2020-04-07, 08:09
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Hvorfor blir det ikke satt inn tiltak for å bremse smittespredningen slik at vården skal kunna hänga med?
FHM verkar anse att de åtgärder de satt in bromsar så pass att sjukvården hänger med.
Citera
2020-04-07, 08:10
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det var så man gjorde med SARS, och det fungerade. Covid-19 är svårare eftersom asymptomatisk smitta tycks vanligare.

För SARS gällde att folk var som mest smittsamma i ett senare skede, efter att ha utvecklat symptom, så det var lättare att identifiera de sjuka, testa och isolera. För covid-19 behöver precis alla testas även om de inte har symptom, och det omedelbart, vilket blir en nästan omöjlig uppgift innan bättre, enklare, snabbare och säkrare test utvecklats, vilket inte görs over en natt.

Så fungerar WHO's råd for covid-19?

Artikel från 5 mars om detta:

Can we contain the COVID-19 outbreak with the same measures as for SARS?

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30129-8/fulltext

Bara för att förtydliga så är covid 19 också SARS.
Citera
2020-04-07, 08:11
Medlem
santos_devilles avatar
Bra av Danmark öppna upp igen, men jag hoppas att Sverige stänger gränsen så vi inte får hit alla Danskar till vårt vackra Malmö. Normalt sätt är våra köpcentrum fyllda med Danskar på helger, men med tanke på hur få bekräftade fall vi har i Skåne så kommer det bli värre om Köpenhamnarna kommer hit.
Citera
2020-04-07, 08:12
Medlem
Krisen har nått Japan....

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qob9kq/coronafallen-okar-snabbt-i-japan--premiarministern-kan-utropa-nodlage

Ansträngd sjukvård och extremt trångbodd storstad - Tokyo - skapar nog samma scenario som i NY.

När Japanerna vacklar blir iaf jag lös i magen.
Citera
2020-04-07, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Som vanligt ett påstående utan underlag från dig. Vad baserar du det här på? Har du tillgång till hemlig statistik?

DN gjorde en undersökning.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/detta-vet-vi-om-de-som-hittills-har-dott-i-covid-19/

Japp det har jag,
https://platz.se/coronavirus/
Citera
2020-04-07, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
592 unika patienter har fått IVA-vård hittills och ca 427 vårdas där just nu. (Iva-registret)

165 patienter har avlidit eller skrivits ut efter IVA-vård. Andelen har jag inte sett statistik över men sjukvårdsdirektören i Stockholm sa förra veckan att två tredjedelar överlevt på IVA.
Om man skulle tillämpa den siffran på hela Sverige så har en tredjedel av IVA-vårdade avlidit = 55 st.

Om man beräknar på totalt 433 avlidna (c19.se) så har 378/433 = 87 % av dödsfallen i Sverige avlidit utan att få IVA-vård.

Oj...
Citera
2020-04-07, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag tycker artikeln väl beskriver problemet.

På grund av covid-19 skjuts större canceroperationer fram i tiden (vilket riskerar skapa köer när verksamheten väl kommer igång). Lägg till det neddragen mottagningsverksamhet inom medicin (människor med kardiovaskulära tillstånd som behöver medicineras upptäcks inte) och kirurgen (kirurgiska tillstånd som behöver åtgärdas samt tumörer upptäcks inte i tid).

Så, visst har de en poäng.
Ja, du har rett!

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Än verkar vårdens resurser räcka. Jag tror myndigheterna är beredda att införa striktare restriktioner om det visar sig nödvändigt. Dessutom skapas fler vårdplatser för att möta ett ökande behov.
Takk for svar! Det er veldig bra at det skapes flere vårdsplatser og at myndighetene er beredde til å innføre tiltak hvis det blir nødvendig. Tanker du da på tiltak som bremser smittespredningen?
Citera
Medlem
Varför syns inte Anders Tegnell och Agnes Wold i TV sofforna längre?

(jag tror jag vet svaret )
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Bara för att förtydliga så är covid 19 också SARS.
Knappast va? Sars dödlighet ligger på ca 9,5%, Covid-19 är extremt högt räknat över 10 gånger mindre dödligt.

Eller vad menar du?
Citera
2020-04-07, 08:15
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Krisen har nått Japan....

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qob9kq/coronafallen-okar-snabbt-i-japan--premiarministern-kan-utropa-nodlage

Ansträngd sjukvård och extremt trångbodd storstad - Tokyo - skapar nog samma scenario som i NY.

När Japanerna vacklar blir iaf jag lös i magen.
I jämförelse med Sverige betyder detta bara att Japan agerar proaktivt på låga tal, fattar läget samt månar om sina äldre. Kris-epitet är mycket mer passande på Sverige.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Det finns människor som är i dåligt skick trots sin ungdom. Har man inte underliggande sjukdomar så kanske man sover dåligt, äter dåligt eller tar droger. Dina ”uppskattningar” ger jag dock inte mycket för, den här tråden är redan för baserad på magkänsla.

Tråden måste bli mer faktadriven, magkänsla blir bara kontraproduktivt. I artikeln nedan jämför Jennifer Wegerup den italienska datan med den svenska, jag tänker inte skriva dig på näsan så du får själv gå in och läsa. Återkom vid funderingar.

https://www.expressen.se/kronikorer/jennifer-wegerup/dodssiffrorna-bekraftar-monstret-vi-sett-hela-tiden/?utm_medium=link&utm_campaign=social_sharing&utm_s ource=twitter&social=twtr
Fast Karin Hildebrandt presenterade väl fakta när hon uttalade att "Även unga patienter blir mycket svårt sjuka. Vi läkare slås av hur många unga som drabbas och blir allvarligt sjuka. Min bild av sjukdomen, ur ett intensivläkarperspektiv, stämmer inte med den allmänna bilden ute i samhället."

Det du sedan slår fast (att de är i dåligt skick trots sin ungdom) är väl däremot just en känsla du går på. Sannolikt kan Karin Hildebrandt och de intensivvårdsläkare hon arbetar med sina patienter i detalj och säger hon att det handlar om unga personer "utan riskfaktorer, utan andra sjukdomar" så är det ändå något vi måste ta på allvar.

Sevärd intervju för övrigt:
https://www.svtplay.se/video/24741290/aktuellt/aktuellt-6-apr-21-00-3?start=auto
Hildebrandt intervju börjar 1 min 50 sek in i sändningen.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Inre stress.

Naturligt vis det också, men det är bara en del av förklaringen. Eftersom jag själv har psykosomatiska tendenser och kan få panikångest så vet jag hur det är när det empatiska nervsystemet skenar i väg mot förnuftet. Men det finns alltid även en fysisk förklaring som triggar kroppen att överreagera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in