Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Nej, jag sprider ingen odödlighetskultur. Du läser det jag skriver som fan läser Bibeln förstås.
Äldre är en riskgrupp medan yngre inte är en riskgrupp. Om du inte fattar det är du tyvärr antingen korkad eller så blockerad av att verkligen vilja att det ska vara så.
Du verkar inte heller förstå skillnaden mellan en grupp och en individ.
Det är inte bara väldigt många färre yngre än äldre som drabbas. Det är väldigt många bland dessa färre som klarar sig i jämförelse med äldre.
När Italien vid drygt 6000 döda gjorde en analys såg det ut så här:
https://www.expressen.se/nyheter/de-har-dott-i-italien-alder--kon--tidigare-sjukdomar/
Ingen under 30 hade dött och endast 1,2 % under 50.
Ska du fortsätta hävda att yngre är svårt utsatta?
Nu lägger jag mig i denna diskussion. Släpp det där med antal döda. Det stora problemet är de svårt sjuka som överlever. De kräver lång avancerad vård och lång konvalescens. Ibland dem finns många unga och idag räknar vi även in 60-åringarna som hyfsat friska och produktiva. Även om man tillhör en riskgrupp är diabetes och högt blodtryck inga åkommor som ens behöver betyda förkortad livslängd i många fall. De är helt behandlingsbara.
Därför är COVID-19 en så allvarlig epidemi då det slår mot de som är produktiva i samhället och drar oerhört stora vårdresurser.
Det här nedspelandet av konsekvenser av COVID-19 som pågår i den här tråden är direkt imbecillt. Det är liksom inte utan anledning att t.o.m. en förnekare som Trump numera är rena domedagsprofeten och infört stränga restriktioner. Han inser om ingen annan gör det det allvarliga med den smitta.
FHM:s agerande är enl. mig baserat på den vetskap de har om de bristande resurserna vi har och den embarmerligt usla beredskapen. Vi har inte ens poliser tillräckligt för att upprätthålla en tvingande karantän om det skulle behövas. Man håller nu på med skademinimering där man skyddar sittande regering. Det kan man göra genom att hänvisa till att man inte har ministerstyre i Sverige men samtidigt har man inte tjänstemannaansvar. Ingen är ansvarig för något helt enkelt.
Jag hoppas dock att vi efter detta får en rejäl genomlysning av olika aktörers (icke-)agerande. Speciellt tragiskt är det faktum att vi inte skyddade våra gamla på boende och de som har hemtjänst och ASIH. Hade man lagt restriktioner tidigt på t.ex. flyg mellan Iran och Sverige, stoppat skidresorna till Alperna och ställt in Melodifestivalen samt det viktigaste testat personal i vård och omsorg skulle vi haft en betydligt bättre situation i Sverige idag där vi nu bara är i början av eländet.
Jag är dock tyvärr övertygad om att de ansvariga slipper undan den här gången med.