2020-04-07, 07:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men det är lite lustigt att du tycker att just Sveriges strategi inte funkar, de andra som är topp 10 då hur tycker du deras strategier funkar? Och varför tycker du Danmarks strategi funkar, med mångdubbelt fler döda än I hela Afrika?
Danmarks R0 värde är 0,9.

Källa Mette F talade till nationen igår 20.00.
Citera
2020-04-07, 07:21
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja faktiskt. Det har varit stort tryck på psykakuten i natt. Främst etyliker . . . folk super skallen av sig i brist på annat . . .

Inget nytt att folk super i Sverige det är ett sätt att fly från verkligheten det har svenskar alltid gjort för majoritet vågar inte få luft annars utan alkohol. Och ibland slå sin fru med en hästsko då och då för man är så bitter på världen så det går över ens fru.
Citera
2020-04-07, 07:23
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlasmaGuden
Helt delusional. Det har knappt börjat.

Wow, är det därför länder börjar öppna upp igen.
Citera
2020-04-07, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Tegnell vill att det skall spridas långsamt..känt sedan länge.
Och det tror du för att:
1.Sverige leder nordiska coronaligan?
2. Sverige har gjort minst av alla länder för att begränsa smittan?
3. Gjort någonting konkret som jag inte vet någonting om?
4. För att Tegnell har sagt så?
Citera
2020-04-07, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menarduatt
Angående den klassiska sjukdomsutvecklingen som Tegnell benämner det har för mig att snittet för inkubationstiden är ca 5 dagar innan man uppvisar de första symtomen, som då är milda? Men jag hänger inte med om när den kritiska punken, dvs då man snabbt insjuknar (som i snitt sker efter ca 10? dagar) bör ske enligt den klassiska sjukdomsbilden?

Min fundering: menas det att den kritiska punkten, (alltså tillfället när man hastigt blir sämre) är i snitt 10 dagar efter att man blivit smittad, eller sker den kritiska punkten i snitt 10 dagar efter de första uppvisade symtomen?

Exempel: Om jag misstänker att jag kan ha blivit smittad den 25 mars och blev smått förkyld 5 dagar senare, alltså 30 mars, när ska den kritiska vändningen ske enligt den klassiska sjukdomsutvecklingen?

Från Aftonbladet
Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten satt i SVT:s Aktuelltstudio när beskedet om Boris Johnson kom på måndagskvällen:

– Det är en rätt klassisk sjukdomsutveckling. Att man efter ganska lång tids lite halvsjuklighet ganska plötsligt, ibland väldigt, väldigt plötsligt blir mycket sämre på kort tid. Det är vad intensivvårdläkarna och andra beskriver. Förstås fruktansvärt tråkigt att det ska behöva drabba honom, sa Anders Tegne

Det klassiska med Boris fall var att han flyttades till intensivvård just den 10. dagen som brukar vara den kritiska i sjukdomsutveckligen. Enligt den klassiska borde han dock ha blivit inlagd redan innan dess, men att så inte skedde har kanske sin förklaring i hans ställning? Han fick all möjlig hjälp redan hemma, men sen gick det inte längre när lungorna attackerades ordentligt.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/ny-rapport-sa-utvecklas-symtomen-nar-du-smittas/
Citera
2020-04-07, 07:25
Medlem
Vad tros om Boris i dag? Hur länge klarar man i respirator? Vad kan orsakerna vara att man stänger av (är helt okunnig inom området). Börjat plötsligt patienten andas av sig själv eller testar man lite då och då?

Som jag förstått har man svårare att överleva respirator vid fetma? Är det pga trycket över lungorna då? 🤔 är ens Boris i respirator eller har han bara extra syre/ bevakning?

Vilken grej om 60% av dessa vita feta maktgalna män kolar vippen, tänk om världen skulle ersättas av ett nytt klientel. Vi lever i spännande tider... undrar när börsen ska gå ner på riktigt till följd av detta, kanske om Boris avlider va? Vad tror ni? 🤯
Citera
2020-04-07, 07:26
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Var det nån som genast kände sig träffad

Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Gårdagens bisarra inslag i Aktuellt för er som missade det:

https://svt.se/nyheter/lokalt/stockh...r-varsolen-kom

”Är ni inte rädda för att bli smittade då?”
”- Nä, jag tog en extra spruta för säkerhets skull. Mot lunginflammation.”

”Men det sitter ju folk väldigt nära bakom er?”
- Jo, men det blåser ju lite åt det hållet”

”Det blir nog bra det här.”

Fy fan, vissa stockholmare är verkligen korkade!

Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ärt hjärnor, jaja..de är inte rädd att mista livet.

Är det inte närmast att spotta på de som jobbar inom vården att fuska med social distancing i en pågående pandemi?

"Jag bryr mig inte" och "De blir nog bra" och "Får jag det så får jag det",

sen när andnöden kommer är det nog inte lika roligt, då blir det plötsligt viktigt att komma till ett sjukhus,

det är ju i grunden en kommunikationsmiss från myndigheternas sida tänker jag, man inte både säga att nåt inte är så farligt, och samtidigt tro att folk ska låta blir det,

det finns väl ingen som uppfostrar barn så?
Citera
2020-04-07, 07:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Paniken är över, börsen går upp och länder öppnar upp. Äntligen börjar folk inse. Veckor framöver kommer vi självklart att se många coronaartiklar men långt ifrån som det var som värst. Peaken av hysterin är nådd.

Att leva som vanligt var det enda rätta. Efter påsk kommer tidningarna präglas av vårens mode och semesterresor.

Taktiken fungerade.

Jag tror inte alls det är över så som du beskriver. Tegnell och Wold har båda sagt att man kan glömma sommarresor till utlandet. Och man förväntar sig en andra våg i november. Dödsantalet lär förstås fortsätta öka ett tag till, och sannolikt sluta på något tusental.

Däremot håller jag med om att läget börjat hamna under kontroll, och jag tror det är möjligt att Sveriges metod i längden kan varit det rätta. Det visar sig.
Citera
2020-04-07, 07:28
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Premiärministern vill införa katastroftillstånd i Tokyo bla eftersom det ökar så marknat?

Källa: Typ alla stora medier under natten.
Men det innebär inte att det "drar iväg nu". Det betyder att Japan är ett vuxet land som agerar proaktivt på antagligen aningen förhöjda siffror nyligen (som du gärna får plocka fram).

Från worldometers:
Sverige har 477 döda och därmed 47 dpm
Japan har 92 döda och därmed 0.7 dpm

Låt mig uttrycka det så här. Jag skulle tycka det vore fantastiskt om Sverige var som Japan.
Senast redigerad av Madagascar 2020-04-07 kl. 07:33.
Citera
2020-04-07, 07:29
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Varför i helsike smittas och dör så många fortfarande i Italien Spanien och Frankrike när det är total Lock down sedan flera veckor tullbaks.
Dom sitter ju inne med sina familjer bara.
Bra fråga. De extremaste åtgärderna kostar kanske mer än vad de ger.
Citera
2020-04-07, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Skadorna på lungorna kommer inte att försvinna, vävnaden trasas sönder och de som klarar sig får leva med en andningsmaskin cpap. Hur roligt liv det nu är.

senaste videon från Chris Martenson,
https://www.youtube.com/watch?v=cNDE12HymYc

där han presenterar hypotesen att covid-19 attackerar blodet så att syreupptagningsförmågan försämras och järn frigörs vilket orsakar en förgiftning,

som kan vara orsaken till skadorna på lungorna.

Han argumenterar för att klorokin + zink tidigt i sjukdomförloppet motverkar sjukdomen så att man inte behöver komma till respirator,

han säger också att om man kommer till respirator så har man en 30% chans att överleva.
… [ Visa mindre ]

Ingen aning jag är inte läkare -du får kolla filmen och följa de källor han anger,

det finns säkert publicerade medicinska artiklar och forum där läkare diskuterar sånt här,

Ja. Det är ju ett problem: om man ska ge mediciner tidigt i förloppet så gäller ju att till att börja med veta att patienten är smittad och att patienten kan uppsöka vården INNAN den den blir riktigt sjuk, det funkar väl inte nu i Sverige, om man bara blir testad när man har andnöd vilket är senare i förloppet,
Takk! Jeg håper at testkapasiteten økes snart og at medisin snart kan tilbys alle som trenger det.
Det er heldigvis mye forskning på medisiner.

Citat:
(23. mars-20) Forskere ved Ahus begynner tirsdag en pilotstudie hvor de skal undersøke om malariamedisin kan dempe utskillelsen av coronavirus hos pasienter innlagt ved sykehuset.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6jAnvo/norske-forskere-tester-om-malariamedisin-demper-viruset

Om behandling med klorokin (artikkel i link under). Jeg vet ikke når i sykdomsforløpet de pasientene fikk klorokin, eller om bivirkningene hadde vært de samme hvis de hadde fått behandlingen tidligere i sykdomsforløpet. Jeg vet ikke om pasientene fikk sink.
Citat:
(3. april-20) Men i Sverige er alle forsøksbehandlinger stanset både ved Östra sjukhuset i Göteborg og Södersjukhuset i Stockholm.

– Det begynte å komme rapporter om verre mistenkte bivirkninger enn vi først trodde, sier professor Magnus Gisslén, overlege ved infeksjonsklinikken på Östra sjukhuset i Göteborg.

De kan ikke utelukke alvorlige bivirkninger, spesielt på hjertet, og overlegen sier det er et vanskelig legemiddel å dosere.
https://www.adressa.no/nyheter/utenriks/2020/04/03/Malariamedisin-kan-v%C3%A6re-skadelig-for-koronapasienter-21525157.ece

Hvis det viser seg at klorokin kan hjelpe mange: Jeg vet ikke om det er mulig å skaffe nok klorokin.
https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2020/04/02/195666085/leger-frykter-mangel-pa-malariamedisin
https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/03/18/oppfordrer-hverandre-til-a-ta-malariamedisin-mot-smitte/
https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2020/04/01/195665715/afrikanere-hamstrer-malariamedisin-for-coronavirusbolgen-kommer

I Norge er det også strenge kriterier for hvem som får lov til å bli testet:
Citat:
Prioriterte indikasjoner for testing av covid-19
I dagens situasjon er det nødvendig å gjøre prioriteringer, og Folkehelseinstituttet tilrår at det utføres test for SARS-CoV2 hos personer med akutt luftveisinfeksjon med feber, hoste eller tungpustethet, i prioritert rekkefølge:

Pasienter med behov for innleggelse
Pasienter/beboere i helseinstitusjoner*
Ansatte i helsetjenesten med pasientnært arbeid**
Personer over 65 år som har underliggende, kronisk sykdom***
Person som har vært i nærkontakt med et bekreftet tilfelle av covid-19.
*Dersom en pasient dør med akutt luftveissykdom av ukjent årsak i helseinstitusjon, bør det gjøres post mortem test for covid-19.

**Ansatte i pasientnært arbeid kan vurderes for testing også ved mildere akutte luftveissymptomer uten annen sannsynlig årsak som har vart over 2 døgn.

***Underliggende kronisk sykdom som hjerte-karsykdom, diabetes, kronisk lungesykdom, kreft og høyt blodtrykk.

Andre personer med akutt luftveisinfeksjon tilbys vanligvis ikke test, heller ikke etter reise. De skal holde seg hjemme til en dag etter symptomfrihet.
https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/helsepersonell/testing-og-diagnostikk-for-nytt-koronavirus-coronavirus/
Citera
2020-04-07, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
I Danmark smittar personer 0,9, dvs den håller på att dö ut. I Norge är det 0,7.

Källa Statsministerns tal till Danmark igår 20.00
Om man börjar med hundratusentals smittade, som antagligen är fallet i Danmark, och smittar 0.9 personer i snitt, så kommer Covid-19 att ha jobbat sig igenom hela danska befolkningen och lett till flockimmunitet långt innan sjukdomen dör ut.

Ponera att du börjar med 500k smittade. De smittar ju 450k andra, som smittar 405k andra, som smittar 365k andra, som smittar 330k andra, som smittar 295k andra, osv...

Fortsätt så några gånger till, och sen har Danmark 60% flockimmunitet.

Om man börjar från något färre smittade, som i Norge, och smittar bara 0.7 personer i snitt, så kommer man kanske inte att nå hela befolkningen. Men det kommer ta extremt lång tid, kanske år av nedstängning, innan man kan dödförklara sjukdomen helt. Så fort du lättar på någon åtgärd så kommer du återigen att börja smitta fler än 0.7 i snitt.

Det här är ett nollsummespel. Alla länder kommer att nå flockimmunitet, och skjuter bara upp det oundvikliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in