2020-04-06, 19:58
Medlem
Duerfs avatar
Börsen har gått ner 8,5% de senaste 6 månaderna. Redan i höstas var vi på väg in i en avstannande ekonomi och nu har vi drabbats av corona.

Samtidigt är det väldigt många nervösa som letar efter en anledning att gå in på börsen igen efter att ha sålt innan den stora nedgången, så de letar efter positiva tecken.
Citera
2020-04-06, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
OMX - 18% i år. Och detta ska vara en perfect storm... Århundradets krasch?

Är det verkligen troligt att vi sett botten nu?

Borde vi inte se en nedgång på MINST 20% till? Spännande med rekyler man hur många av er går in igen nu redan?
Kanske inte ska stirra blint på index, finns gott om stora företag vara börsvärde mer än halverats. Att påstå att denna kraschen bara kostat 18% blir lite galet. Den har kostat vissa bolag 70-80%. Stora stabila börsbolag som ingår i index kanske inte behöver krascha helt för att verksamheten saktar ner/upphör under någon månad?
Citera
2020-04-06, 21:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
OMX - 18% i år. Och detta ska vara en perfect storm... Århundradets krasch?

Är det verkligen troligt att vi sett botten nu?

Borde vi inte se en nedgång på MINST 20% till? Spännande med rekyler man hur många av er går in igen nu redan?
Eller -8.91% på ett år. För OMXSPI.

Låter väl inte så katastrofalt.
Citera
2020-04-06, 21:34
Medlem
Jaha
Då har vi +22,5% från botten
Snackar dow j nu alltså
Får vi se vad det blir för nedgång imorgon
Om det blir lika fjuttigt som dom senaste gångerna
Citera
2020-04-06, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Börsen har gått ner 8,5% de senaste 6 månaderna. Redan i höstas var vi på väg in i en avstannande ekonomi och nu har vi drabbats av corona.

Samtidigt är det väldigt många nervösa som letar efter en anledning att gå in på börsen igen efter att ha sålt innan den stora nedgången, så de letar efter positiva tecken.
Om man sålt innan den stora nedgången, varför då vara nervös? Borde ju vara tvärtom då man säkrat sina pengar innan raset.
Citera
2020-04-07, 05:49
Medlem
Dow upp 7,7 % igår

Terminerna pekar på en rejäl rekyl söder ut ...,,...
Citera
2020-04-07, 07:18
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Om man sålt innan den stora nedgången, varför då vara nervös? Borde ju vara tvärtom då man säkrat sina pengar innan raset.

Inflation och statens köp av värdepapper, hjälp till bolag m.m. kan göra det mer kostsamt att ligga likvid än att vara investerad.
Citera
2020-04-07, 08:08
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Inflation och statens köp av värdepapper, hjälp till bolag m.m. kan göra det mer kostsamt att ligga likvid än att vara investerad.

Det är onekligen en risk man tar, samtidigt har kriser historiskt inte lett till hyperinflation över natten utan det finns tid att fly till andra valutor, tillgångar som aktier o räntepapper i andra länder.

Jag tror baserat på hur kriser brukar återverka på börserna att detta är långt ifrån över, då jag kan noll och intet om blankning och bearmarket-produkter så sätter jag mig helt enkelt vid sidlinjen tillsvidare. Vi borde inom ett par veckor börja se antingen en avmattning hos viruset eller så fortsätter nedstängningarna och karantänerna.
Citera
2020-04-07, 08:30
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:

Seriöst? Det var dagar under raset då OMX30 föll 10%. Du måste ha hyperinflation för att likvida medel ska förlora värde lika snabbt.
Citera
2020-04-07, 08:41
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Seriöst? Det var dagar under raset då OMX30 föll 10%. Du måste ha hyperinflation för att likvida medel ska förlora värde lika snabbt.

Beroende på hur vi definierar hyperinflation så håller jag med. Vet inte vad du menar med "seriöst?". Vad är det du frågar egentligen?
Citera
2020-04-07, 09:21
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Beroende på hur vi definierar hyperinflation så håller jag med. Vet inte vad du menar med "seriöst?". Vad är det du frågar egentligen?

Alltså tråden handlar om raset som pågått 1 - 1,5 månader beroende på hur man räknar. Jag menar att det är oseriöst att tala om inflation på en sådan tidsperiod såvida vi skulle ha hyperinflation. Vilket vi inte har.
Citera
2020-04-07, 09:26
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Alltså tråden handlar om raset som pågått 1 - 1,5 månader beroende på hur man räknar. Jag menar att det är oseriöst att tala om inflation på en sådan tidsperiod såvida vi skulle ha hyperinflation. Vilket vi inte har.

Jag tror att du utläser något som jag inte skrivit.

Flera i tråden har hävdat att den här krisen inte återhämtar sig på många år, en del till och med 10-25 år om du tittar bakåt i tråden. Att ligga likvid på premissen att "jag går inte in de närmaste åren i alla fall" där marknaden faktiskt oväntat kan återhämta sig ganska så fort kan göra att det är en mycket större alternativkostnad att ligga likvid (sett till faktorer så som inflation och att stater stöttar upp börsen). Jag kanske har fel i det, men knappast utifrån att du utläst att jag pratar om en till en och en halv månads jämförelseperiod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in