2020-04-07, 08:45
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xg74Lr/intensivvardslakaren-fler-unga-an-vi-forvantat-oss

Vem blir förvånad? För mycket fokus på de som dör. Tror många av dem aldrig har kommit på fråga för IVA-vård faktiskt. Vi borde bekymra oss om de som blir rejält sjuka och överlever. De är desto fler skulle jag tro. Långa vårdtider lång konvalescens och kanske kroniska komplikationer som PTSD och sekvele.

Och där drabbas nog även unga och friska.

Jag håller med, även fokus på de som blir friska och hur de har behandlats/behandlat sig behövs kanske?
Citera
2020-04-07, 08:47
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Helt otroligt bra siffror för Sverige med tanke på "hur slappa" vi har varit - enligt vissa..

Jag skulle nog ta de svenska siffrorna med en nypa salt. Troligen finns det intressen inom FHM att försöka fä saker att se bättre ut än vad de är.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kkekke
Har någon en källa på att alla under 50 på intensiven är rökare eller lider av fetma?

Försöker leta men hittar inte.
Dom lär iaf vara överrepresenterade. Hög tid att sluta röka om man nu gör det, se detta som motivationen.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Överläkaren Karin Hildebrand hade i Aktuellt igår en lite annorlunda bild av vilka åldrar som hamnar på intensiven.
"Fler unga än vi förväntat oss"

Jag tror mer på en som jobbar på golvet än Tegnell och de andra politrukerna som verka vilja släta över och bagatellisera det hela med att de är nästan bara 80+ med underliggande sjukdomar som får intensivvård.
Citera
Medlem
Citat:
Helt otroligt bra siffror för Sverige med tanke på "hur slappa" vi har varit - enligt vissa..
Ja, men många av de som ylat har varit sverigedemokrater som väntade på ett lynchningstillfälle. Läs hur folk uttrycker sig så förstår du oftast vad för slags människosyn de bär på.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Det här viruset är sjukt obehagligt.

En sak som börjat oroa mig är vad som ska hända när samhällen börjar öppna upp. Nu kör många social distansering, men vad händer sen? Går antalet sjuka och döda ned lär ju krav ställas på att vi ska öppna upp igen, men sjukdomen kommer ligga där latent och bara vänta på att vi ska få ett större utbrott. Nu är många på helspänn. FHM med dagliga pressträffar. Det är tester hit och tester dit. Gamla försöker hålla sig undan så bra det går, men även många andra. Vad händer när vi börjar slappna av?

Börsen har väl stigit 200 indexpunkter sedan lågpunkten på OMX30 så marknaden förväntar sig säkert att vi öppnar ekonomin, men vad kommer hända då? Inte för att jag bryr sig så mycket om börsen, men den visar ändå något på vilka förväntningar som finns.

Jag är allvarligt oroad för vad som händer vid en andra våg om man öppnar upp för snabbt och jag tror det finns en ENORM press på att göra det. Redan nu heter det ju att "det drabbar BARA äldre och sjuka", ungefär som att då gör det ingenting att tusentals personer dör.
Citera
2020-04-07, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag skulle nog ta de svenska siffrorna med en nypa salt. Troligen finns det intressen inom FHM att försöka fä saker att se bättre ut än vad de är.

Fast det intresset finns ju på flera ställen..
Citera
2020-04-07, 08:49
Medlem
Fantastiskt att Norge kunnat uppskatta ett replikationstal så lågt som 0.7!

Än är det inte för sent för oss att följa efter och ta kontrollen!
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Det hon säger är motsägelsefullt när man jämför med statistiken. Dels vet man inte riktigt vad hon menar med "unga". Är de under 30 eller under 40? Dels fattar jag inte när hon säger att det inte på något sätt är säkert att man överlever respiratorvården oavsett om man är ung..

Om man sen tittar i statistiken då är det endast 4,4% av alla patienter under 30 som hamnar i intensivvård (och alla av dessa hamnar ju inte i en respirator). Dels är det bara 0,6% av dem som dör. Dvs 3 personer.

Visst. Respiratorvården kan bli långvarig och dessa patienter kanske får bestående men i sin lungor, men det känns ändå lite överdrivet när hon målar upp en bild som inte riktigt stämmer med statistiken.

Ålderfördelning över intensivvårdade patienter med covid-19
20-29 år: 4,4 procent (33 fall, 24 män och 9 kvinnor)
30-39 år: 3,6 procent (27 fall, 18 män och 9 kvinnor)

Ålderfördelning över döda patienter med covid-19
20-29 år: 0,6 procent (3 patienter)
30-39 år: 0,2 procent (1 patient)

Jag tror att "förvirringen" ligger i att sjukvården klassar det individer som är runt 59 år som unga.
Det är inte samma sak som att det är ungdomar.
Detta kan säkert någon som är aktiv inom vården svara på?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
De är drygt 40% i din lista och så länge det finns platser på IVA med respirator så kommer det att gå hyfsat bra för denna gruppen. Inte alla överlever, men de flesta.

Dock borde detta uppmärksammas betydligt mer och bättre än vad det gör idag. Anledning till att detta inte sker har jag ännu inte förstått. Anders T svar blir alltid att skifta fokus till hur låg dödligheten är i gruppen och sen snabbt nämna de äldre över 70, ”det är dessa vi måste skydda”.

Mycket märkligt och vilseledande, om det inte är så att de vill att gruppen under 60 ska smittas och att ett visst antal döda är priset. Grupp immunitet taktiken fortlöper enligt FHM plan.

Tror att du har helt rätt där med att FHM fortsätter planen om att de flesta svenskar under 65 skall bli smittade. Dock sker den nu i smyg av Corona Bob Tegnell.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Mer siffror att jämföra med exempelvis Influensa A. Kan ta säsong 2015/2016 som exempel:

säsongen 2015-16 i Sverige influensa A
• 363 patienter fick intensivvård pga influensa
• 245 tillhörde riskgrupp
• Endast 12 % var vaccinerade
• 89 av 363 avled

Ca 5-10% drabbas av influensa A varje säsong. Bara jämföra med de 60% som vi ska förvänta oss ska få Covid-19.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Suck.

Varför måste Sverige spela allan och varför måste röda leda detta land.

Titta på Österrike. När smittan bröt ut, to de detta på allvar och satte upp ett försva. Nu har de färre som insjuknar än som frisknar till, det går alltså åt rätt håll och fortsätter detta, har de besegrat corona. Österrike kan börja öppna upp.

Sverige har inte gjort ett skit. Man säger tvätta händerna och bla bla. Vi ser inget ände på detta, detta kommer ta månader.

I vårt land har man knappt fattat att vi skall ha munskydd, vi har en epidemilog som har gjort skitbeslut efter skitbeslut. Jämför man sedan med länder som Österrike och syd Kora, med deras emienta epidemilog, så blir nästan avundsjuk.

Jag är så himla trött på dessa röda idioter som leder detta land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in