2020-04-06, 21:16
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag VET från säker källa att alla döda rapporteras in i systemet på stört.
Så varför det släpar mellan rapporteringen ute på enheterna, och stannar någonstans på vägen, är vad jag inte fattar.
Kanske för att det inte är uppenbart vad de dog av? Vet man alltid det i det ögonblick någon dör?
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
har du en kölla med länk?
SVT 2
Citera
Medlem
Är det någon som sett siffror kring huruvida det finns folkligt stöd för att stänga skolor och så vidare?

Det fanns en sådan våg tidigare under förloppet (innan sjukdomen fått ordentlig spridning i Sverige). Men jag upplever åtminstone en vändning i folks sett att se på saken.

Min känsla i efterhand är att regeringen vidtog vissa åtgärder för att lugna befolkningen, när oron var som störst. Avrådan från alla resor, "stängda" gränser och stängda gymnasieskolor. Åtgärder som inte skadat oss allt för mycket.

Vore kul att se siffror här, om de finns.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är enkelt: Antalet fall och antalet dödsoffer ökar, det senare med en takt på ca 15% per dag.

Men sedan ungefär 5 dagar så har antalet coronapatienter som ligger i intensivvård plötsligt slutat öka, utan ligger nu precis så att 80% av den maxutbyggda kapaciteten nyttjas. Man måste ju ha några platser lediga, eftersom man inte vill avsluta en behandling om det kommer in en yngre patient, och man behöver också en reserv för olyckor osv.

Så med all sannolikhet så ges inte intensivvård till patienter som för några veckor sedan helt givet skulle ha fått intensivvård. Om du väljer att kalla det för att platserna har tagit slut eller inte är upp till dig.
Ett inte helt orimligt resonemang, men jag behöver någon trovärdig källa inne i det hela för att köpa det helt.

Läs också gärna den andra länken i mitt inlägg på https://www.flashback.org/sp71076508 som beskriver hur hela Älvsjömässan står tom för den inte ännu behövs.

Till sist intressant att du citerar mig, då har du inte blockat mig. Trodde du hade gjort det då du konsekvent ignorerat mig när jag påtalat fel i dina inlägg. Men bra att veta att du åtminstone ser det och uppenbarligen skäms lite över det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Det lär komma, de behöver bara lite mer makt först.

Sen beslutar de först om egen ansvarsfrihet och sen tvångsarbete eller räkna med åtal och fängelsestraff.

Jobb på utsatta delar inom vården kommer att bli jämförbart med en ”brandman i Tjernobyl”. Du vet att du kommer att bli smittad och sjuk, flera kommer att dö.

Exakt, intressant att du nämner just liknelsen med brandmän i Tjernobyl, , har tänkt just den exakta tanken själv. Det är inte roligt att tänka på. Den vårdpersonal som ändå går in och kämpar på borde ha medalj och fanfarer och hyllas som nationalhjältar efter detta...
Citera
Medlem
lyktstolpes avatar
Boris J in på intensiven. Hur allvarligt är det då?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Inslaget på Aktuellt från Stockholm idag har fått mig att skifta sida till alarmist.

Stäng in hela Stockholm med tvång för stockholmare kan fan inte tänka själv.
Tack för att du fick upp ögonen.
Citera
2020-04-06, 21:17
Medlem
Citat:
Tjaa... du kan ju börja med att förklara varför en nyhetsartikel är mer trovärdig än läkarnas ena uttalanden.
Du har inte länkat till någonting ännu. Gör det.
Citera
Bannlyst
Citat:
Va?
Varför rapporteras de inte in?
Rapporteras in gör de men varför får vi inte veta?
Var är källan?

Kan gräva fram länken sedan annars finns artiklarna i nedan länk. Du får gräva lite.

https://omni.se/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag med. Men fortfarande så finns det folk som tror att man tar dagens antal uppskattade smittade, eller dagens antal bekräftade smittade...
Har fortfarande inte fått svar på min replik till ditt tidigare svar i vår konversation, ifall du ignorerar kan ju du som tidigare pratat om god argumentationsed åtminstone berätta det. Gärna med tillhörande motivering.

Menar du att din ”ursprungsprognos (Excel-arket med stort E) på miljoner döda i mars ”stämmer rätt bra”?

Gällande det du skrev tidigare ikväll: hur kan du med ens någon form av se-sig-själv-i-spegeln-trovärdighet mena att ”denna katastrof är nog större än vi ens kan föreställa oss”?
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Nu får vi se om Boris Johnson twittrar från invensiven
Citera
2020-04-06, 21:18
Medlem
gabrielle2s avatar
Tillståndet för premiärministern i England har förvärrats. Ligger på IVA nu.
Expressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in