2020-04-06, 22:09
Medlem
obbelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Den svenska modellen kommer inte att visa sig framgångsrik. Tänk att nästan 100 dör varje dag i april. Detta blir flera tusen under en enda månad och detta kommer att fortsätta i maj, juni och framöver.....

Yes jag tror april/maj blir tuffa. Men jag menar att man inte kan utvärdera den förrän om väldigt länge. Om svenskar slutar dö i sommar eller till hösten pga att så många haft smittan medan tex britter och danskar fortsätter dö i 18 månader till och deras siffror blir högre per 1 miljon inv, vilken modell är bäst? Svenska kanske om vårt samhälle kommer på fötterna mycket tidigare?
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nu har inte jag specialstuderat vad NZ gjort i pandemin, men vill ändå delge en tanke utifrån att jag har varit där och sett deras agerande i en "normal" situation. Vid gränsen in till landet så minns jag att jag fick fylla i ngt formulär med en del frågor, bl.a. om ifall jag hade vistats på bondgårdar nyligen och liknande frågor (i sådana fall förstod jag från en tjänsteman att de kunde t.ex. beslagta ens skor). Vidare hade de starka restriktioner på vad man fick föra in i landet, nu minns jag inte exakt vad det var men det kändes väldigt mkt mer reglerat än här hemma. Jag tyckte det var lite konstigt först.

Förklaringen från folket i NZ jag pratade med, var att de är rädda om sitt natur- och djurliv och har därför ganska stränga regler vid sina gränser, så att de inte får in saker som kan störa/kontaminera djurlivet. Därifrån går min tanke till att om de redan i normaltillstånd är restriktiva utåt, så kan det ju rimligen förstärkas ytterligare, vid en pandemi. Bara mina tankar utifrån min erfarenhet, men men.
Stämmer perfekt. Antagligen har de agerat utifrån det redan innan stränga reglerna.
Direkt stoppat skiten. Sett till att ingen/ inget smittoämne skall komma dit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nej det är ingen anekdot. Fakta att Nya Zeeland har problem med en snabb ökning av sjuklig övervikt. 200-300 kg
Kolla själv.

Jag ville bara påpeka att även Nya Zeeland har enormt många sjukligt överviktiga och att det då också borde vara fler dödsfall än endast ett dödsfall kopplat till covid-19, om man vill påpeka att dödssiffror i USA blir högre på grund utav fetma.
Det stämmer inte riktigt. Nya Zeeland måste ha gjort något mycket bra i den här pandemin.
Deras dödsstal har stått på en person i fler veckor.

människor kan inte väga mer än 200 kg
Citera
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
En polare fick sitt provsvar idag. Han har corona! troligtvis jag med.

Är polaren allvarligt sjuk eller behöver han bara gå i självkarantän i hemmet?
//Skalman
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Du kollade inte ens va?

Repeterar med samma källa.

European Journal of Internal Medicine.

Fyra medicinska studier av fem, finner inte det samband alla hävdar.

Men jag förstår att det är skönt att tro att eländet bara drabbar rökare.

” Therefore, 5 studies could finally be included in our meta-analysis, totaling 1399 COVID-19 patients, 288 of whom (20.6%) with severe disease [6–10]. The essential characteristics of the five included studies are shown in Table 1, whilst the individual and pooled OR of smoking for predicting severe COVID-19 is shown in Fig. 1. Overall, in only one study [8] active smoking was found to be a significant predictor of COVID-19 severity, whilst in the other four studies the association was not statistically significant. Despite a trend towards higher risk was appreciable, no significant association could neither be found between active smoking and severity of COVID-19 when data of individual studies were pooled (OR, 1.69; 95% CI, 0.41–6.92; p=0.254). No significant association could also be found when the large study by Guan et al. (89.5% of all samples size) [6] was excluded from statistical analysis (OR, 4.35; 95% 0.86–21.86; p=0.129; I2, 29%, p=0.24).”

https://www.ejinme.com/article/S0953-6205(20)30110-2/fulltext

Det tycks generellt vara en tendens att rökare är överrepresenterade, även om det i alla studier inte går att statistiskt bevisa sambandet.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Fast okey, jag är varken läkare eller statsepidemiolog, men jag är ingen idiot för det.
Att risken för att dö skulle va upp till 20% utslaget på en blandad befolkning är ju helt och totalt orimligt.
Förstår du vilka dödstal vi skulle ha sett då i ex. Spanien eller Italien?

Vidare skulle det innebära att i Italien, med en i princip kollapsad sjukvård, endast skulle ha haft 75,000 infekterade (med dagens ~15,000 omkomna)

Min bet är att dödligheten i ett västerländskt land ligger någonstans mellan 0,1-0,3%.
När detta väl blåst över så får vi väl mer svar

53578 kända fall för 14 dar sedan i Italien.
Nu 15887 döda.
Ca 14 dar till död.

Finns inget som tyder på massiva mörkertal. Sök på virusbelastning. (Viral load)
Och så tittat du på vad som sker när man når kritisk massa i ett land.

SARS 1 hade en mortalitet på 9.6%. SARS 2 verkar värre.
0.1-0.3% är tyvärr total fantasi.
Citera
Medlem
DinKamrats avatar
Jag såg på Aktuellt och fick intrycket att Tegnell inte var där för att ge kommentarer, utan för att sälja flockimmunitet till folket.
Citera
2020-04-06, 22:10
Medlem
IQ-145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Ja med ditt resonemang så förstår man att landet går åt helvete. Hur länge har Löfvén suttit vid makten och hur lång tid har han haft på sig att ändra på saker? Nämen sossar har väl aldrig tagit eget ansvar för något.

Adekvat logik om man är normalbegåvad. Tyvärr är du i minoritet. Den övervägande majoriteten av de som kommer fram till denna slutsats är folk som inte bor kvar i Sverige.
Citera
2020-04-06, 22:10
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Tror han har asperger. Därför han också är totalt känslokall inför människoliv. Det är bara siffror i kalkylen.

Men det är han ju inte.

Han har flera gånger talat om äldre och det är trist att viruset finns på äldreboenden.

Nu har jag inget exakt citat, men försök att inte hitta på saker om andra.
Citera
2020-04-06, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infiltrerat-Forum
En vecka innan han insjuknade gick han runt och skakade hand med människor på ett sjukhus, minst 200st skröt han om

Finns video, orkar inte leta upp den nu dock. Sök så hittar ni.

Varsågoda! https://www.youtube.com/watch?v=n3NAx3tsy-k

Varför gör han så där för, är han dum i hela huvet?
Citera
2020-04-06, 22:11
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Jag undrar vad som driver honom.
Ideologi eller autism?
Han AT har målat in sig i ett hörn och sitter där å väntar på att hans jävligt svårtorkade golvfärg ska torka
Citera
2020-04-06, 22:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Tyskland har fattat. Kommer Tengele pudla?

Wearing masks in public could soon be mandatory in Germany, according to a draft list of measures that officials think should allow life to return to normal.

The proposals, contained in a draft action plan document compiled by the interior ministry, seen by Reuters on Monday, include an obligation to wear masks in public, limits on public gatherings and the rapid tracing of infection chains.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in