2020-04-07, 07:46
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Om man hamnar på sjukhus bredvid någon av dumjönsarna från aktuellts inslag igår hoppas jag de känns igen och prioriteras bort, till fördel för oss som suttit inne och ugglat all ledig tid i snart 8 veckor 😤

Undrar hur de tänker eller inte. Några var närmare 80.
De yngre ökar bara på "landets" fördomar om huvudstaden. Arrogant.
Citera
Medlem
TheKnowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menarduatt
Angående den klassiska sjukdomsutvecklingen som Tegnell benämner det har för mig att snittet för inkubationstiden är ca 5 dagar innan man uppvisar de första symtomen, som då är milda? Men jag hänger inte med om när den kritiska punken, dvs då man snabbt insjuknar (som i snitt sker efter ca 10? dagar) bör ske enligt den klassiska sjukdomsbilden?

Min fundering: menas det att den kritiska punkten, (alltså tillfället när man hastigt blir sämre) är i snitt 10 dagar efter att man blivit smittad, eller sker den kritiska punkten i snitt 10 dagar efter de första uppvisade symtomen?

Exempel: Om jag misstänker att jag kan ha blivit smittad den 25 mars och blev smått förkyld 5 dagar senare, alltså 30 mars, när ska den kritiska vändningen ske enligt den klassiska sjukdomsutvecklingen?

Från Aftonbladet
Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten satt i SVT:s Aktuelltstudio när beskedet om Boris Johnson kom på måndagskvällen:

– Det är en rätt klassisk sjukdomsutveckling. Att man efter ganska lång tids lite halvsjuklighet ganska plötsligt, ibland väldigt, väldigt plötsligt blir mycket sämre på kort tid. Det är vad intensivvårdläkarna och andra beskriver. Förstås fruktansvärt tråkigt att det ska behöva drabba honom, sa Anders Tegne

I denna video förklaras det när man blir sjuk, när det är som mest smittsamt, samt när man bör vara smittfri. Spola fram till ca. 05.50 om du inte orkar se hela.

https://youtu.be/oSKpwuMQKPc
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om man följer det klassiska förloppet så antingen dör han inom 7 dagar eller sen kurerar han sig (börjar andas själv etc.) inom samma tid.

Orsaken varför man stänger av är ex. att flera inre organ kollapsar. Då är hoppet ute.

Fetma förorsakar en s.k. cytokinstorm, vilket leder till döden.

Väldigt sorgligt att tänka sig att välstånd exempelvis i Indien har betytt att flera medelåldersfamiljer har råd att äta skräpmat.. och därför nu riskerar sitt liv ifall (=när) de drabbas av Corona..

Okej. Så ingen vet förens om sju dagar egentligen hur det går med honom?

Ja. Tragiskt. Men det verkar ju som om något gör att det hämmas i vissa varmare länder? Inte alla dock, så frågan är om det har med rapportering att göra..
Citera
2020-04-07, 07:48
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Många.

Du har inre hört talas om att fetma är den nya folksjukdomen - världen över?

Har hört talas om BMI:t i England och i USA? Skrämmande siffror. Lägg därtill rökning - då är saken biff.

Du har inte hört om fat acceptance och att fetma inte är onyttigt utan vackert?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast det gör man ju visst. Man bromsar in, men man bromsar inte helt.
Ja du har rett. Jeg skrev feil. Hvorfor bremses det ikke litt mer i Sverige?
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Är det inte närmast att spotta på de som jobbar inom vården att fuska med social distancing i en pågående pandemi?

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Problemet är att väldigt många blivit spottade på av de som jobbar inom vården. Folk kan ha decenniers erfarenhet av en vård som spottat på dem.

Personerna som satt ute hade i alla fall gjort en del för att minska risken. En spruta för att minska risken för komplikationer, och de satt utomhus. Vem vet, det kanske räcker. Exponering för små mängder virus behöver inte vara så katastrofalt, det är de stora doserna man ska undvika. Sen kan vården fortsätta spotta på folk hur mycket de vill, det kan vi ändå inte göra något åt.

Jag önskar av hela mitt hjärta att du har rätt,

dvs att färre kommer att avlida nu av Covid-19 alltså.
Citera
2020-04-07, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Okej. Så ingen vet förens om sju dagar egentligen hur det går med honom?

Ja. Tragiskt. Men det verkar ju som om något gör att det hämmas i vissa varmare länder? Inte alla dock, så frågan är om det har med rapportering att göra..

Han kan dö innan dess också. 7 dagar i respirator är genomsnittet.

Vi har nog inte sett slutet än när det gäller ex Afrika. Ingen orsak att ropa hej än. Och rapportering av vissa länder man kan alltid ta med en nypa salt.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Karin Hildebrand, intensivvårdläkare SÖS i Aktuellt igår:
Även unga patienter blir mycket svårt sjuka. Vi läkare slås av hur många unga som drabbas och blir allvarligt sjuka. Min bild av sjukdomen, ur ett intensivläkarperspektiv, stämmer inte med den allmänna bilden ute i samhället.
Detta jag har skrivit om sedan tråden startades. Vi inom intensivvården som ser patienterna ser att detta inte enbart gäller "gamla och multisjuka". På min egen avdelning uppskattar jag att runt 30% är i åldersgruppen 18-35 år.
Intensivvårdläkaren höll tillbaka känslor och kritik, hon ville ju gråta och skrika ut till svenska folket va fan håller ni på med?

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-52194018

Coronavirus wreaks havoc in African American neighbourhoods
Stark statistics from Chicago health officials have underscored the heavy toll of coronavirus on black Americans.
Black Chicagoans account for half of all coronavirus cases in the city and more than 70% of deaths, despite making up 30% of the population.
Other cities with large black populations, including Detroit, Milwaukee, New Orleans and New York, have become coronavirus hotspots.

Ny artikel i BBC idag, tar upp att svarta är överrepresenterade.

Jag har tjatat om detta tidigare att i USA är det inte enbart 80+ som drabbas utan unga och medelålders män. Kan amerikanska varianten av viruset blivit lömskare?

Nån som vet en bra USA sida som rapporterar ålder och ras på nya smittade och döda? BBC hänvisar till amerikansk statistik men uppger ej källan. Amerikaner är besatta av statistik men när det gäller coronaviruset har jag inte hittat nån vettig sida som täcker alla delstater där åldergrupper, ras och etnicitet finns med
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Ja du har rett. Jeg skrev feil. Hvorfor bremses det ikke litt mer i Sverige?
För att vi är landet lagom och tycker att vi bromsar alldeles lagom för de förhållanden som råder just nu.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
WHO har hela tiden varit mycket tydliga:
Tydliga i sitt hyllande av kommunistkina
through all the CCP’s obfuscation and ensigning preventable deaths, the WHO consistently praised the CCP for its “transparency” and “leadership,” saying its actions were “making us safer.”
https://thefederalist.com/2020/03/17/u-s-funds-world-health-organization-that-boot-licks-china-with-deadly-results/
Citera
2020-04-07, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Du har inte hört om fat acceptance och att fetma inte är onyttigt utan vackert?

Japp. Men nu om inte innan får alla dessa dårar känna på verklighet.
Citera
2020-04-07, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Finland skulle kunna få viruset att försvinna inom landet för antalet smittade är relativt litet. För Sverige skulle det betyda ett väldigt stort jobb. Efter att man klarat epidemin är det lätt att sköta de sjuka om man har stränga gränsregler.

Problemet är de liksom alla länder kommer att få in viruset utifrån gång på gång, under några års tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in