2020-04-07, 09:02
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vårsolen är bra för immunförsvaret (D-vitamin). Men man borde inte sitta med en hel skock av människor på ett och samma ställe.

Det är nog som Tegnell har sagt hela tiden: folk orkar följa reglerna ett tag. Sen måste man påminna dem stup i kvarten. Och oavsett detta så orkar inte alla.
Folk har fått rekommendationer snarare än regler.
Citera
2020-04-07, 09:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kkekke
Absolut, tänkte att det känns onödigt att sitta och diskutera något som inte är bekräftat? Vi kan ta det när allt blåst över kanske.

Men ni som har den här ståndpunkten är också de människor som äter den skit som media och FHM ger er antar jag?

Då borde ni ju lyssna på damen som var med i aktuellt som säger att så är inte fallet? Eller gäller det inte just då?

Jag kan inte uttala mig om vad andra säger eller påstår, men det är ju bara att se hur dödssiffrorna fördelat på ålder ser ut år efter år efter år. Det är 80 % + 80 som dör i åldersrelaterade sjukdomar. Det är givetvis på samma sätt med covid-19 att det är äldre över 80 som är värst utsatta.
Citera
2020-04-07, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja japan är mycket tättbefolkat, har stor befolkning samt har stor andel äldre. Potentiellt kan de förlora många själar.

Och Japan var inte så effektiva på att hantera Fukushima-katastrofen...

Men smittspridning i Japan har ju inte varit så stor hittills. De första dödsfallen var 26e februari och nu totalt endast 92 (Sverige 11e mars och nu 477), så det har gått mycket långsamt hittills. Troligen har det gått långsamt därför att det finns något naturligt i Japan som fördröjer smittspridningen jämfört med exempelvis Italien eller Sverige. Alternativt har Japan redan vidtagit åtgärder, som jag ej känner till, som har varit effektiva.

Japan, som nu fått problem ganska sent, har ju tillgång till erfarenheter från många länder i vad som funkar. Jag tror Japan kommer bli mycket framgångsrika i att bekämpa Coronan. Troligen lika framgångsrika som Korea.

I Japan har de i alla fall inte samma problem med fetma. Vet ej hur det är med rökningen?

De tycks äta ganska hälsosamt, men tyvärr är många gamla. Så åldersmässigt kan man förvänta sig tråkiga siffror.

Låt oss hoppas att de lyckas.
Citera
2020-04-07, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Din tanke är korrekt, men förutsätter att Danmark hade en homogen smittspridning i hela landet.
Hade man verkligen det?
Antagligen inte, så du har rätt i att 150k kan vara i överkant.

Slumptagningen var i Köpenhamn, vars storstadsområde har två miljoner invånare. Cirka 54k (2.7%) av dessa bör alltså ha varit smittade för över tre veckor sedan.

Det är då inte alls orealistiskt att över 500k i Köpenhamn är smittade idag. Det skulle ändå motsvara en ganska långsam dubbleringstid, på över sju dagar.

Även om det bara är 200k smittade i Köpenhamn idag, så kommer sjukdomen att hinna smitta majoriteten av befolkningen i Köpenhamn om R-värdet ligger kvar på 0.9, innan smittan dör ut.

Det är en knepig beräkning, för när stora delar av samhället är nedstängt så minskar ju R-värdet, och då når du också ”flockimmunitet” vid en lägre nivå än 60% smittade. Men den nivån gäller bara så länge det är nedstängt.
Citera
2020-04-07, 09:05
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Climasol ställde två frågor om Anders Tegnells agerande, men som du elegant hoppade över:

Jag har inte tidigare hört att Tegnell skulle ha motarbetat krisberedskap (men så hinner jag också bara läsa en bråkdel av allt). Tycker dock det vore mycket intressant att spinna vidare på.

Kanske finns det någon annan som kan eller vet svara på ovanstående? Gärna utan att raljera.

Rent hittepå. Tegnell har tvärtemot varit kritisk mot bristen på beredskap tidigare och även nu mellan raderna, utan att hänga ut någon, mot regionernas brist på beredskapslager. Så climasol försöker bara desinformera.
Citera
2020-04-07, 09:05
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
Gör det inte mitt på dagen när höga halter pollen. Studier från Italien visar på höga halter pollen och bli värre drabbad av Kinaviruset. Detta gäller alla, även icke-allergiker.

https://astmaoallergiforbundet.se/nyheter/fragor-och-svar-om-nya-coronaviruset/

Enligt denna länk så gäller det bara Rhinovirus.

Man vet inte om det också gäller Coronavirus.

”Studier på möss, cellkulturer och nässlemhinna antyder att exponering för pollen minskar kroppens förvar mot virus (interferoner). Man har också visat ett tidssamband mellan pollenhalter och rapporterade fall av en viss typ av virus (rhinovirus). Dock så är det inte covid-19 man studerat här, utan rhinovirus. Studien är gjord på icke-allergiker och säger ingenting om pollenallergi. Dessutom så säger författarna själva att kliniska studier behövs för att bekräfta resultaten.”

Har du någon länk till studierna från Italien?
Citera
2020-04-07, 09:06
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Kommer "flockimmunitet" funka? Alla bara gissar att "flockimmunitet" ska funka på just detta viruset.

Allt tyder på att att det fungerar, det plågsamma är att > 60 % måste smittas(eller vaccineras) för att de skall skydda de resterande. Eftersom inget vaccin finns kan det innebära samma dödlighet som Spanska sjukan vilken i Sverige var 0.63% av hela befolkningen. Blir så klart mindre med dagens sjukvård men ändå.
Citera
2020-04-07, 09:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Hans främste antagonist Björn Olsen vara också där som representant för alla virolger som tycker annorlunda. Man ser att Björn var klart besvärad av situationen men han vill inte lämna fältet helt fritt för Tegnell maffian.

Tegnell är fullständigt oberörd av vad andra tycker. Han har rätt och han har också makten.
De verkade väl helt överens?
Citera
2020-04-07, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel

Jo, men Tegnell har ju upprepat detta i tv till det oändliga alltså att "vi jobbar inte så" dvs går ut med regler och bestämmelser och talar om förbud hit och dit utan de "jobbar så" att de rekommenderar eller rekommenderar inte. De litar på det svenska folkets sunda förnuft. Eftersom förankring i allmänheten skyddar bättre än förbud. Enligt statistiken (enl. Tegnell).

Man har rekommenderat att undvika folksamlingar - särskilt inomhus. Men sen kom solen och ställde till det ;-)
Citera
2020-04-07, 09:08
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Kan bli vårt fall. Rekommendationer gäller inte under fina soliga vårdagar. Oavsett om AT "påminner" svenskarna "stup i kvarten".
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Aftonbladet har en bättre artikel. Det nybyggda sjukhuset har haft öppet ett par dagar men har ännu inte fått några förfrågningar från andra sjukhus.

Det är bra att de är förberedda. Jag utgår fortfarande från att peaken är i maj och det har jag gjort länge. Många stirrar sig blint på varje dags siffror och tror att de kan se en uppgång om de ser att 50 dog eller en nedgång om 20 dör. Siffror vi ser nu är ju ändå från folk som fick symptom för 2-3 veckor sen och kanske fick viruset för 4 veckor sen. Det var ju bara någon vecka sen de sa att många äldreboenden i Stockholm hade smitta så vi lär se resultatet från de om några veckor.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Va? Ja, Viruset är ett coronavirus och symptomen är Severe acute respiratory syndrome(SARS). Detta är SARS-cov-2 (2 står för versionen). Vad var det som var fel i mitt svar?

Skulle citera snubben som du citerade men blev fel, sorry!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in