2020-04-07, 10:52
Medlem
happilappis avatar
Detta känns mer som en 1987 än en enorm depression om jag ska vara ärlig. Men vi får se om det börjar tippa över igen inom några månader. Och fram tills dess kan vi trycka på väldigt fint uppåt för att filla alla gaps. Orosutsikterna är i princip hur illa och hur cycliskt corona kommer vara i framtiden, när botemedel kommer, hur länge immunitet håller osv.

Om hela jordklotet måste vara i semi lockdown lite då och då i ett par år så förväntar jag mig ingen otrolig börs direkt, mer sidledes kanske.
Citera
2020-04-07, 10:53
Medlem
Hej!

Jag vill "fynda" lite nu långsiktigt när det fortfarande är rött på börsen.

Vill köpa 4 olika aktier från "klassiska" bolag för totalt 50K.

Har funderat på (i flera veckor) Investor, Intrum, men behöver lite övrig input. Är medveten om att det absolut kan gå ner mer, så jag tar en risk.

Ge en nybörjare lite tips, tack!
Citera
2020-04-07, 10:53
Medlem
Pengabingens avatar
OMX stockholm är som den blyga lilla killen om man jämför med USA börserna, alltid den lite försiktigare ängsliga pojken med ett darrande finger på köp/säljknappen, futures för dow jones och nasdaq ser riktigt fina ut återigen, up we go.
Citera
2020-04-07, 10:54
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batesapple
Hej!

Jag vill "fynda" lite nu långsiktigt när det fortfarande är rött på börsen.

Vill köpa 4 olika aktier från "klassiska" bolag för totalt 50K.

Har funderat på (i flera veckor) Investor, Intrum, men behöver lite övrig input. Är medveten om att det absolut kan gå ner mer, så jag tar en risk.

Ge en nybörjare lite tips, tack!

Köp bolag med utdelning, de som skippat utdelning i år är skräp som vikt ner sig alltför lätt.
Citera
2020-04-07, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Jag börjar också drabbas av lite fomo nu. Frågan är om det bara är så att alla som sitter och väntar måste in och slösa bort sitt kapital innan det vänder ned igen, eller om det fortsätter uppåt nu.

Måste kännas riktigt svettigt nu efter så många uppgångsdagar Är det kapital du hade på sidan sedan innan raset, eller är det medel från att hoppade du av i panik? Förstår inte varför folk älskar att plåga sig själva.
Citera
2020-04-07, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Måste kännas riktigt svettigt nu efter så många uppgångsdagar Är det kapital du hade på sidan sedan innan raset, eller är det medel från att hoppade du av i panik? Förstår inte varför folk älskar att plåga sig själva.

Hoppade av i panik. Lyckades såklart träffa botten fredag den 13. Men mindes hur det var i förra kraschen. Hoppades kunna köpa tillbaka billigare.
Citera
2020-04-07, 11:48
Medlem
Citat:
Hoppade av i panik. Lyckades såklart träffa botten fredag den 13. Men mindes hur det var i förra kraschen. Hoppades kunna köpa tillbaka billigare.

Kan bara beklaga, du får se det som lärpengar och blicka framåt. Förhoppningsvis hade du en fin utveckling under 2019 som dämpade lite.

Det är viktigt att ha personer i omgivningen att bolla med för att klara av den psykiska påfrestningen det kan vara att sitta still i båten och aldrig sälja, utan istället flytta fokus till att fylla på så mycket som möjligt under dippar. De håller en även ansvarig på samma vis som när man berättar att man ska sluta röka etc, då blir det ett extra hinder för att frångå beslutet.

Har du inga sådana i din omgivningen kan jag rekommendera ”The Money Guys” samt Nicklas Andersson.

https://youtu.be/oIiFIFG3eII

https://mobile.twitter.com/investeraren

Nicklas Andersson var först aktiv i Unga aktiesparare och jobbar numera på Avanza, han är med i deras podd samt driver en egen. Hans inställning är väldigt skön att höra i oroliga tider, som när han mitt i kraschen pratade i Avanzas podd om hur barnen skulle få mat, men att resten av pengarna skulle in på börsen
Citera
2020-04-07, 11:52
Medlem
Citat:

Aj.

Man skall aldrig drabbas av panik. Men om man drabbas skall man se till att drabbas först.

Hoppas du vågar köpa tillbaka!

Sura äpplen skall man tugga i sig.
Citera
2020-04-07, 11:54
Medlem
Nu har jag bara stridskassa kvar.

Köpte lite Thule och en del Lagercrantz. Företag som trendade väldigt positivt och stabilt fram till corona och som inte borde drabbas alltför mycket.

Nu har jag egentligen bara min vanliga stridskassa. Är likvid ca 7%.
Citera
2020-04-07, 11:58
Medlem
Problemet för min del var att en del av portföljen var belånad. Hade jag varit obelånad hade jag aldrig sålt. Min strategi är högutdelande aktier. Så fram till nu så har utdelningen med råge täckt räntekostnaden som dessutom är avdragsgill. Men skräcken att förlora allt blev för stor.
Citera
2020-04-07, 12:00
Medlem
Lysepinnes avatar
Har svårt att se vad som driver på börserna annat än att folk vill ta igen sina förluster. Större delen av världens ekonomier i åtminstone delvis karantän, företag permitterar/sparkar sina anställda, produktionen står still på många håll, import/export av varor haltar, konsumtionen på allt annat än basvaror går ner, arbetslösheten är den största på väldigt många år.
Ekonomin står helt enkelt nästan still och företag över hela världen blöder pengar. Alla stimulanspaket är ju bara konstgjord andning i nuläget.

Finns det något konkret som motiverar uppgången nu?
Citera
2020-04-07, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lysepinne
Finns det något konkret som motiverar uppgången nu?

TINA, som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in