2020-04-07, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Alla är ju naturligtvis förvånade att unga får viruset med tanke på att många experter i början gick ut i media och sade att bara gamlingar skulle dö.
Det är ju smått sensationellt att du inte kan skilja på att få viruset och att dö av det.
Citera
2020-04-07, 09:50
Medlem
Mycket bra intervju med en överläkare Camilla Brorsson om hur IVA-vård går till. Med anledning av att BoJo är på intensiven.

https://sverigesradio.se/artikel/7447488
Citera
2020-04-07, 09:51
Medlem
santos_devilles avatar
En sak som storstäderna i Sverige måste göra är att börja räkna hur många som är inne/ute på krogen samtidigt, det ska vara 50 pers inklusive personal. På bilderna från Stockholm så såg det betydligt fler ut än 50.

Börja bötfälla restauranger och krogar som inte sköter sig, dra in alkoholtillstånd, näringsförbud under krisen osv osv.
Citera
2020-04-07, 09:51
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Till och med i UK talar man om Sverige:

the Guardian Live Update:
Finland’s government has extended and tightened border controls restricting travel to and from the country until 13 May in order to contain the spread of the novel coronavirus.

The country has followed with mounting concern neighbouring Sweden’s liberal pandemic strategy, fearing cross-border commuters could speed up the spread of the virus in northern parts of Finland, which has an ageing population and limited intensive care resources.

“The government’s aim is to further reduce movement in the inherent commute area across the borders with Sweden and Norway,” Finland’s government said in a statement.

Finland had recorded 2,176 confirmed Covid-19 cases and 27 deaths by Tuesday, while Sweden’s numbers stood at 7,206 and 477 deaths, according to Reuters.

https://www.theguardian.com/world/live/2020/apr/07/coronavirus-live-news-boris-johnson-intensive-care-uk-donald-trump-america-us-praying-recovery-lates t-updates?page=with:block-5e8c2b278f08c9eaf0dafe9c#block-5e8c2b278f08c9eaf0dafe9c

"Sweden’s liberal pandemic strategy"
Citera
2020-04-07, 09:52
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Läkare aktuellt kl 21:03 igår:

"Vi är förvånade över hur många unga friska som behöver intensvivvård"

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/?fbclid=IwAR0NdYv0H3QxwysM1sdNMHFkoAevVMe5VZYUaMrx cltO7KgbjuV8oBeAWqk

25% på IVA tillhör ingen riskgrupp.

https://www.cnbc.com/2020/04/03/who-says-more-and-more-young-people-are-dying-from-the-coronavirus.html?fbclid=IwAR3bL75Y__gvo0JyNyr 9qtgDEo9MgwkZrhv3UjaONUB3ofcRAu0tQ9Ytet0

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stor-del-av-ambulansutryckningarna-i-stockholm-ar-misstankta-coronafall

Det är de som överlever förmodligen. Att friska får lunginflammation är inget nytt.
Citera
2020-04-07, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Det finns inte lagstöd i Sverige för att införa förbud i någon större omfattning. Därav rekommendationer.

Exakt. Plus att kulturen skiljer sig från den finska (mer förbud, mer regler, mer kontroll).

I Finland fick man också igenom undantagslagarna på noll tid. Här är ju både KD och Moderaterna skeptiska. Det är också det typiska mellan dessa två länder dvs. att i Sverige måste man fundera längre och förankra saker djupare hos en bredare front. I Finland - på gott och ont - accepterar man order uppifrån och har mer rädsla/respekt uppåt.

Som sagt gillar jag det svenska systemet bättre. Precis som jag gillar det svenska systemet bättre än det italienska trots att Italien var väldigt snabba på att hjälpa sina tsunamioffer.
Citera
2020-04-07, 09:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men det är ju en helt annan sak än det hon sa i tv. Dvs att det är "ingalunda säkert" att en ung människa överlever respiratorvård. Och samtidigt vet vi att bara 3 har dött.
Klart det inte är säkert. Man kan ju drabbas av sjukhussjuka och dö av den. Ingenting är säkert. Det är ett tomt uttalande som vara är tänkt att skapa rädsla och oro.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
var nog ledordet. Det har många yttrat. Särskilt i tråden.

Jag har kollat alla FHM livesändningar och dom trycker hela tiden på att en STOR majoritet av alla som dör är äldre och att en stor majoritet som dör har underliggande sjukdomar.
Citera
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Som de har gjort i Italien och Spanien, helt enkelt, bare låta sjukdomen blåsa igenom, det verkar som en bra idé ?

Både Italien och Spanien har karantän och har därmed inte låtit det ”blåsa igenom”.
Citera
2020-04-07, 09:54
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Går utför verkar det som....

Boris Johnson is “very sick” and highly likely to need invasive ventilation after he was moved to intensive care as his coronavirus symptoms worsened, an expert has said.
Det kommer nog från gårdagens rapportering. Vad jag har förstått så är Utrikesminister Raab som leder regeringen och landet. Jag tror vi kan betrakta Boris som "incapacitated".

Enligt The Daily Mail har man 50% att överleva om man hamnar på IVA med Corona. Finns det uppgifter på hur länge man ligger på IVA (ifall man överlever) med Corona?

Säg det är två veckor så är det ganska länge som UK kommer ledas av en regering som jag skulle tro snabbt kommer dra i olika riktningar avseende allt möjligt och därmed inklusive hur UK ska agera på Coronan. Två veckor kan de kanske klara men jag tror det raskt kan bli kaos med det där ledarlösa gänget - de är ju handplockade av Boris och tänkta att fungera i en grupp med Boris som ledare.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hon hade inget intresse i att upplysa allmänheten, hon ville bara skapa panik. Typisk alarmist.

Jag tycker det behövs, vissa resonerar ju att " jag är under 75 och då blir det väl bara som influensa..."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ta det lugnt med tobleronen det hjälper inte mot ojämn avföring.

Nu kommer det en andra våg till Japan och Sydkorea.

Det gäller således att köra ett andra race med dödstrött sjukvårdspersonal och ännnu mindre resurser...

Det är det enda gamet som finns, ingen genväg.

Och mitigerande åtgärder, gas och broms

Ja att minska katastrofens omfattning är enda målet. Tyvärr tar vårdpersonalen slut till slut.

Tänker jag på Sverige blir jag mest cynisk.

Vårdpersonalen behandlas som skit i vanliga fall och Landstinget är en av landets sämsta arbetsgivare...

Livräddande superproffs har löner som truckförare, och löneökningarna är skämt. Samtidigt skär man ner...

Oj! funkar inte vården? skriker Svenne Banan.

Nä, den vilar på utslitna låginkomsttagare och nu kom strået som knäckte hästens rygg...

Varsågoda.

Det finns inte ett sjukhus i Sverige som är rustat för pandemi. Vården i Stockholm funkar inte ens i vanliga fall.

Myndigheternas sätt att dämpa covid-katastrofen kan jag gissa mig till.

Alla styrande kommer att skylla på varandra och människor som dör av Covid19 kommer att mörkas i statistiken.
Senast redigerad av Eremona2.0 2020-04-07 kl. 09:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in