Citat:
Ursprungligen postat av
gabrielle2
Det är ju bara det att den här sjukdomen är tjugo gånger farligare än "vanlig influensa"
Siffran tjugo gånger värre finns att ta del av i dokumentären kampen mot covid-19.
Man har valt mest att prata om ålder. Då låter ju sjukdomen inte så farlig " den drabbar mest äldre".
Ta det lugnt är du mellan 18- 60 fortsätt jobba men inte när du är förkyld eller hostar. Du kan då ha covid-19 men kom för fan inte hit till sjukhuset vi släpper endast in halvdöda. Stanna hemma tills du hostat färdigt.
Det är väl sjukdomens farlighet man skall prata om, inte vilken ålder.
Får man dubbelsidig viruell lunginflammationen är den inte lindrigare eller ofarligare för någon.
Kan föreställa mig diskussioner som pågått:
S: "Hör ni ni, det här viruset nu då, coråna, va säger dem i Italien. Visst vart det mest gamla gubbar som dött"?
A: "Ähhh jo, nja, mjooo, aa det är så jag uppfatta det. Typ mest över 70 eller tom över 80. Eller asså tror det är bara äldre äldre"
C: "Tänkte bara delge den information vi fått från Italien. Det ser ut som så att, visst är det många gamla, men även väldigt många yngre. I Bergamo hade de förra veckan några tusentals mellan 30 och 40 som var inlagda på IVA"
S: "Jaså du, men de dör väl inte eller. Är man ung klarar man sig ju. Det är för fan bara en vanlig influensa"
A: "Ähhh jo, mjo, nä, men visst är det influensa. Finns alltid risker. Men jag menar: finns alltid risker med vad som helst. Man kan ju hamna i bilolycka"
S: "Nämen exakt så! Man kan ju dö i trafikolycka!"
C: "Skulle bara vilja förmedla att numera är antal döda pga bilolyckor begränsade till ca 1 person om dan i snitt"
S: "Jaså du. Men hur som haver. Det är ju bara influensa ju, kan väl inte dö mer än 1 pers per då då?!?"
A: "Ähhh jo, njo, mjo, mää, nää, jo, borde ju va så ja. Båris snacka nåt om immunitet. Va kallar han det. Fårimmunitet eller nåt. De låter alla smittas i princip"
S: "Men kalas, det låter ju bra. Vi skickar ut alla. Yngre klarar sej nog. Gamla får hoppas på det bästa. Ska bara ringa sekreterare och säga att förbereda bunker åt mig, häng upp en stund."