2020-04-06, 22:21
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Boris Johnson moved to intensive care after coronavirus symptoms worsen.

Nu kanske det händer något när topp politiker blir sjuka.

https://www.youtube.com/watch?v=xfMlGPIN7ws

Det var väl han som förespråkade flockimmunitet i början?

Då får han väl ta en för laget anser jag. Samma sak med Dr Tengele och Löfven.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Japan har fortfarande knappt några smittade och de använder mask för ansiktet! Bra att någon vaknar... Om infekterade använder mask så reduceras antalet viruspartiklar de kan sprida vidare. Problemet är bara att ingen vet om de är infekterade, utan att göra ett test.

Man skulle kopiera vad Japan och Sydkorea gjorde för en månad sedan.

Det kommer en massa "Please help us" larm på twitter från Japan...
Så nej jag skulle nog inte kopiera något av de länderna.
Där är det viktigt att hålla en bra yta gentemot övriga världen.
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Chockerande att Boris Johnson ligger på intensiven. Ska c19 nu ta den första statsministerns liv?
Klarar han sig lär hans ställning stärkas enormt - framstår då som en kombo mellan stålmannen och fantomen med hjältegloria.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Medcram går igenom studien om hur många som dör trots IVA. Fet + man + gammal = kört

Boris uppfyller 2 kriterier.

Intressant att kolla på

https://youtu.be/uaIzj3s3p4A
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Boris Johnson moved to intensive care after coronavirus symptoms worsen.

Nu kanske det händer något när topp politiker blir sjuka.

https://www.youtube.com/watch?v=xfMlGPIN7ws
Kan du och dina sär skrivningar utveckla vad ni menar med att det ska hända något?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Sveriges sjukvård har fortfarande gott om platser kvar säger dom ju. Till och med i Stockholm.

Du säger att vi inte gör ett skit. Alla jag känner slutade skaka hand och umgås i stora grupper för över en månad sedan. Alla tvättar händerna som fan och spritar dom också. Förstår du hur det egentligen skulle sett ut om "vi inte gjorde ett skit" som du påstår?

Med "inte gör ett skit" menar man förstås att det som görs är inte tillräckligt nånstans.
Grundskolor och förskolor öppna, 50 pers kan mötas, man kan gå på krogen, på restaurang, alla som inte kan jobba hemifrån går till jobbet och massa annat.
Om i ett land som Italien man har tagit åtgärder som gör att chansen att bli smittad är 5% i Sverige har man tagit åtgärder som gör att chansen att bli smittad är 55%.
Så i teori (men även i verkligheten) kommer det gå extremt mycket sämre för Sverige än alla andra länder i världen.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckham0290
44 min från helvetet i Italien!

https://youtu.be/tRM5yyaDkMc

Hemskt. Och vi har Samma Jävla Sjukdom på full spridning mitt i Stockholm, överfulla bårhus, överfulla kylkontainrar i Stockholm. Och vi kör full fart med fulla uteserveringar mitt i vårsolen.

Det är så bisarrt, så man finner inte ord.
Citera
2020-04-06, 22:22
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Med en pandemi är det lite som en väderprognos. Man KAN veta ungefär hur allvarligt det kommer att bli. Däremot är tidsaspekten svårare att uppskatta.

Du kan ju fundera på vem som har högst trovärdigehet:
a) Den som i slutet av januari sa att covid-19 aldrig skulle nå Sverige, eller aldrig få spidning här.
b) Den som i slutet av januari sa att det skulle bli miljontals döda i världen och tusentals döda i Sverige i mars, men det blev april istället.

Jag röstar på b.
Fast det där stämmer inte. När den först omnämndes var det liten chans men hög risk. Alltså sannolikheten för att den skulle nå europa verkade lite, men om den kom så skulle insatsen vara hög.
Vi hade ju sluppit sars och MERS.

Men fd. smittskydsinstitutet/FHoM har ju skyldigheter att förbereda och följa utvecklinge om det värsta skulle hända.

jag läste tråden från början, men det var ingen ide att börja spekulera innan vi visste mer. Därför skrev jag inget tex.
Dock hade vi facit från slagerfinalen/hemvändande stockholmare den 7-8 mars.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
"Bårhusen i New York börjar bli överfulla – och snart kan man behöva gräva ner döda i stadens parker.
Det uppger den lokale demokratiske politikern Mark D. Levine på Twitter.
"Gravar kommer att grävas med plats för tio kistor i rad. Åtgärden kommer att vara värdig, ordnad och tillfälllig. Men det kommer att bli svårt för New York-borna att ta", skriver han."

Källa Aftonbladet.

"HELT VANLIG INFLUENSA"

De som skriver det och jämför c19 med andra virus och sjukdommar förstår inte vilken effekt en så snabb spridning kan ha på samhället, sjukhusen och antalet döda. Det är inte lönt att prata med de då de bildat en uppfattning och inte är redo att nyansera den.
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
53578 kända fall för 14 dar sedan i Italien.
Nu 15887 döda.
Ca 14 dar till död.

Finns inget som tyder på massiva mörkertal. Sök på virusbelastning. (Viral load)
Och så tittat du på vad som sker när man når kritisk massa i ett land.

SARS 1 hade en mortalitet på 9.6%. SARS 2 verkar värre.
0.1-0.3% är tyvärr total fantasi.

Skitsnack! Vissa länders höga mortalitet har i allra högsta grad att göra med hur man för statistik. Dvs dom som dör MED covid-19 registreras som döda AV covid-19. Ej samma sak! Och fortfarande är medelåldern för avlidna mycket hög och mörkertalet ÄR stort. Att den här skulle ha en mortalitet på över 10% är en fantasi! Någonstans kring 1-2% är mer rimlig. Det är illa nog
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8142005/Being-obese-raises-coronavirus-risk-Medics-warn-patients-high-BMI-likely-die.html

Alla feta dör och då är vi ett lyckligare samhälle. Men tänk dock på den industri som i det västerländska samhället lever på alla feta, vad skall de göra när all feta har dött??
Citera
2020-04-06, 22:23
Medlem
Hemi57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Läkaren på företaget som sålde testerna?
I den intervju jag såg nyss hade de köpt in testerna för egna pengar.
Det fattar t.o.m en lågbegåvad att det ger bättre säkerhet både för de äldre och personalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in