• 1
  • 2
2020-04-06, 17:37
Medlem
Finns en restaurang i vår stad
Killen marknadsför sig starkt på Facebook, lokaltidningar, har varit med i grilltävlingar m.m
Gjort sig ett namn i stan med sin nich som han åkte runt på festligheter med, mest catering och event. Nu har han öppnat en fysisk restaurang och marknadsför sig starkt som " Nu har jag öppnat min restaurang"
MEN killen äger inget företag/EF, finns inget orgnr kopplat till adressen eller namnet på restaurangen.
Supermärkligt. Har själv varit i restaurangbranchen förr och ser vad gamla vänner sliter idag. Känns så tråkigt om dom ska konkurera med en som inte är registrerad.
Kan man flyta igenom systemet för att alla tror att alla andra har kollat upp??
Citera
2020-04-06, 17:43
Medlem
Bongomans avatar
Restauranger har sällan företaget registrerat på den adressen de serverar. Det tillhör undantagen. Krögaren behöver inte vara medlem i styrelsen.

Skatteverket har sina kontrollboxar. Ta reda på numret, brukar vara synligt men inte alltid. Serverar de alkohol? Då har de tillstånd som är kopplat till både företag och person. Livsmedelsinspektioner är nödvändigt. De har alltid någon kontaktperson.

Bara att snoka i de offentliga registren.
Citera
2020-04-06, 17:51
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
Killen marknadsför sig starkt på Facebook, lokaltidningar, har varit med i grilltävlingar m.m
Gjort sig ett namn i stan med sin nich som han åkte runt på festligheter med, mest catering och event. Nu har han öppnat en fysisk restaurang och marknadsför sig starkt som " Nu har jag öppnat min restaurang"
MEN killen äger inget företag/EF, finns inget orgnr kopplat till adressen eller namnet på restaurangen.
Supermärkligt. Har själv varit i restaurangbranchen förr och ser vad gamla vänner sliter idag. Känns så tråkigt om dom ska konkurera med en som inte är registrerad.
Det torde du kunna göra på någon av din stads kommunwebb.

Du ska som kund kunna söka på restaurangens namn.

Så här ser det exempelvis ut hos Uppsala. I Stockholm har vi en app man kan ladda hem.
Citera
2020-04-06, 17:59
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Äger?

Det finns inget offentligt register över vem som äger aktierna i onoterade bolag.
En enskild firma behöver inte registreras hos Bolagsverket.
Citera
2020-04-06, 18:29
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Om jag inte misstar mig så ska organisationsnummer finnas på det obligatoriska kvittot.
Så du får väl knalla in och ta dig en bit mat.
Citera
2020-04-06, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Om jag inte misstar mig så ska organisationsnummer finnas på det obligatoriska kvittot.
Så du får väl knalla in och ta dig en bit mat.
Det i särklass enklaste sättet att komma fram till vilket företag det rör sig om. Att det marknadsförda namnet inte finns som företag är inget anmärkningsvärt, ej heller att den som utåt företräder firman inte äger bolaget ifråga, men med ett organisationsnummer som utgångspunkt så kan ts utan problem forska vidare!
Citera
2020-04-06, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Restauranger har sällan företaget registrerat på den adressen de serverar. Det tillhör undantagen. Krögaren behöver inte vara medlem i styrelsen.

Skatteverket har sina kontrollboxar. Ta reda på numret, brukar vara synligt men inte alltid. Serverar de alkohol? Då har de tillstånd som är kopplat till både företag och person. Livsmedelsinspektioner är nödvändigt. De har alltid någon kontaktperson.

Bara att snoka i de offentliga registren.

Angiven adress är normalt sett var företaget har sitt kontor, kan vara i en annan stad om det så sig vill, eller i ägarens bostad!
Citera
2020-04-06, 19:11
Medlem
Jag har gjort dom enklaste sökningarna på Merinfo.se
Kollat namnet på "ägaren" ( Då han gått ut i pressen med att han äntligen öppnat sin egen restaurang)
Kollat adressen där restaurangen ligger
Kollat namnet på restaurangen

Efter mycket sökande hittade jag en släkting med liknande namn som hade en enskild firma, kan vara den det är.
Citera
2020-04-06, 19:35
Medlem
Citat:
Jag har gjort dom enklaste sökningarna på Merinfo.se
Kollat namnet på "ägaren" ( Då han gått ut i pressen med att han äntligen öppnat sin egen restaurang)
Kollat adressen där restaurangen ligger
Kollat namnet på restaurangen

Efter mycket sökande hittade jag en släkting med liknande namn som hade en enskild firma, kan vara den det är.
Stämmer såväl adress som verksamhet för firman ifråga?
Enklast är som sagt att utgå från ett kvitto, där skall organisationsnumret framgå (personnummer om det är en EF).
Citera
2020-04-07, 06:28
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det finns inget offentligt register över vem som äger aktierna i onoterade bolag.
Jodå, verklig huvudmannaregistret hos Bolagsverket här.
Citera
2020-04-07, 08:37
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxsill
Jodå, verklig huvudmannaregistret hos Bolagsverket här.

Det registrerat har mycket stora brister, det är inte på något sätt komplett eller dagsaktuellt, det registrerat är inte heller särskilt offentligt eftersom du måste logga in med BankID för att kunna söka i registret.

Citat från din länk:

"För att du ska kunna se information om verklig huvudman i ett specifikt företag/förening, så måste de ha gjort en anmälan till registret. Annars kommer du inte att hitta företaget/föreningen i registret."

Abdullah och Ahmed som driver en liten restaurang i Byhåla vet inte ens vad verklig huvudman är, än mindre skulle de anmäla sig till registret.

Abdullah och Ahmed vet inte heller vad en aktiebok är.

"Bolagsverket registrerar inte vilka som är aktieägare i ett aktiebolag."

https://bolagsverket.se/ff/foretagsf...ktiebok-1.3158
Senast redigerad av trottwell 2020-04-07 kl. 09:05.
Citera
2020-04-07, 10:25
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det registrerat har mycket stora brister, det är inte på något sätt komplett eller dagsaktuellt, det registrerat är inte heller särskilt offentligt eftersom du måste logga in med BankID för att kunna söka i registret.
Att det är dåligt och dåligt uppdaterat är en sak, huruvida det finns är ett annat. Och de måste ha registrerat någon som huvudman, annars får man vite. Det är såklart fullt möjligt att de registrerat någon målvakt, men det är kanske inte så himla sannolikt i det här fallet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in