Citat:
Ursprungligen postat av
BorgeH
Dagen efter är lurigt. Det är lätt att åka dit för rattfylla, speciellt om man åker tidigt på morgonen.

Provade att räkna lite på detta. Rickard skulle ha 0,38 promille kl. 8 enligt Expressen. Det får han om han dricker 25 cl 14% vin kl. 20, lika mycket klockan 9 och 10, Dvs totalt 75 cl, en flaska. Om han toppar kvällen med en shot 4 cl 40% kl 23. och en 6 cl shot 40% vid midnatt så landar han på 1,58 promille efter midnatt. I beräkningarna antar jag att han väger 70 kg. Väger han mer minskar promillehalten.
Klockan 8 på morgonen är promillehalten 0,38, den är noll först vid halv-elva-snåret. Hade en 70 kg man (Richard?) bara druckit en flaska 14% vin före midnatt hade han inte haft någon promillehalt klockan halv sju på morgonen. Om han istället hade vägt 80 kg och druckit samma mängd alkohol med shots hade promillehalten varit 0,09, dvs. under gränsen kl. 8! En tjockis på 100 kg hade varit lagligt nykter redan efter kl. 6 på morgonen!
Kul med någon fördel för överviktiga!
Den formel jag räknar med är att alkohol förbränns i kroppen så att promillehalten sjunker med 0,15 promille per timme. Promillehalten blir efter ett intag av ett visst antal gram alkohol, a-vikt:
promillehalt=a-vikt/(vikt-person*faktor)
där faktor är 0,7 för man och 0,6 för kvinna.
Alkoholvikten fås genom att multiplicera mängden alkohol med dess densitet 0,789 kg/liter. 100 centiliter 100% alkohol väger 789 gram, 25 cl 14% vin har mängden alkohol 27,615 gram.
Värt att notera är dock att det bästa är att ha marginaler om man räknar själv! Att dricka en flaska vin och två shots räknar nog de flesta inte som ett "sjöslag" eller "brakfest", men man riskerar att åka dit på det morgonen efter. En annan tumregel är att inte dricka något efter midnatt och låta bli sena shots!
Denna beräkning är inte exakt!
Citat:
Ursprungligen postat av
snusmumrik50
Klantigt av fjanten, men detta är inte ovanligt. Är nog mer regel än undantag bland drinkeliten.
Han hade bara oturen att få blåsa.
Se hur det gick för Göran Zachrisson.
Någon sa ajabaja, sen var det bra.
Varför låser de inte in dessa potentiella mördare på livstid?
Hmmm
Jag har en egen upplevelse av Rickard och hans alkoholintag.
För några år sedan, en sommar, bodde jag ett par nätter på Posthotellet i Göteborg. Detta var samtidigt som Rickard var värd för något sommarprogram som spelades in på Trädgårdsföreningen inte långt från hotellet.
En kväll sitter jag på restaurangen en trappa upp och Rickard kommer in och sätter sig vid bordet bredvid och läser i några papper. Han beställer in en öl som han i princip sveper i sig på mindre än en minut. Strax efter kommer servitören dit och säger ”Skall jag byta ut den för dig?”. Det var så uppenbart att denna servitör visste vad som förväntades och var snabbt ute med en ny öl. Även den inmundigades snabbt. Ett par nya öl serverades.
En stund senare dök ytterligare en snubbe upp och satte sig vid Rickard, de började diskutera lågmält och jag kände att Rickard verkar ju vara en ganska skön tillbakadragen typ egentligen. Långt ifrån den spralliga programledaren som man sett på TV. Diskussionerna med den andra snubben var verkligen diskreta och lugna. Rickard verkade inte vara det minsta berusad trots en antal starkisar.
Sedan hände Det.
In kommer 2 skönheter och sätter sig vid samma bord som Rickard och den andra snubben, det verkade som att de kände varandra så inget konstigt med det.
Men Rickard blev som förbytt. Helt plötsligt blev han precis så som man ser honom i TV, han börjar skratta och hålla låda och sällskapet skrattade med. Jag som satt bredvid blev rätt överraskad över den totala miljösvängningen. Detta kanske inte låter så konstigt nu när jag återger det, men jag kan lova att det kändes som Dr Jekyll och Mr Hyde.
Men det som jag reagerade mest på var hans professionella öl-häveri, det var nog inte första gången om man säger så. Dock var det gångavstånd till jobbet för honom dagen efter.