• 1
  • 2
2019-10-11, 09:34
Medlem
vichy6s avatar
Jag har haft a-kassa och under den tiden haft en eregelbunden timanställning. För 6 månader sedan genomgick jag en ryggoperation som inte gjorde mig 100% återställd. Jag är nu 100% sjukskriven och min läkare förordar att jag ska börja med 50% jobb.

Det är ju inte lätt utan att ha ett jobb att kunna gå tillbaka till. Min timanställning är på ett jobb jag fysiskt inte klarar av att återgå till.

Sen är det ju inte säkert att FK godkänner läkarintyget om 50% sjukskrivning.

Vad händer när a-kassan tar slut?

Hur söker man jobb på 50% när det är krav från FK att det ska vara 4 timmar /dag...?

( möjligen ligger det här i fel tråd)
Citera
2019-10-11, 10:27
Medlem
När A-kassan tar slut får du använda dina sparade medel... därefter får du sälja tillgångar såsom bil och boende om det krävs. Därefter, om du uttömt allt du äger och har, och hamnar på gatan, så får du försöka sälja bingolotter eller något. Får du det ändå inte att fungera så får du ansöka om försörjningsstöd. Så som det offentliga Sverige ser på saken så får du sluta vara så lat... hittar du inget passande jobb så får du starta eget.
Citera
2019-10-11, 10:35
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Jag har haft a-kassa och under den tiden haft en eregelbunden timanställning. För 6 månader sedan genomgick jag en ryggoperation som inte gjorde mig 100% återställd. Jag är nu 100% sjukskriven och min läkare förordar att jag ska börja med 50% jobb.

Det är ju inte lätt utan att ha ett jobb att kunna gå tillbaka till. Min timanställning är på ett jobb jag fysiskt inte klarar av att återgå till.

Hur söker man jobb på 50% när det är krav från FK att det ska vara 4 timmar /dag...?

Är du arbetsför på 50% kan du delta i jobb och utvecklingsgarantin i tillräckligt hög grad för att få ersättning (aktivitetsstöd) på 100%. Det blir väl lite mindre pengar än från a-kassan, men inte mycket.
Citera
2019-10-11, 10:42
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:

Kolla din möjligheter att hitta något via aktivitetsstöd. Kan inget om det, men det ska ta vid där a-kassan upphör. Googla.
Citera
2019-10-11, 10:50
Medlem
HarryManbacks avatar
Som ovanstående skrev: nästa steg för dig är Jobb- och utvecklingsgarantin.

Om jag läst rätt så får du 65% av din tidigare lön, upp till ett visst tak, i ersättning.

Men kolla på arbetsförmedlingens hemsida, där finns mer info.
Citera
2019-10-11, 10:55
Medlem
Citat:
Jag har haft a-kassa och under den tiden haft en regelbunden timanställning. För 6 månader sedan genomgick jag en ryggoperation som inte gjorde mig 100% återställd. Jag är nu 100% sjukskriven och min läkare förordar att jag ska börja med 50% jobb.

A-kassan/facket hör själv av sig när det börjar bli för få dagar, så du blir inte utstämplad. De kommer föreslå dig någon aktivitet för att du ska få nya dagar efter det. Det blir ju dock mindre och mindre pengar att röra sig med.
Det är bara att söka jobb på 50% om kravet är det. Du kan ju söka vanliga jobb om det blir för lite att söka och sedan skriva om i ansökan att du bara kan jobba 50%, fast det lär väl inte hamna i så god jord hos arbetsgivaren, men vem vet.
Citera
2019-10-11, 11:01
Medlem
Jag vet inte hur det fungerar när man jobbar 50% men är du 100% arbetslös så kommer du efter att dina dagar är slut få ersättning ifrån Försäkringskassan istället. Du kommer få samma ersättning som du har i slutet av dina a-kassa dagar vilket väl är 65%?
Aktiviteter som arbetsförmedligen erbjuder varierar nog ifrån person till person, men att gå till en jobbcoach är ju ett alernativ.
Citera
2020-04-06, 18:31
Citat:
Ursprungligen postat av Nookie
Jag vet inte hur det fungerar när man jobbar 50% men är du 100% arbetslös så kommer du efter att dina dagar är slut få ersättning ifrån Försäkringskassan istället. Du kommer få samma ersättning som du har i slutet av dina a-kassa dagar vilket väl är 65%?
Aktiviteter som arbetsförmedligen erbjuder varierar nog ifrån person till person, men att gå till en jobbcoach är ju ett alernativ.

Jag fick slut på mina akassa dagar nyligen, men kan alltså inte söka bidrag förrän efter April månad då jag blev inskriven nu i April i program hos AF.
Alltså kommer man få ett glapp på en månad nu innan jag får pengar igen.
Som jag förstår kommer jag få samma summa som jag fick från akassan fast via Försäkringskassan.
Kommer man även kunna söka bostadstillägg då som ensamstående?
Citera
2020-04-06, 19:26
Medlem
StureSventons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Jag fick slut på mina akassa dagar nyligen, men kan alltså inte söka bidrag förrän efter April månad då jag blev inskriven nu i April i program hos AF.
Alltså kommer man få ett glapp på en månad nu innan jag får pengar igen.
Som jag förstår kommer jag få samma summa som jag fick från akassan fast via Försäkringskassan.
Kommer man även kunna söka bostadstillägg då som ensamstående?
Aktivitetsstöd bekostas precis som a-kassan huvudsakligen via löneskatter, så lika mycket eller lika lite ett bidrag som a-kassan. Självklart ska du inte ha ett glapp mellan de två varianterna av arbetslöshetsförsäkring. Bostadstillägg får du inte om du inte är under 30, över 65, har barn eller är långtidssjuk, att a-kassedagarna tar slut spelar ingen roll alls.
Citera
2020-04-06, 21:32
Citat:
Ursprungligen postat av StureSventon
Aktivitetsstöd bekostas precis som a-kassan huvudsakligen via löneskatter, så lika mycket eller lika lite ett bidrag som a-kassan. Självklart ska du inte ha ett glapp mellan de två varianterna av arbetslöshetsförsäkring. Bostadstillägg får du inte om du inte är under 30, över 65, har barn eller är långtidssjuk, att a-kassedagarna tar slut spelar ingen roll alls.

Det blir ett glapp i och med att jag inte kan ansöka om pengarna förrän en månad efter inskrivning.
Eller så har försäkringskassan gjort någon miss ?
Citera
2020-04-06, 21:39
Medlem
felstavadds avatar
Dum fråga kanske men förlåt en gamling:
Ska man fortfarande spara en dag av a-kassan för att inte bli utstämplad?
Det var säkert 25 år sen jag stämplade men det var rådet man fick då.
Citera
2020-04-06, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Det blir ett glapp i och med att jag inte kan ansöka om pengarna förrän en månad efter inskrivning.
Eller så har försäkringskassan gjort någon miss ?

Kanske är det så att det är ett krav för att du ska få förnyad ersättning, via Försäkringskassan, att du är inskriven i ett så kallat arbetsmarknadspolitiskt program? Jag har också varit i den situationen, men det var ett tag sedan nu. Hade också strul med ersättningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in