2020-04-07, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
WHO har hela tiden varit mycket tydliga:

testa, smittspåra, karantän för smittade och alla deras kontakter,

och sen gäller det ju att testa när man känner sig frisk så att man inte går ut i samhället och smittar fortfarande, dvs kriterier för att räknas som friskförklarad
Takk! Det hadde vært veldig bra om alle land kunne følge WHOs råd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Problemet är de liksom alla länder kommer att få in viruset utifrån gång på gång, under några års tid.
Ja självklart. Men det är då hanterbart. Det skulle kräva stränga åtgärder, men om viljan finns så går det. Vi får se om Finland ger upp kampen som Sverige gjort, eller vi orkar kämpa.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Men det var då själva fan vilken dramatik det ska vara över detta... Skärseld och skärseld, jag menar inte att förminska upplevelserna för de som blir sjuka eller dör, det tycker jag också är hemskt. Vinterkräksjukan eller vanliga influensor är också hemsk att gå igenom, men att kalla det för skärseld, njaä, det får stå för dig.

Det är ju vad de som legat i respirator säger en fruktansvärd upplevelse att inte få luft! Har mn haft astma vet man ungefär hur det känns om man tiofaldigar hur tungt och desperat det känns.
Citera
2020-04-07, 08:00
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Vad tros om Boris i dag? Hur länge klarar man i respirator? Vad kan orsakerna vara att man stänger av (är helt okunnig inom området). Börjat plötsligt patienten andas av sig själv eller testar man lite då och då?

Som jag förstått har man svårare att överleva respirator vid fetma? Är det pga trycket över lungorna då? 🤔 är ens Boris i respirator eller har han bara extra syre/ bevakning?

Vilken grej om 60% av dessa vita feta maktgalna män kolar vippen, tänk om världen skulle ersättas av ett nytt klientel. Vi lever i spännande tider... undrar när börsen ska gå ner på riktigt till följd av detta, kanske om Boris avlider va? Vad tror ni? 🤯

Hoppas han klarar det. Men han gjorde samma misstag som t. ex. Richard III - ställde sig i främsta linjen.
Genom att gå runt på ett epidemisjukhus och skaka hand med de sjuka och därmed kommit väldigt nära har han utsatt sig för en massiv dos av viruset. Helt onödigt. Dessutom har han jobbat väldigt mycket med sjukdomen i kroppen, vilket talar emot alla råd vid infektion - man skall vila.
Citera
2020-04-07, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Många kan känna en viss andnöd på grund av astma även om de själva "är säkra på" att de inte har astma. Men det kan de ha ändå när man blir äldre och får sämre kondition känner man det man aldrig märkte när man var yngre. Yngre känner det när de är ute i spåret och de inte kan göra kilometern på 3 minuter. Okej 4 då för de som inte är vältränade.

Pollen finns just nu i luften och jag har känt av det lite då och då men förstått vad det är. Nysningar
är absolut ett tecken på pollen.

På morgonnyheterna säger de att många äldre ringer vården och känner brist på syre. Man uppbådade frivilliga samtalsterapeuter. De menade att det var ensamhet och att de sökte kontakt.
Men där tar de helt fel, de känner av polen det är jag helt säker på som haft känningar under våren ett helt liv men bara lätta besvär vet därför att det kan vara allt från noll till ganska tungt.

Något lite mer svår diagnostiserat är huvudvärk som många har just nu varifrån kommer den?

Jag tror irriterande hosta alltså inte den hosta man får genom att man retas i halsen av snor smulor från bröd etc. utan mer nedifrån kommen i lungorna. Det är tecknet på att man är på väg att bli sjuk.
Inre stress.
Citera
2020-04-07, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Hoppas han klarar det. Men han gjorde samma misstag som t. ex. Richard III - ställde sig i främsta linjen.
Genom att gå runt på ett epidemisjukhus och skaka hand med de sjuka och därmed kommit väldigt nära har han utsatt sig för en massiv dos av viruset. Helt onödigt. Dessutom har han jobbat väldigt mycket med sjukdomen i kroppen, vilket talar emot alla råd vid infektion - man skall vila.

Han kanske kände som Löfven, att han inte var rädd för lite basilusker... 😕
Nä, det kanonad vara ett litet uppvak för de överviktiga odödliga 50+ mannen. Odödliga finns så klart i alla åldersgrupper, och kön, om alla bara kunde fötts med en hjärna hade problemet uteblivit helt 😖
Citera
Avstängd
Citat:
Citat:

I en pandemi är det inte läge att bråka med en av världens största producenter av sjukmaterial och mediciner, tänk för fan!

Kina är en skurkstat och bör bekämpas varje dag med alla möjliga medel.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Har funderat över detta också då det är mångt fler med utländsk härkomst som cirkulerat även i svenska medier. det är ju inte så att det finns fler utländska här i Sverige än ”svenskar”, ändå tycks de vara överrepresenterade i denna sjukdom? Varför? Ace-2 receptorer? De fanns väl i mindre antal på afrikaner i allafall? Eller har det med rökning att göra?
Märkligt eller hur? Har de svagare immunförsvar pga enbart ras eller pga livstil (svarta amerikaner är fetare, röker mer osv)? Vad händer när viruset får fäste söder om sahara i afrika? Då funkar inte utbredda amatöranalysen bland forskare att "afrika har så ung befolkning, det är lugnt där"
Citera
2020-04-07, 08:03
Medlem
Situationen i Ungern :
Jag bor i Ungern och här är allt väldigt lugnt. Min man har ett företag med 40 anställda och skicade hem dom för 3 veckor sen och stängde ner. Här var uppmaningen från myndigheters håll att ge obetald ledighet tills det är över. Han sa även till ägarna till hans affärer att han inte kommer att betala på några månader och om dom vill kan dom säga upp hans avtal (han vet att det kommer vara jäkligt svårt för ägarna att hitta nya hyresgäster inom 6 månader). Så I Ungern kunde han som ägare stänga ner allt och sluta betala löner inom ett par veckor. Synd för dom anställda som inte får lön men de hade valet att bli uppsagda och få typ a-kassa från staten (vilket är max 2000 kronor eller härda ut). Alla gör så här, det är på i princip direkt uppmaning av Orban. Inga protester alla sitter snällt hemma och väntar, om man behöver mat kan man ringa till distriktet man bor i och de levererar matkassar och nödvändigheter. Och alla fattiga ungrare har råd att ordna masker Ingen går ut utanför husen utan mask nu. Alla småaffärer har börjat med hemkörning, till och med grönsakshandlarna typ Hötorget kör ut till kunder efter arbetsdagen.

Man kan snacka mycket skit om Orban och hans metoder men han e fan pro på att styra upp saker. Var tredje dag kommer skyddsutrusting influgen från hans polare som lånar ut plan och fabriker. Han styrde om i fängelser att internerna ska syr skyddmasker. (JAG ÄR INTE SVERIGEDEMOKRAT, min kille är en av få araber i Ungern haha och till och med han har börjat gilla Orban)

Jag tror lätt folk kan sitta så här i några månader till utan att protestera mycket. Ingen klagar något på det utan så länge det finns mat så är allt ok. Och Ungern är ju självförsörjande på det

Nu till en scary del ang dödsfall från covid 19.
Jag har en kompis som dog i Usa i helgen av corona-skiten. Han var 31 år och amerikansk fotbollsspelare, lite bitig och svart. Han blev sjuk i mitten av mars, ena dagen var han lite småförkyld men ändå ute och körde bil och jobbade och hade varit så i några dagar innan. Dagen efter i respirator och koma. Under de veckorna i koma började hans organ lägga av. Han fick dialys pga njurarna och de kunde se att hans hjärta började bli riktigt svagt. I början av koman hade han fungerade njurar, starkt hjärta och perfekt blodtryck. Efter ett par veckor i koma la kroppen av helt och han bara dog. Det här är en kille som varit betalt proffs i Europa i Amerikansk fotboll, bra fysisk form och hade ett kort sjukdomsförlopp från insjuknande till respirator!
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:

testa, smittspåra, karantän för smittade och alla deras kontakter,

och sen gäller det ju att testa när man känner sig frisk så att man inte går ut i samhället och smittar fortfarande, dvs kriterier för att räknas som friskförklarad
Det var så man gjorde med SARS, och det fungerade. Covid-19 är svårare eftersom asymptomatisk smitta tycks vanligare.

För SARS gällde att folk var som mest smittsamma i ett senare skede, efter att ha utvecklat symptom, så det var lättare att identifiera de sjuka, testa och isolera. För covid-19 behöver precis alla testas även om de inte har symptom, och det omedelbart, vilket blir en nästan omöjlig uppgift innan bättre, enklare, snabbare och säkrare test utvecklats, vilket inte görs over en natt.

Så fungerar WHO's råd for covid-19?

Artikel från 5 mars om detta:

Can we contain the COVID-19 outbreak with the same measures as for SARS?

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30129-8/fulltext
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Bygger man ut testresurser o ser till att folk har masker o förfinar sin spårning med IT så går det nog.

VI får kolla på Tyskland när de ska gå ur lock down. Tror de fixar det bra.

Taiwan o Sydkorea har ingen lock down o klarar sig mycket bättre än Sverige

Ingen riktig Lockdown i tyskland, alla butiker är stängda och rekommendationen e Homeoffice tex.

Dock har helgmarknaderna varit fulla med folk som skall köpa grönsaker och annan mat

sa Lockdown light kann man kalla det
Citera
2020-04-07, 08:04
Medlem
DoktorTengeles avatar
Jag har goda nyheter till alla fläskberg och andra riskgrupper där ute - fältsjukhuset i Älvsjö står fortfarande tom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in