2020-04-07, 01:29
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Dr. John Campbell berättar att dödstalen av bekräftade smittade ökar nu i sydkorea och har nått 1,8%, vilket är högre än overall symptomatic case-fatality risk of COVID-19 i Wuhan som var 1.4% enligt WHO. Logiken är att om man testar många innan de hunnit bli sjuka måste man förvänta sig en fördröjningseffekt innan folk dör som har testat positivt för covid-19. Den fördröjningseffekten har passerats i sydkorea. 1,8% är mycket högt antal döda med tanke på hur omfattande sydkorea testat.

sydkorea

confirmed: 10284
186 deaths (1,8%)

Källa:

Dr. John Cambell, Monday 6th April, Global update, https://www.youtube.com/watch?v=dB0U9Fbh0tM

Den där nature artikeln är riktigt dålig. Till och med de officiella siffrorna nu, i dag ligger på 4% för Kina.
Citera
2020-04-07, 01:29
Medlem
DoktorTengeles avatar
Tegnell om Boris: Klassisk sjukdomsutveckling...

Citat:
Det är en rätt klassisk sjukdomsutveckling. Att man efter ganska lång tids lite halvsjuklighet ganska plötsligt, ibland väldigt, väldigt plötsligt blir mycket sämre på kort tid. Det är vad intensivvårdläkarna och andra beskriver. Förstås fruktansvärt tråkigt att det ska behöva drabba honom
Senast redigerad av DoktorTengele 2020-04-07 kl. 01:38.
Citera
2020-04-07, 01:30
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananaman11
Idag var jag på stan i en mindre stad i Dalarna ingen har den töntiga munskydd alla är glada i vårvärme jag är glad att se det,men har sätt på TV att asiater har sån skit på sig ser ut som hund ahahah,kan folk fatta att munskydd hjälper inte mot viruset,det är bättre att sprita händer drycka alkohol och tvätta händer ansikte med alkoholen och rakvatten ,tvätta hals med sprit och gå ut det är mycket bättre skydd en den jäkla munskydd folk ser som en hund med munskydd
Har du sett många hundar som har munskydd?
Förstår inte liknelsen.
Eller använder du hund som ett skällsord?
Citera
2020-04-07, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vad har ”... känt faktum att Italien var epicentrum ...” att göra med att det var där viruset började sin bana?
Läste för typ en månad sen i en ansedd amerikansk medicinsk tidskrift att den (då kända?) förste europén att smittas var en tysk affärsman som hade haft besök av en kinesisk dito. Tysken hann sen sprida smittan till flera världsdelar och till en av de orter i norra Italien som först drabbades.

En av de drabbade småorterna i norra Italien funkar också som en knutpunkt för typ vägtransporter.

Men visst, vi stod bara och tittade på istf att vidta åtgärder. Och det är det som är det stora problemet. Visst, Italien underskattade också faran initialt, men sen så växlade de upp rejält - och det skulle andra länder också gjort.

Det lustiga är dock - sett till ”länderna-som-först-bara-tittade-på” - var att de inte skickade sjukvårdsmaterial till Italien ”utifall” de själva också skulle drabbas.
Man räknade alltså själva med att drabbas, men agerade ungefär som att man inte skulle drabbas.

Think.....det är Italien som är Europas epicenter, ingen tvivlar på det, det bor och verkar ett par 100.000 kineser i norditalien...hur svårt är resten...?

Inget land i hela världen kommer att undgå smittan, har väl de flesta förstått, det blir en befolkningsrensare med en 100-400 miljoner, är heller ingen Einstein....
Citera
2020-04-07, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
”Stoppa smittan” finns det långt ifrån någon konsensus kring hur man gör. Vad händer i länder med karantän när dom öppnar upp igen? Så länge smittan inte är 100% utrotad efter några veckors karantän så förefaller det mig vara en logisk slutsats att den kommer att ta fart igen efter återöppnandet. Framförallt om WHOs senaste utspel om att det kan vara luftburet stämmer. Kanske har jag fel, kanske har jag rätt.

Den ödmjuka inställningen i detta skedet är att ingen vet hur eventuella åtgärder på lång sikt påverkar smittan. I andra vågskålen ska läggas de samhälls- och privatekonomiska konsekvenserna som i sin tur har potential att vara rejält skadliga.

Min tankegång är att låta sjukdomen blåsa igenom i de grupper som visat sig motståndskraftiga och så långt möjligt isolera riskgrupper, med en medvetenhet om att riskgrupperna aldrig kan isoleras till 100% ändå.

Den tålmodige får se när detta blåst över hur överdödligheten för 2020 blev och därifrån utvärdera olika länders strategier. Att i ett läge där testningen är olika i olika länder och där spridningen tagit sig olika långt i olika länder verkar dödfött. Vi är mitt i ett skeende där rapporteringen är kaotisk (inte bara i Sverige) och där smittan är olika långt gången i olika länder, varför jämförelser just nu ger sig föga värdefulla.

Jag kan dock konstatera att det finns vissa indicier på faktorer som verkar spela in som inte ligger inom epidemologernas mandat att hantera:

* Landets geografiska position (30-50 breddgraden)
* Landets allmänhälsa
* Befolkningstäthet (både land och på regionnivå)
* Boendeformer

Man kan tycka att det finns för många människor på jorden utan att för den sakens skull förespråka massutrotning. Preventivmedel och familjeplanering verkar mycket mer moraliskt rätt, åtminstone i mina naiva tankar.

Ja karantän i sig är ingen lösning på hela problemet men kan vara en bra åtgärd i en viss situation. Men det behövs fler om man vill stoppa spridningen så klart. Dessutom kan karantäner naturligtvis utformas på oändligt många olika sätt. I Sverige har man ju till exempel förordat karantän för gamla och sjuka.
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Den studien pratar ju bara om ålder, så inte helt relevant riktigt för det jag skrev men ok, I'll bite.

Jo det är välkänt att äldre drabbas hårdast absolut. I den studien stod att 85% var över 70 år.
(70 år är ingen ålder by the way, då har man ju minst 10-15 år kvar för det mesta, om inte mer).

För de 15 andra procenten fanns det inte info om var det deras blodtryck, vikt, andra faktorer osv? som påverkade. Så dessa kan ha varit riskgrupper. Eller ej.

Hursomhaver.

Oavsett att den största riskgruppen är äldre, så påverkar det inte min syn. Jag tycker de har rätt till lika vård och lika chanser som alla andra. I ett civiliserat samhälle.

För mig är det väldigt främmande och skrämmande att ens börja dela upp folk i vilka grupper som är "värda att leva", eller ej. Det för mig tillhör Tyskland på 30-talet, som jag inte vill närma mig i, här i Sverige, år 2020.

Men de som vill tjata om "det är bara riskgrupper', alternativt 'det är bara äldre', ok, det får stå för dem. Det var i alla fall min underliggande bakgrund till att jag är trött på tjatet om riskgrupper/äldre. So what liksom, alla är människor och har ett lika värde.

Folk får skrika att jag är "PK" eller vad som helst, det struntar jag i, är stolt över min syn och vad mina föräldrar lärde mig, och kommer alltid stå upp för det. Och det jag ser i Sverige just nu "Det är ändå bara äldre som dör", och liknande, det gör mig helt jävla mörkrädd. Därför är jag här och postar inlägg, vilket jag aldrig gjort förr om åren.

De flesta som dött är multisjuka äldre som inte hade fått intensivvård i annat fall heller. Det är personer som har 0hlr, de sätts inte i respirator utan tillåts att dö. Det är så det fungerar på äldreboenden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Min tankegång är att låta sjukdomen blåsa igenom i de grupper som visat sig motståndskraftiga och så långt möjligt isolera riskgrupper, med en medvetenhet om att riskgrupperna aldrig kan isoleras till 100% ändå.

Som de har gjort i Italien och Spanien, helt enkelt, bare låta sjukdomen blåsa igenom, det verkar som en bra idé ?
Citera
2020-04-07, 01:36
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Den studien pratar ju bara om ålder, så inte helt relevant riktigt för det jag skrev men ok, I'll bite.

Jo det är välkänt att äldre drabbas hårdast absolut. I den studien stod att 85% var över 70 år.
(70 år är ingen ålder by the way, då har man ju minst 10-15 år kvar för det mesta, om inte mer).

För de 15 andra procenten fanns det inte info om var det deras blodtryck, vikt, andra faktorer osv? som påverkade. Så dessa kan ha varit riskgrupper. Eller ej.

Hursomhaver.

Oavsett att den största riskgruppen är äldre, så påverkar det inte min syn. Jag tycker de har rätt till lika vård och lika chanser som alla andra. I ett civiliserat samhälle.

För mig är det väldigt främmande och skrämmande att ens börja dela upp folk i vilka grupper som är "värda att leva", eller ej. Det för mig tillhör Tyskland på 30-talet, som jag inte vill närma mig i, här i Sverige, år 2020.

Men de som vill tjata om "det är bara riskgrupper', alternativt 'det är bara äldre', ok, det får stå för dem. Det var i alla fall min underliggande bakgrund till att jag är trött på tjatet om riskgrupper/äldre. So what liksom, alla är människor och har ett lika värde.

Folk får skrika att jag är "PK" eller vad som helst, det struntar jag i, är stolt över min syn och vad mina föräldrar lärde mig, och kommer alltid stå upp för det. Och det jag ser i Sverige just nu "Det är ändå bara äldre som dör", och liknande, det gör mig helt jävla mörkrädd. Därför är jag här och postar inlägg, vilket jag aldrig gjort förr om åren.

Sunda åsikter och värderingar. Man hoppas att majoriteten i det här landet tänker så.
Citera
2020-04-07, 01:38
Medlem
aina08s avatar
Citat:
hej albert ja jag har inte corona och går ut bland folk normalt, men om man har blivit smitad av corona då hjälper det inte men innan jag ska gå ut spritar jag händer upp till axlar tvättar alkohol över halsen och nacke tar rakvatten på skallen och ansikte och tar extra sprit på ansikte sen tar jag en klump vodka eller whiskey i magen,när jag kommer hem gör jag samma sak det är bra och tar inte lång tid går fort det är så som på morgon du tvättar dig med vatten jag gör det med alkoholen hittils har inte jag blivit förkyld eller hostat tycker det skyddar bra att inte få den virusen
Eller så kan du ta en vanlig dusch så slipper din omgivning få andningsbesvär av att du stinker parfym.
Låter som du skulle passa in i Vitryska metoden...
Citera
2020-04-07, 01:41
Medlem
aina08s avatar
Citat:
okej hundar har också korgskydd
I Sverige? I Dalarna där du säger att du är?
Går hundar omkring med munkorg där?

Förlåt om ja fastnade för just de du skrev om hundar, men de känns som hela ditt sätt att se på smittspridningen är väldigt konstig.
Citera
2020-04-07, 01:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Var det nån som genast kände sig träffad

Ignorera vänstertrollen som gaddat ihop sig i tråden och kör propaganda åt staten.

Mycket intressant läsning.
Citat:
En stor del av ambulansutryckningarna i Stockholmsområdet beror just nu på misstänkta coronafall. Och långt ifrån alla patienter hör till riskgruppen äldre.
Vi har inte kört in någon som är gammal, säger ambulanssjuksköterskan Joni Rääf, när SVT Nyheter följer med under en arbetsdag.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stor-del-av-ambulansutryckningarna-i-stockholm-ar-misstankta-coronafall

Även yngre tillhör riskgruppen.
Citat:
Vårdpersonal på Södersjukhuset är förvånade över andelen unga de ser med Covid-19 säger Karin Hildebrand som är intensivvårdsläkare.
– Vi ser fler än vi förväntat oss, unga personer utan riskfaktorer som drabbas hårt av Covid-19, säger Karin Hildebrand intensivvårdsläkare på Södersjukhuset.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lakaren-vi-slas-av-mangden-unga-friska-som-drabbas

En vanlig "förkylning", "influensa" som svenska regimens propaganda troll påstår?
Citat:
USA har det tredje högsta antalet av dödsfall i världen på grund av covid-19, efter Italien med närmare 16 000 döda och Spanien med drygt 13 000.
https://tt.omni.se/over-10-000-doda-i-coronpandemin-i-usa/a/4qemJG
Citera
2020-04-07, 01:42
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Sunda åsikter och värderingar. Man hoppas att majoriteten i det här landet tänker så.

Vart finns ni i vanliga fall? Jobbade en del inom äldrevården i min ungdom. Det svepte influensa med tillhörande lunginflammation över boendet varje år. Mängder avled. Det var aldrig tal om några respiratorer eller någon intensivvård.

De flesta äldre som smittas och är vid god hälsa har förmodligen överlevt, insjuknar de mer illa får de vård och de flesta kommer överleva.

De flesta som avlidit av covid-19 har varit äldre med dålig hälsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in