2020-04-07, 08:31
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Bara för att förtydliga så är covid 19 också SARS.

Nej. Sars är ett coronavirus, SARS-CoV
Citera
2020-04-07, 08:32
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Sjukhusen gapar TOMMA. Alla i behov av hjälp kan räkna med att få det. Din skrämselpropaganda och desinformation skrämmer upp folk och destabliserar landet.

Va?? Du menar att personal inom vården jobbar 60-70 timmar i veckan men har inget att göra. Jag antar att du har något bevis på att det är tomt på sjukhusen för jag har släktingar inom vården i Sörmland och där är det inte helt tomt.
Citera
2020-04-07, 08:33
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast hur vet hon att de inte har några andra sjukdomar eller riskfaktorer? Jag läste någonstans att de inte gör så många undersökningar på coronapatienter på grund av smittorisken och att allt måste saneras efteråt. Så hon antar att de inte har några riskfaktorer etc. Fast det är väl hon som läkare som bör ta reda på varför de blir så sjuka. Vården har väl alltid varit duktig på att missa diagnoser!
De flesta av de unga patienterna har kommit in via akuten och initialt gått till avdelning. Där har de själva kunnat ge anamnes på sitt eget hälsotillstånd vilket noterats i journalen. Där framgår också om de genomgått utredningar eller behandlingar tidigare i livet etc. Så, jo. Man får en rätt så bra bild av patientens hälsotillstånd.

De undersökningar de talar om är att man i mindre utsträckning rullar iväg patienterna till röntgen (ex skiktröntgen) då det ökar smittrisken.

Varför vissa utan uppenbara riskfaktorer blir väldigt sjuka vet vi inte ännu. Kanske finns genetiska faktorer, kanske rör det sig om initial smittdos. Det här är en ny sjukdom och erfarenheter skapas och utbyts mellan länderna.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Har du en källa?
Här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xg74Lr/intensivvardslakaren-fler-unga-an-vi-forvantat-oss

Vem blir förvånad? För mycket fokus på de som dör. Tror många av dem aldrig har kommit på fråga för IVA-vård faktiskt. Vi borde bekymra oss om de som blir rejält sjuka och överlever. De är desto fler skulle jag tro. Långa vårdtider lång konvalescens och kanske kroniska komplikationer som PTSD och sekvele.

Och där drabbas nog även unga och friska.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Oavsett var "experter" har sagt fram och tillbaka så ser det ut som att USA har stabiliserat det. Åtminstone accelererar inte dödsfallen längre. Just eftersom det inte gör det längre i NY. Jag vill dock inte gå så långt som stämma in i "It's over guys". Fortfarande är det dryg 1000 som dör dagligen i USA och det finns fler stater än NY. Och "over" är det först när man lättat på restriktionerna.

Kolla dagliga dödsfallen i USA här: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/

Är det t o m så att man kan säga att pandemin har stabiliserats globalt? Det känns som ett långt steg att ta. Det finns ju fattiga länder med extremt stor befolkning, där man bor och arbetar tätt samt har rudimentär sjukvård. T ex Indien, Bangladesh, Nigeria och Indonesien. Dessa länder har rapporterat mycket få smittade och dödsfall - men de har säkert inte stor kapacitet att testa och diagnosticera för Corona.

Åtminstone ser det ut som om antalet dagliga dödsfall enligt worldometers har stabiliserats på ca 5000 per dag: https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-toll/
Det var signifikativt mindre antal nya fall igår inte bara i New York utan i majoriteten av länder(förutom Ryssland, Turkiet, Pakistan, Qatar, Kuwait och nåt fåtal länder till). Hur kan så många länder få så dramatiska minskningar av nya fall vid exakt samma tillfälle? Jag tror att det handlade om någon oförklarlig slump. I dag drar det igång igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, jag antar att dessa anpassas hela tiden.
Det er veldig bra om det er slik

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vi får se. Jag är inte säker på att FHM har rätt. Man måste ändå komma ihåg att Stockholm må ha lediga IVA-platser men det beror på att man ökat antalet från 90 till 250 (tror jag senaste siffran var). Man bemannar således MINST dubbelt så många platser som man brukar med sköterskor som inte är intensivvårdsutbildade och läkare som har väldigt många patienter att ta hand om - det utgör en enorm belastning och man balanserar verkligen på gränsen för vad man kan hantera.
Jeg håper at FHM har rett. Det kan jo hende at de har planlagt å låne leger og sykepleiere fra andre land hvis det skulle bli behov for det.
Jeg leste om at en by eller region i Sverige har sagt at de kommer til å ta imot pasienter fra Stockholm på sitt eller sine sykehus.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
När Danmark gjorde random sampling på friska blodgivare så hade 2.7% antikroppar.

Det tar tre veckor att utveckla antikroppar, från att man blir smittad.

Det betyder att cirka 150,000 danskar hade Covid-19 för över tre veckor sedan.
Din tanke är korrekt, men förutsätter att Danmark hade en homogen smittspridning i hela landet.
Hade man verkligen det?
Citera
2020-04-07, 08:34
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Bara gamlingar och sjuka som drabbas jovisst...

"De flesta patienter som får eller har fått intensivvård är över 60 år (se faktaruta). Men även yngre drabbas:

25,1 procent av vårdtillfällena har gällt patienter mellan 50 och 59 år.

11,9 procent har gällt patienter 40-49 år.

3,6 procent har gällt patienter 30-39 år

4,4 procent har gällt patienter 20-29 år.

Att så många yngre måste intensivvårdas förvånar Karin Hildebrand, intensivvårdsläkare på Södersjukhuset i Stockholm."

Japp sagt det hela tiden, inte bara äldre som drabbas som många velat förminskat det till.
Citera
2020-04-07, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Varför syns inte Anders Tegnell och Agnes Wold i TV sofforna längre?

(jag tror jag vet svaret )

Du får gärna berätta svaret.

Agnes Wood låg lite lågt efter Skavlan och sitt uttalande om, ”som tur är dör bara äldre”. Men hon kom igen rätt starkt igår med sina 200 svar på frågor.

Corona Bob Tegnell försitter aldrig ett media tillfälle, sågs senast igår kväll på Aktuellt, han dyker nog upp snart igen. Det man kan fråga sig är hur många timmar han egentligen ägnar åt ordentligt arbete. Någon dag är han som du säger i TV soffan på morgonen och sen på radio, presskonferens och sen nyheter på kvällen.
Citera
2020-04-07, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Kanske. Men varför ökar inte intensiv platserna lika mycket längre då? Och så stor skillnad bara på några dagar?

Kanske åtgärderna gett effekt?
Citera
2020-04-07, 08:36
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Jag såg intervjun. Att människor är bräckliga trots sin ungdom är ingen känsla, det känns lite som om din världsbild raserades ifall du skulle veta exempelvis blodvärden, blodtryck och kolesterol hos vissa yngre människor. Det är farligt att lyssna på ”uppskattningar”, läs datan istället: äldre och sjuka sedan tidigare dör, oftast i kombination. Friska människor gör det inte, framförallt inte ifall de är under 70 år.

Sedan kan säkert du och dina ”uppskattande” kompisar hitta undantag, men det kan man alltid göra.

Glöm inte lungorna, de som inte har dessa i skick böra ta varning. Rökning försvagar lungorna.
Citera
2020-04-07, 08:36
Medlem
Citat:
Dom borde sluta prata om hur förvånade de känner sig och börja ta reda på varför det förhåller sig så. Läkare är skitduktiga på att missa diagnoser. En stor applåd bör de ha.

Grejen är väl att de inte har koll. Forskning pågår. Samtidigt vill de ingjuta lugn. Charaden funkar inte. Vi famlar fortfarande.

På ett sjukhus i Sörmland testades en patient och var negativ (ingen Covid19) men patienten skulle ändå "behandlas som en covidpatient".

Vad fan är det? Det är fortfarande förvirrat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in