Citat:
Ursprungligen postat av
blueberrycake
Karin Hildebrand, intensivvårdläkare SÖS i Aktuellt igår:
Även unga patienter blir mycket svårt sjuka. Vi läkare slås av hur många unga som drabbas och blir allvarligt sjuka. Min bild av sjukdomen, ur ett intensivläkarperspektiv, stämmer inte med den allmänna bilden ute i samhället.
Detta jag har skrivit om sedan tråden startades. Vi inom intensivvården som ser patienterna ser att detta inte enbart gäller "gamla och multisjuka". På min egen avdelning uppskattar jag att runt 30% är i åldersgruppen 18-35 år.
Intensivvårdläkaren höll tillbaka känslor och kritik, hon ville ju gråta och skrika ut till svenska folket va fan håller ni på med?
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-52194018
Coronavirus wreaks havoc in African American neighbourhoods
Stark statistics from Chicago health officials have underscored the heavy toll of coronavirus on black Americans.
Black Chicagoans account for half of all coronavirus cases in the city and more than 70% of deaths, despite making up 30% of the population.
Other cities with large black populations, including Detroit, Milwaukee, New Orleans and New York, have become coronavirus hotspots.
Ny artikel i BBC idag, tar upp att svarta är överrepresenterade.
Jag har tjatat om detta tidigare att i USA är det inte enbart 80+ som drabbas utan unga och medelålders män.
Kan amerikanska varianten av viruset blivit lömskare?
Nån som vet en bra USA sida som rapporterar ålder och ras på nya smittade och döda? BBC hänvisar till amerikansk statistik men uppger ej källan. Amerikaner är besatta av statistik men när det gäller coronaviruset har jag inte hittat nån vettig sida som täcker alla delstater där åldergrupper, ras och etnicitet finns med