson fortfarande är vid medvetande? Detta var det senaste vi hörde.

Citat:
After very, very little information was shared today, the prime minister was taken into intensive care at around 19:00 BST.

We've been told he is still conscious, but his condition has worsened over the course of the afternoon.

And he has been moved to intensive care as a precaution in case he needs ventilation to get through this illness.

The statement from Downing Street makes clear he is receiving excellent care and he wants to thank all of the NHS staff.

But something important has changed, and he has felt it necessary to ask his foreign secretary to deputise for him where needs be.

That is a completely different message from what we have heard over the past 18 hours or so, where it was continually "the prime minister is in touch" and "he is in charge" - almost like everything is business as usual.

But clearly being in intensive care changes everything.

Jag skulle tippa på att det ser rätt dystert ut för honom.
Citera
2020-04-07, 11:42
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det här viruset är så fruktansvärt smittsamt, att de flesta kommer att bli smittade av det förr eller senare ÄVEN om de håller på alla föreskrifter. Du ska därför hålla på alla föreskrifter. Förr eller senare fuckar du upp, glömmer eller missar någonting, eller råkar ut för något oväntat som du inte kan rå för. Och då blir du smittad och kanske sjuk.

Grejen är, att om alla FÖRSÖKER undvika att bli smittade, så smittar vi fortfarande varandra, men det går långsammare än om alla springer omkring i flockar. Och då får sjukvården en chans att hinna med. Kanske kan det till och med komma en bot under tiden, så att vissa i riskgrupperna som har undgått att bli smittade länge, kan få den boten och slippa dö.
Jag förstår själva grejen med det hela men jag förstår också att det inte fungerar riktigt bra i många andra länder. Där måste man hota och ta till krafttag.

Svensken däremot är det lätt att ge små fina order. Tegnell nämnde i sitt försvartal att det handlar om det kulturella också.
Visst! Sverige kanske klarar sig lindrigare undan just för att vi inte är så himla motsträviga, upproriska och eller går emot all expertis. Tegnell och Stefan vet det och hoppas på att det fungerar mot viruset också för det gör det ju med allt annat.
Detta vet jag med 90 % säkerhet.
Jag känner mitt folk och mig själv.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-04-07 kl. 11:48.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Alltså nästan hälften av dom som behöver intensivvård är under 59år, i produktiv ålder med andra ord, och hälften av dom har inga underliggande sjukdomar.
Behöver man respirator och det inte finns några att tillgå så dör man med 100% säkerhet oavsett ålder, sjukdomar osv...

Lite av elefanten i rummet och som är anledningen till att de äldre sorteras bort redan innan de kommer till IVA och en respirator. Där av också en högre andel yngre på IVA idag.

Men det kommer inte att räcka ändå, framför allt inte när gruppen under 59 år kör på med sina liv som att inget hänt.

FHM fortsätter och insisterar att prata om de äldre behöver skyddas, skyddas från vad? Jo den påhejade allmänna smittspridningen. En blottning av taktiken som är grupp immunitet och gärna så fort som möjligt så ekonomin i Sverige blomstrar igen - något som inte kommer att ske i första taget för vi är allt för beroende av exporten till vår omvärld och den tillresta turistnäringen.

Möjligen blev det en felräkning när de blev tydligt att asymptomatiska smittar och därmed kan inte risk grupper skyddas. Möjligen blev det också en felräkning när antalet som behöver IVA (respirator) blev lite högre än beräkningarna visar. Men nu är vägen vald och återvändo är inte längre ett alternativ.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetBlirBraSnart
Jag arbetar på IVA. Det är skrämmande vad folk anser att de behöver sjukhusvård för. Tyvärr, lite fördomsfullt, är det inte svenskar som dyker upp nere på akuten med lite hosta och 38°c feber, men detta är inget nytt. Även innan Corona-utbrottet frekventerades akutväntsalen av utomeuropeiska invandrare med stukade fingrar, förkylningar & kräksjuka!!
Det var viktigt att importera dessa, tyckte svenska väljare, inte minst pensionärer.
Pensionärerna rasar mot Sverigedemokraternas reklamfilm.
De vill inte användas som slagträ i partiets valpropaganda - där pensionärer ställs mot invandrare.
- Vi köper inte det budskapet. Hur dumma tror de att pensionärer är? säger Karin Karlsson, 69.
https://www.expressen.se/nyheter/de-rasar-mot-sds-valfilm/
Citera
2020-04-07, 11:44
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Tillslut ändrade dom sig angående skyddsutrustning, Vad lider dom av...beslutsångest?

Regeringen lättar på regler om skyddsutrustning
PUBLICERAD IDAG 11:15

Regeringen ändrar nu reglerna för vilken typ av skyddsutrustning som får användas till exempel i vården. Hittills har Arbetsmiljöverket bara godkänt utrustning med en så kallad CE-märkning, från och med idag ska man kunna godkänna också annan utrustning som ger tillräckligt bra skydd.

Samtidigt har skyddsutrustning stoppats av tullen, eftersom den saknat bruksanvisning på svenska. Därmed har skydden inte uppfyllt kraven på CE-märkning. Därför ändrar regeringen också reglerna så att skyddsutrustning som saknar bruksanvisning på svenska får föras in i Sverige och användas, förutsatt att bruksanvisningen är på ett språk som användarna förstår.

KÄLLA.SVT.(Se länk)
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-lattar-pa-krav-om-skyddsutrustning
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det har redan barkat åt skogen.

Jag stör mig inte på folk som kritiserar Tegnell med sakliga argument, jag tror själv inte riktigt på hans idéer. Men det är bara pinsamt att läsa alla som skriver att "ööh vadå inte resa i påsk? Tegnell avråder men det är ju lagligt jöö vadå va ska man gö?". Det är ju inte Tegnell som är pantad då utan personer som inte förstår världens enklaste uppmaningar som upprepas 500 ggr om dagen.

Är det inte en lag, då är det inte på riktigt. Så tänker en stor del av befolkningen, känns det som.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Vad ingen av er som skriver såhär verkar förstå, är att det kommer en punkt när det inte finns plats för alla i vården. Många av de som kräver intensivvård är yngre, om de kan få vård så överlever de, men vid en tidpunkt när vården är för överbelastad, en tidpunkt som Stockholm är väldigt nära, då kan inte alla yngre heller få vård, och då riskerar de dö pga brist på intensivvårdsplatser.

Visa åtminstone lite respekt för de som arbetar inom vården.

Jomen, absolut. Det köper jag. Men hysterin beror inte på denna faktor. Dock viktigt att inte vården blir överbelastad såklar.
Citera
2020-04-07, 11:45
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Tillslut ändrade dom sig angående skyddsutrustning, Vad lider dom av...beslutsångest?

Regeringen lättar på regler om skyddsutrustning
PUBLICERAD IDAG 11:15

Regeringen ändrar nu reglerna för vilken typ av skyddsutrustning som får användas till exempel i vården. Hittills har Arbetsmiljöverket bara godkänt utrustning med en så kallad CE-märkning, från och med idag ska man kunna godkänna också annan utrustning som ger tillräckligt bra skydd.

Samtidigt har skyddsutrustning stoppats av tullen, eftersom den saknat bruksanvisning på svenska. Därmed har skydden inte uppfyllt kraven på CE-märkning. Därför ändrar regeringen också reglerna så att skyddsutrustning som saknar bruksanvisning på svenska får föras in i Sverige och användas, förutsatt att bruksanvisningen är på ett språk som användarna förstår.

KÄLLA.SVT.(Se länk)
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-lattar-pa-krav-om-skyddsutrustning

Som vanligt 4 veckor för sent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in