2020-04-05, 03:58
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Vad får du 1% ifrån? Kina eller?
Finns olika alternativ. Testa Sydkorea, bra och pålitliga tester i stor skala.
Men inte så mycket att fästa avseende vid som sagt.
Citera
2020-04-05, 04:00
Avslutad
Nu är det med hur många tester som görs här, och det verkar då Norge satsa mer på... 9e plats räknat per miljon invånare och 105 000 test, Sverige bara 36 000.

Säkert inte enda skälet men dom har hur som helst bättre resultat.

Som mest 9 dödsfall på en dag och dom hade första dödsfallet ungefär samtidigt som oss. Så man borde tidsmässigt ha börjat se fler dödsfall vid det här laget om dom vore fel ute i allmänhet. Totalt 62 dödsfall.

Dom har även en mycket jämnare nivå på ”daily cases” och inte samma uppgång, mellan cirka 150-300 nya fall sedan 10 mars. Med undantag för en dag när dom hade uppåt 400.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-04-05, 04:01
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Så du trollar alltså.

God natt.

Ses om en vecka när alla inser att FHM har fel.

Tipsa läkarna i Stockholm om att det är lugnt. Jag känner två som riskerar livet varje dag.

Det är krig och du raljerar.

Hela världen har fel. Du och Tegnell har rätt.
Ja, säger de ansvariga att det är lugnt väljer jag att tro på det. Sen kan det alldeles säkert vara jobbigt för dina kompisar i vilket fall, bristen på skydd är väl det som stressar mest.
Citera
2020-04-05, 04:04
Medlem
Sjalvisolering var det. Det e tyvarr valdigt svart for manga. Staten Victoria (Melbourne) gjorde en stickprovskontroll pa dryga 500 personer igar. Lite mer an 1/5 visade sig inte vara hemma nar Farbror Bla kom pa besok. Ett vitesbelopp pa runt 10.000 SEK per person blev det.

Jag har varit inne pa det tidigare. Det ar det har som ar problemet med vastvarlden. Folk skiter i regler, ar for vana att gora 'sin grej' och om inte ens 14 dagars sjalvisolering kan klaras av, trots att landet och varlden har en pandemi av aldrig skadat slag innan - da undrar man vad som ska handa?
Personligen onskar jag att vitesbeloppet mycket snabbt gar upp 5-10 ganger hogre an vad det ar nu, det okar nog sannolikheten att antalet idioter minskar. Fangelsestraff vore pa sin plats med. Ska man ha sjalvisolering och/eller isolering maste ju straffen vara enormt kannbara, annars skiter kreti o pleti i det.
Citera
2020-04-05, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Onödigt att sätta friska människor i karantän då dessa belastar sjukvården minimalt.

Blir jobbigt att sätta hela världen i karantän samtidigt i två månader men du är välkommen att försöka. Men två och en halv är nog absolut minimum för avsedd effekt. Inkubationstid två veckor.

Sprids sedan till person 2 i hushållet. Kan hålla på så ett tag och sen får man lägga på 6 veckor sjukdomstid. Men då är man troligen så sjuk att man behöver åka ambulans.

Wuhan hade det nästan tre månader och nu börjar det dra igång igen.

Detta var alltså vad som skulle gjorts från början. Du vet inte vilka som bär på viruset eller har haft det förrän du kan testa ordentligt.

Viktiga samhällsfuntioner hålls naturligtvis igång. Det är inte frågan om att utplåna viruset totalt. Det gäller att få ner smittspridningen så att man köper tid för sjukvården skall fungera hela sjukdomsförloppet och att tid att få fram bra tester, antivirala och så småningom vaccin.

Jag citerar mig själv från ett tidigare inlägg om de bieffekter FHM "taktik " får:

Självklart är det moraliskt riktigt att ta strid för de som byggt upp Sverige samt alla stackare som oavsett ålder lider av diverse sjukdomar.

"Det finns ingen som i framtiden vill betala in till ett system där ens släktingar när som helst kan offras, därför får du en ekonomisk nackdel i längden med din väg också. Den psykologiska aspekten att ledare har känslor och bryr sig om sin befolkning spelar stor roll om man vill bygga ett starkt samhälle. Samt att man kan känna sig trygg och lita på dem när det blåser som hårdast.

Du får facit snart.

Lite galen måste man nog vara när man anser att man har rätt mot övriga världen.

Läs det jag länkade till - det kan du omöjligen ha hunnit göra.

Nu avslutar jag eftersom du uppenbarligen har bestämt dig för att en kraschad sjukvård är OK."

Passar som kommentar lika bra till dig.
Citera
2020-04-05, 04:09
Medlem
Citat:
Ja, säger de ansvariga att det är lugnt väljer jag att tro på det. Sen kan det alldeles säkert vara jobbigt för dina kompisar i vilket fall, bristen på skydd är väl det som stressar mest.

Du väljer att tro. Varför just på några enstaka som väljer en helt annan väg än resten av världen. Känns det inte ensamt?
Citera
2020-04-05, 04:10
Medlem
RobbyRob44s avatar
I tider som dessa när alla utsätts för extrem Corona-virus-propaganda att ta avstånd från våra svenska medmänniskor, var lite extra snäll mot dom du möter.

Tillsammans som patrioter kan vi klara denna "Corona-kris" på samma sätt som vi klarade Svin-influensan-Krisen, Fågel-influensan-Krisen, SARS-influensan-Krisen, Ebola-Krisen, 9/11-Krisen (P-700 Granit in i Pentagon), Energikrisen (Bilderberg/Saltsjöbaden 1972), Global Warming-krisen, Co2-Krisen Report from Iron mountain/Kennedy ev 1966), flyktingkrisen....

Ja ni ser mönstret. Kris kris, kris. Det är genom kriser makten behåller och stärker sin makt.
Senast redigerad av RobbyRob44 2020-04-05 kl. 04:14.
Citera
2020-04-05, 04:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mR9Lrg/coronalaget-region-for-region--unika-bilder-fran-infektionsklinik
Här kan du läsa uttalanden från de flesta regioner. Observera att texten att 520 personer får intensivvård troligen är felaktig, i vanlig ordning. Man har svårt att skilja mellan nutid och dåtid.

När vi började fanns det bara kapacitet för 572 intensivvårdsplatser, (inklusive de militära). Nu vårdas alltså 520 personer på iva, bara för covid-19. Inom bara någon eller några veckor så borde det totalt finnas mer än 1000 IVA-platser. Innan sommaren så har vi nog mer än 1500 iva- platser. Svårigheten här är inte respiratorer utan utbildad personal med rätt skyddsutrustning.

Jag tror att vården kommer att klara av detta, om inget oförutsett inträffar....I sommar kan vi säkert börja hjälpa våra nordiska grannländer och EU-länderna med iva-kapacitet. Till hösten komner nog frivilliga vårdanställda att åka till fattiga länder och försöka hjälpa till där.
Citera
2020-04-05, 04:14
Avslutad
Även lite intressant att dödssiffrorna skiljer så mycket i Norge och Sverige fast vi bara har 400 fler ”currently infected”... Cirka 5 400 samt 5 800 aktiva fall.

Fast 69 respektive 373 dödsfall, ”trots” nästan lika många sjuka. Tolkar det med som att det sannolikt har med testandet att göra, att dom upptäcker och konstaterar fler sjuka.
Citera
2020-04-05, 04:16
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbyRob44
I tider som dessa när alla utsätts för extrem Corona-virus-propaganda att ta avstånd från våra svenska medmänniskor, var lite extra snäll mot dom du möter.

Tillsammans som patrioter kan vi klara denna "Corona-kris" på samma sätt som vi klarade Svin-influensan-Krisen, Fågel-influensan-Krisen, SARS-influensan-Krisen, Ebola-Krisen, 9/11-Krisen (P-700 Granit in i Pentagon), Energikrisen (Bilderberg/Saltsjöbaden 1972), Global Warming-krisen, Co2-Krisen Report from Iron mountain/Kennedy ev 1966), flyktingkrisen....

Jag ni ser mönstret. Kris kris, kris. Det är genom kriser makten behåller och stärker sin makt.

Det som kommer hända med nuvarande taktik kommer vara att stora delar av våran sjukvårdspersonal kommer insjukna och dö, tillsammans med alla patienter som de annars hade kunnat behandla, vilket kommer resultera i att vi har dubbelt så hög dödlighet som andra länder innan detta är klart, och efterssom inget stoppar smittan så kommer den brinna som en löpeld genom hela sverige tills vi har förlorat en stor del av befolkningen, mellan 10-20%.

Resultatet blir att vi har ingen sjukvård längre, vi kommer skrika efter personal där och de närmaste åren dör tusentals i vanliga sjukdomar och åkommor som inte kan bli behandlade utöver COVID-19.

Detta kommer vara den värsta katastrofen som någonsin hänt Sverige sedan digerdöden.
Citera
Medlem
Jirens avatar
Har varit borta ett tag från tråden, men nu märker jag att de värsta domedagsprofeterna äntligen tystnat.

Visst är läget fortfarande allvarligt, men folk har åtminstone slutat tjata om att vi kommer nå Italiens siffror med hundratals och tusentals döda varje dag, sjukvårdskollaps o.s.v.

Sverige behövde aldrig någon karantän.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Du väljer att tro. Varför just på några enstaka som väljer en helt annan väg än resten av världen. Känns det inte ensamt?

Känns det inte tokigt att göra som alla andra gör, trots att rationella skäl talar emot det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in