2020-04-06, 22:48
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Svårt att säga, Sossarna fick nog panik när somalierna dog som flugor i början och då lär ett och annat direktiv också gått ut till press att inte beröra ursprunget bland de döda. Det importerade valboskapet får inte oroas.

Tror dock inte att det är överrepresenterade, dessa grupper vill ha en snabb begravning och då hade inte bårhusen varit överfulla som de är nu.
Men snabba begravningar kanndd glömma om liken är smittade med virus.
Citera
Avslutad
Vi divergerar vidare från italiens kurva. Pris ske gud.

Dagens tal 477.
Motsvarande dag i italien, 1809'

Ger ett ratio på 3,79. Igår var det 3,59.

Jag kommer följa denna siffra. Vi rör oss mot faktor 6 som pesimisterna menar vi måste ha för att ha bättre läge än italien. Hm, jag ser inte det kaos i Sverige, som jag såg i Italien

Faktor 3 var första hållpunkt. Den anger ratio för folkmängd stormilano, Lombardiet, kontra Storstockholm. Det går bättre nu.

Talserien igen;
6 april 477-1809 - 3,79
5 april 401-1441 -3,59
4 april 377-1266-3,35
3 april 333-1015-3,05
2 april 283-827-2,93

Vi ses imorgon. Kanske går vi över ratio 4 då??
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Jag såg också Aktuellt.

Jag ser en orwellansk dubbeltänkare.

Ett geni. Bara genier kan svara så dubbelt, i intervju efter intervju och komma undan med det. Att inget han säger hänger samman.

Men det är klart, det underlättar med en regering i vanmakt. En progressiv sådan som är van vid floskler. En avskalad opposition som absolut inte är sugen på att ta över just nu.

Så. Han får stå där och vagga (förlåt, idag satt han och vaggade faktiskt) och ingen i maktposition hindrar honom. Det hade krävt aktion från makten. En makt som är helt förvirrad.

Jag lider lite med Anders Tegnell just därför. Han vill nog inte ha den här rollen, inflytandet över liv och död, längre.
Ja det där att han lyckats få övervägande delen av svenska folket att tro på att ha en slapp hållning till smittan skulle hålla tillbaka spridningen bättre än en restriktiv med starka begränsningar och reella förbud - vidare att tester inte skulle vara verkningsfullt för bekämpningen.

Ja utan tvekan "genialt" och att han dessutom får journalisternas frågor framstå som lagda av söndagsskolebarn, ja det är häpnadsväckande hur han lamslår hela journalisteliten. Hur länge det håller? Som han själv säger - det återstår att se......
Citera
2020-04-06, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Det cirkulerade tidigt information från både Holland och Frankrike att hälften av IVA patienterna vad under 50 år.
Då hette det att de var unga skidåkare från Italien som låg inne. Detta var drygt två - tre veckor sedan.

Idag på Aktuellt kommenterade IVA läkaren att de var förvånade över hur många unga som låg i respirator.
Något som våra Corona Bob Tegnel in sin intervju kände sig nödgad att mot säga med att det var fåtal unga och de har därför blivit uppmärksammade, innan hans fokus som alltid gick över till 70 plus.

Boris J följer mönstret som också sades på Aktuellt, drygt en vecka sjuk hemma i feber och sen en snabb försämring och nästan ett akut IVA behov. Nu väntar ca. fem dagars kamp och sen är det 50-50 om han överlever.
Märktes att stämningen i studion blev lite nersatt när nyheten om Boris kom. Den 55 åriga Boris har chansen att bli en game changer i allt detta. Det som behöver hända för att ännu fler ska vakna upp till allvaret.

För övrigt ett ganska lamt intryck av Björn Olsen, han som har sagt flera gånger i artiklar och intervjuer, att vi måste göra mkt mer i Sverige. Restriktioner och stänga ner etc., nu satt han ganska stum med armarna ihopknutna och sa inget alls om det och ganska fåordigt om det han svarade på.

Jag funderar på om han fått en plats i Folkhälsomyndighetens expertgrupp och från och med nu kommer uttala sig i linje med Folkhälsomyndigheten. Lite konspiratoriskt kanske. 😀
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Jo. 2,7 % av 5,6 miljoner är 150 000 istället för rapporterade 4 600. Lägg till att testningen inte gjordes idag så det var ännu lägre bekräftat smittade när testen väl gjordes. Det ger en dödlighet på ännu lägre än 1/30-del av de cirka 4 % som Danmark har med dagens bekräftade siffror.

Dödligheten är farlig och mycket värre än influensa. Men den är inte 10-20 %.

Jag vet att du egentligen fattar det här. Varför spelar du så dum?
2,7% var i köpe hamn. Utanför Köpenhamn hade de 0%.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Han har varit sjuk i 11 dagar. Så det gick inte snabbt?

Ja vad yrar de om han har varit sjuk ett tag nu. Detta gör ju det hemskare en smygande död om han nu avlider.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Ja, men alla kommer inte att hamna på intensiven.

Ytterst få.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Tror alla kommer få det för eller senare! Är glad när jag kan börja jobba m.m igen.
Jag hoppas verkligen att det bara blir en förkylning för dig.
Citera
Medlem
musttomtes avatar
Sista inlägget för ikväll, ha det bäst!

https://www.google.com/search?channel=crow2&client=firefox-b-d&q=coronavirus

506 döda i Sverige och det är bra ökar. Igår var det 406 sist jag kollade och med den är takten så lär det bli flera tusen.
Citera
2020-04-06, 22:50
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green Eyes
Visa din källa då. Är väl inte så svårt..?

Sorry... leverar inga källor till folk med mindre än 2000 inlägg längre, utom i vissa fall.
Mängden troll härinne är överväldigande och inte värda besväret.
Men en nyhet kan jag bjussa på...

""Japan's prime minister is set to declare a national state of emergency to combat the coronavirus.""

https://www.sbs.com.au/news/japan-set-to-declare-state-of-emergency
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mibetha
Rapporterar USA in flera gånger per dygn just nu 1098 nya dödsfall ?

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Sjuk hur fort detta sprids, men samtidigt är detta vad smittskyddet i Sverige vara beredda på för att skydda befolkningen. Jävla idiotsamhälle!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det var dock före att testningen utökats drastiskt. Som skulle ske nu, upp emot 100 000 tester i veckan ska tas nu, om jag läste rätt.

Du läste fel. Inte har Sverige sådan testkapacitet ännu. Kanske i slutet av april. Kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in