2020-04-07, 09:24
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Målet är, som Gates sa, att vaccinera världen.
Ok. Då förstår jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Kan inte bemöta alla dina punkter.
Men, en faktor som man inte ska förakta, är att oavsett om det 54 tusen eller 150 tusen som har burit på smittan, så utgör varje person av dessa en effektiv barriär för att smittan ska spridas fort.
Och detta gör att samhället som helhet har bättre möjligheer att hantera covid.

Detsamma gäller rimligen även i Stockholm, många har redan varit smittade och bromsar nu vidare smittspridning.

Och om vi tar hänsyn till att vinterkräksjukan samt säsonginfluensan har smittat färre än vanligt under säsongen, så har även den svenska formen av social distansering haft effekt.
Absolut, det fungerar.

Min poäng var bara att det är:

1. För många är smittade i utgångsläget i exempelvis Danmark, för att kunna kväva smittan innan den nått större delen av samhället.

2. Det är bara möjligt att hålla nere penetrationen av smitta i samhället under tiden man har åtgärder.

När Kina hade lockdown så smittade man nog färre än 0.1 person i snitt. Det var på en helt annan nivå.
Citera
Medlem
Börsen tar ett glädjeskutt i USA över att karantänen i New York KANSKE snart kan lättas upp, Boeing upp 20%. Jag förstår dock ingenting, det kommer att vara kraftiga restriktioner runt rörlighet och distansering i samhället i ett par-tre år om inget vaccin dyker upp.

Jag kommer inte att köpa aktier än, trots de senaste dagarnas uppgångar. Jag väntar tills dess att folk börjar förstå att det faktiskt är två år av restriktioner framför oss. DÅ är det dags att köpa tillbaka.

Det räcker med att göra enkla kalkyler i Excel på olika scenarier runt detta virus för att inse att vi har en lång tid av restriktioner framför oss.
Citera
2020-04-07, 09:25
Medlem
Meeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Förlåt jag tar tillbaka det där, jag såg fel.

Du tror inte du ska dubbelkolla sånt innan du skriker? Om det är några som ger fel så är det ju er som försöker hitta minsta lilla (eller tolka statistiken helt fel) för att skrämma upp folk.

- En 30 åring har dött -> GÖM ER ALLA 30 ÅRINGAR NI KOMMER DÖ.
- En förtidigt född hamnar på IVA -> SKYDDA BARNEN DOM KOMMER DÖ.

Är ju skitsamma att att 95% av alla som dör är över 70 år för jag antar vi ska kolla på det där lilla udda fallet och se det som regeln?
Citera
2020-04-07, 09:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det är ju bara det att den här sjukdomen är tjugo gånger farligare än "vanlig influensa"
Siffran tjugo gånger värre finns att ta del av i dokumentären kampen mot covid-19.

Man har valt mest att prata om ålder. Då låter ju sjukdomen inte så farlig " den drabbar mest äldre".
Ta det lugnt är du mellan 18- 60 fortsätt jobba men inte när du är förkyld eller hostar. Du kan då ha covid-19 men kom för fan inte hit till sjukhuset vi släpper endast in halvdöda. Stanna hemma tills du hostat färdigt.

Det är väl sjukdomens farlighet man skall prata om, inte vilken ålder.
Får man dubbelsidig viruell lunginflammationen är den inte lindrigare eller ofarligare för någon.

Kan föreställa mig diskussioner som pågått:

S: "Hör ni ni, det här viruset nu då, coråna, va säger dem i Italien. Visst vart det mest gamla gubbar som dött"?

A: "Ähhh jo, nja, mjooo, aa det är så jag uppfatta det. Typ mest över 70 eller tom över 80. Eller asså tror det är bara äldre äldre"

C: "Tänkte bara delge den information vi fått från Italien. Det ser ut som så att, visst är det många gamla, men även väldigt många yngre. I Bergamo hade de förra veckan några tusentals mellan 30 och 40 som var inlagda på IVA"

S: "Jaså du, men de dör väl inte eller. Är man ung klarar man sig ju. Det är för fan bara en vanlig influensa"

A: "Ähhh jo, mjo, nä, men visst är det influensa. Finns alltid risker. Men jag menar: finns alltid risker med vad som helst. Man kan ju hamna i bilolycka"

S: "Nämen exakt så! Man kan ju dö i trafikolycka!"

C: "Skulle bara vilja förmedla att numera är antal döda pga bilolyckor begränsade till ca 1 person om dan i snitt"

S: "Jaså du. Men hur som haver. Det är ju bara influensa ju, kan väl inte dö mer än 1 pers per då då?!?"

A: "Ähhh jo, njo, mjo, mää, nää, jo, borde ju va så ja. Båris snacka nåt om immunitet. Va kallar han det. Fårimmunitet eller nåt. De låter alla smittas i princip"

S: "Men kalas, det låter ju bra. Vi skickar ut alla. Yngre klarar sej nog. Gamla får hoppas på det bästa. Ska bara ringa sekreterare och säga att förbereda bunker åt mig, häng upp en stund."
Citera
2020-04-07, 09:26
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xg74Lr/intensivvardslakaren-fler-unga-an-vi-forvantat-oss

Alla är ju naturligtvis förvånade att unga får viruset med tanke på att många experter i början gick ut i media och sade att bara gamlingar skulle dö.
Citera
2020-04-07, 09:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu lägger jag mig i denna diskussion. Släpp det där med antal döda. Det stora problemet är de svårt sjuka som överlever. De kräver lång avancerad vård och lång konvalescens. Ibland dem finns många unga och idag räknar vi även in 60-åringarna som hyfsat friska och produktiva. Även om man tillhör en riskgrupp är diabetes och högt blodtryck inga åkommor som ens behöver betyda förkortad livslängd i många fall. De är helt behandlingsbara.

Därför är COVID-19 en så allvarlig epidemi då det slår mot de som är produktiva i samhället och drar oerhört stora vårdresurser.

Det här nedspelandet av konsekvenser av COVID-19 som pågår i den här tråden är direkt imbecillt. Det är liksom inte utan anledning att t.o.m. en förnekare som Trump numera är rena domedagsprofeten och infört stränga restriktioner. Han inser om ingen annan gör det det allvarliga med den smitta.

FHM:s agerande är enl. mig baserat på den vetskap de har om de bristande resurserna vi har och den embarmerligt usla beredskapen. Vi har inte ens poliser tillräckligt för att upprätthålla en tvingande karantän om det skulle behövas. Man håller nu på med skademinimering där man skyddar sittande regering. Det kan man göra genom att hänvisa till att man inte har ministerstyre i Sverige men samtidigt har man inte tjänstemannaansvar. Ingen är ansvarig för något helt enkelt.

Jag hoppas dock att vi efter detta får en rejäl genomlysning av olika aktörers (icke-)agerande. Speciellt tragiskt är det faktum att vi inte skyddade våra gamla på boende och de som har hemtjänst och ASIH. Hade man lagt restriktioner tidigt på t.ex. flyg mellan Iran och Sverige, stoppat skidresorna till Alperna och ställt in Melodifestivalen samt det viktigaste testat personal i vård och omsorg skulle vi haft en betydligt bättre situation i Sverige idag där vi nu bara är i början av eländet.

Jag är dock tyvärr övertygad om att de ansvariga slipper undan den här gången med.

Jaså de kräver »lång avancerad vård och lång konvalescens«, var har du dessa uppgifter? För övrigt är det alltså 336 personer under 60 som vårdats intensivt, 336 i ett land med 10 miljoner.

Hur stor arbetslöshet har vi just nu? Där har du det stora problemet för produktiviteten.
Citera
2020-04-07, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Hmmm vi käkar ju haregrynsgröt fisk och ägg sa lite d Vitamin far man ju även om det e mörkt pa vintern
Det er bra at dere spiser mat som inneholder D-vitamin. Jeg vet ikke om det blir nok D-vitamin. Mange har D-vitaminmangel uten å vite det, da mange ikke tar blodprøver som avdekker D-vitaminmangel. Det er anbefalt å ta tran eller D-vitamintabletter på høst og vinter.
Citera
2020-04-07, 09:28
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Man kan anklaga mig för mycket, men fan inte att jag skulle vara röd. Min själ är djupblå.
Jag hatar detta viruset precis lika mycket som dig. Jag var för total lockdown till en början, jag kallade Tegnell för dr Tengelle osv.
Nu är jag inte säker längre på att det finns någon annan väg ur detta förutom med flockimmunitet. Vi har inte råd att hålla allt stängt fram till ett möjligt vaccin, då har vi inget samhälle kvar att skydda..

Vaccinet kan vi nog glömma, de som säger att de ligger i framkant är ändå väldigt experimentella, skiter i väsentliga tester och ska kapa världsrekordet med hälften om det ska bli klart till nästa år. När eller om det kommer så blir det nog ett vaccin för en begränsad grupp.

Vi kommer nog få kämpa oss igenom det och hoppas att det blir för tufft. Det vi behöver är tester som visar vilka som har haft viruset och vilka som har det. Det är och har varit den enda lösningen

Kan man testa så kan man välja vilka som ska isoleras och då kan övriga jobba som vanligt.
Citera
2020-04-07, 09:30
Medlem
virvelbaggs avatar
[quote=Madagascar|71082476]Va???

Även om det skulle vara sant så kan du ju fundera på vad det skulle innebära... Det skulle innebära att de äldre inte ens släpps in på IVA och lämnas att dö i sina hem etc.[/QUO
Nej så illa var det inte, jag såg fel och dubbel kollade inte innan jag skrev. Dumt var dumt av mig, men jag blev bara så ledsen. Helt plötsligt var allt så beckmörkt. Förlåt!
Citera
Medlem
Tzatzikins avatar
Filmklipp från England där man får se vårdpersonalen På en corona-avdelning kämpa för patienternas överlevnad. Vilka hjältar alla inom vården är!

https://www.bbc.com/news/av/health-52190961/coronavirus-inside-an-icu-fighting-covid-19
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Alla är ju naturligtvis förvånade att unga får viruset med tanke på att många experter i början gick ut i media och sade att bara gamlingar skulle dö.

Länk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in