• 6
  • 7
2020-04-06, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Har ni skrivit kontrakt genom swiftcourt (blocket) kontrakt så kan du radera hans nummer, pga undersökningsplikt osv. - mycket nöje o grattis till säljet.

nej men vi användes blockets köpekontrakt som man skrev ut (pdf). men de står där i kontraktet:

Säljaren åtar sig att, på fackmässigt sätt och på egen bekostnad, före leverans åtgärda de brister som framgår i rutan nedan. I övrigt kan köparen inte rikta anspråk mot säljaren avseende iakttagna
brister beträffande bilens skick

eftersom de inte fanns några fel vid försäljningen så var de ju inget som behövdes laga innan heller
Senast redigerad av ChrisO86 2020-04-06 kl. 22:08.
Citera
2020-04-07, 00:13
Medlem
Till er som anser att läget inte är 100% solklart ännu: Hur länge ska säljaren ha ansvaret över en bil denne har sålt privat med blocketavtal? 1 vecka? 1 månad? 10 år? 50 år?

Ge upp nu för f*n. TS har inga skyldigheter utan verkar ha gjort en ärlig och normal försäljning. Köparen varkar vara en idiot som kollar oljelocket, vad det har för betydelse för något är beyond me.
Citera
2020-04-07, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Saken är därmed klar. Det fanns inga kända fel vid försäljningsögonblicket och bilen var nybesiktigad samma dag med rena papper. Köparen kan hota bäst han vill, men det är bara toma hot. Enligt avtalet ni båda skrev under är du befriad från ansvaret över bilen när nycklarna bytt händer.
Meddela sakligt hur avtalet ser ut och att köparen skrivit under på detta varför du inte längre har något med bilen att göra (såvida ägarbytet gått igenom).

Citat:
Till er som anser att läget inte är 100% solklart ännu: Hur länge ska säljaren ha ansvaret över en bil denne har sålt privat med blocketavtal? 1 vecka? 1 månad? 10 år? 50 år?.

Blocket avtalet reglerar bara "iakttagna" brister beträffande bilens skick. Vad jag kan se finns där inget som helt befriar säljaren från all form av ansvar som du hävdar. Vad jag kan se står ingenting om vem som ansvarar för ev brister som inte är iakttagna.

På din fråga om tidsgräns beror det helt på felets art och åter igen på vad man avtalat om.

I det här aktuella fallet där det bara rör sig om tio mil och en vecka kan knappast tiden i sig utgöra ett hinder för att ställa krav på säljaren. Tvärtom mycket fortare än så här kan man väl knappast reagera.

Citat:

Ge upp nu för f*n. TS har inga skyldigheter utan verkar ha gjort en ärlig och normal försäljning. Köparen varkar vara en idiot som kollar oljelocket, vad det har för betydelse för något är beyond me.

Jag försöker bara förklara för dig (och ts) hur lagen fungerar. Om köparen kommer någonstans i praktiken och om ts bör gå honom till mötes och tex göra upp i godo har inte jag sagt något om. Personligen hade jag bara avfärdat köparen men det är långt i från så juridiskt glasklart som du och några till hävdar.

Varför är man en idiot för att man kollar insidan på oljelocket? Det gör jag alltid vid köp av begagnad bil.

Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
När jag körde open air filter med lite för mycket filter olja back in the days på mina kebabslädar med parningsbröll så räckte det att spraya brakecleaner på tråden som satt i luftmängdmätaren. Värt att prova.

Det kan hjälpa crc har tom en produkt framtagen enbart till det syftet:

https://www.autoparts.se/sv/articles/
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-04-07 kl. 01:55.
Citera
2020-04-07, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisO86

eftersom de inte fanns några fel vid försäljningen så var de ju inget som behövdes laga innan heller

Det är väl det där med topplockspackningen då i så fall.

Skiljer sig värdet för "HC" markant vid senaste besiktningen jämfört med dom tidigare? Ligger värdet ganska lika är det ytterligare en bekräftelse att allt var ok när bilen såldes.

En grej som någon annan tog upp tidigare som är värt att repetera är att om tidigare ägare fuskat med milen kan det ställa till det för dig nu.

Den har ju gått mindre än 500 mil/år är du säker på att det stämmer?
Citera
2020-04-07, 10:21
Medlem
Köplagen gäller inte mellan privatpersoner!
Du har tillmötesgott hans önskan/krav på nybesiktad bil.
(gjorde ni "vanlig kontrollbesiktning" eller "konditionsbesiktning"?)
Hur som helst så godkände köparen utfallet från besiktningen.
Köparen har alltid egen undersökningsplikt.
Skicket på bilen, som gällde vid försäljningen, gäller endast vid själva försäljningstillfället.
Jämför med besiktningsutfallet vid kontrollbesiktningen - gäller endast vid besiktningstillfället!
Du kan vara lugn, köparen är bara ute "i ogjort väder" efter att lura till sig pengar.
Heeeelt övertygad om att du har torrt på fötterna om han skulle vända sig till ARN!
Citera
2020-04-07, 10:31
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Jävligt fult av köparen. Klassiskt invandrarbetende. Sälj ALDRIG bil till invandrare. Häv köpet, betala tillbaka köpesumman och sälj till en svensk istället.

Tycker den här tråden börjar bli väl urvattnad och sen är den full med tvärsäkra uttalanden från folk som inte ens tagit sig tid att läsa hela tråden. Köparen var svensk och ingen invandrare, det står i början av tråden.

Sen har jag hört andra historier om köpare med namn som är svåra att uttala som köpt en till synes schysst bil av en blåögd svenne och sen kommit tillbaka efter någon dag (tillsammans med sina välväxta "bruschor" och kusiner) och sen mer eller mindre försökt skrämma köparen till att betala tillbaka en massa pengar på bilen då dom hittat mängder med (osannolika) fel som dom sen radar upp. Som givetvis är lögn och förbannad dikt från början till slut.
Det kan vara jobbigt och påtalar samtidigt vikten av att upprätta ett korrekt köpekontrakt - vilket är gjort i det här fallet så jag tycker att tråden kan stängas nu för allt som ska sägas är redan sagt och TS har mer än en gång fått veta vad som gäller.
Citera
2020-04-07, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
tycker att tråden kan stängas nu för allt som ska sägas är redan sagt och TS har mer än en gång fått veta vad som gäller.
Instämmer till fullo!
Citera
2020-04-07, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Köplagen gäller inte mellan privatpersoner!

Jasså, vilken lag menar du gäller mellan privatpersoner då?

Citat:
Skicket på bilen, som gällde vid försäljningen, gäller endast vid själva försäljningstillfället.

?

Citat:
Heeeelt övertygad om att du har torrt på fötterna om han skulle vända sig till ARN!

Hur ska köparen kunna vända sig till ARN?
Citera
2020-04-07, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det är väl det där med topplockspackningen då i så fall.

Skiljer sig värdet för "HC" markant vid senaste besiktningen jämfört med dom tidigare? Ligger värdet ganska lika är det ytterligare en bekräftelse att allt var ok när bilen såldes.

En grej som någon annan tog upp tidigare som är värt att repetera är att om tidigare ägare fuskat med milen kan det ställa till det för dig nu.

Den har ju gått mindre än 500 mil/år är du säker på att det stämmer?

såg de på tidigare besiktningsprotokollen då om bara mäter CO. vet inte om de hjälper med både 2018 och nu när jag bes den 10/3 så var båda CO 0.0
Senast redigerad av ChrisO86 2020-04-07 kl. 12:58.
Citera
2020-04-07, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisO86
såg de på tidigare besiktningsprotokollen då om bara mäter CO. vet inte om de hjälper med både 2018 och nu när jag bes den 10/3 så var båda CO 0.0

Det jag är inne på är ganska långsökt och i sig som enskilld företeelse inget som jag tror räcker som något bevis.

Men om hc/co ligger på låg och samma nivå som tidigare är det i alla fall snarare ett tecken på att motorn var ok än hade något fel vid besiktningen.

Båda värdena är om dom är höga ett tecken på dålig förbränning och eller störningar i avgasreningen.

Om luftmassegivare och även kanske toppackningen gått kan man tänka att co/hc skulle ha dragit i väg lite men ligger nivån lika som tidigare är det tvärtom en bekräftelse på att detta hänt efter besiktningen.
Citera
2020-04-07, 19:07
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Juridik
/Moderator
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto