2020-04-06, 20:39
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Exakt så. Resultatet av detta är att när de väl kommer in är de så pass illa däran att det blir mycket svårare att häva sjukdomen än om de fått hjälp i ett tidigare skede. Folk kommer att dö som kanske hade klarat sig om de fått hjälp tidigare.

Ja så är det, men många kommer att dö hemma oxå och därför aldrig ens komma med i statistiken. Vi testar inte folk efter att de har dött generellt, det har vi inte kapacitet till. De levande måste prioriteras när vi har bristande resurser.

Resultatet av detta blir att det ser ut som siffrorna går ner för både nya smittade och döda, vilket Tegnell och company kommer försöka använda till att invagga folk i en sorts falk trygghet över att det går bra, trots att sanningen är så mycket värre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Fel!
Problemet är att kurvorna inte visat sig ett uns bättre, man har förhastat sig med att stänga skolor och sätta mängder av arbetsplatser i konkurs.

Man tjejgissande, mot sina experterna bättre vetande, det visade sig fel och nu vill man inte bära ansvaret för det extra antalet döda dessa felgissningar kan komma att innebära.

Storbritannien är också inne på samma spår, att man begått ett enormt misstag. Där fanns i alla fall en studie att peka på, även om den i efterhand visade sig vara enormt fel. Ett par veckor till så har vi det bekräftat.

Fel!
Danmark och Österrike som du nämnde tidigare är inte inne på att de tänkt eller gjort fel. De lättar nu gradvis på karantänen för att siffrorna börjar se bättre ut. Och där de bromsat det akuta läget.

Sluta sprid osanningar om att Danmark och Österrike tycker de gjort ett misstag med sin karantänstrategi och att de ska köra Sveriges modell.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/osterrike-lattar-restriktionerna/

https://www.di.se/nyheter/danmark-borjar-oppna-efter-pask-men-statsministern-varnar-for-helgfirandet/
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Jag är inte blind. Jag tar denna epidemi på fullaste allvar, vilket den förtjänar. Den är farlig både för människa, samhälle och ekonomin. Det innebär dock inte att allt är apokalyps och dåligt i alla lägen. Än så länge klarar Sverige detta. Jag gav ett riktigt och underbyggt svar på dina frågor om sjukvård och bårhusen.

Om en vecka kan läget dock vara ett HELT annat.

Det ligger spädbarn på intensiven, överfulla bårhus och larmet har gått internt att iva platserna är slut.
Nej vi klarar inte detta.
Du har ju inte underbyggt något svar alls, då du inte har en enda källa på det du skriver. Dina ord räcker inte här. Sorry.
Citera
Medlem
Spain sees smallest rise in coronavirus deaths in almost two weeks - 637 - while rate of new infections continues to fall

Italy sees sharp drop in new coronavirus cases with 3,599 in the last day

Glädjande siffror då antal insjuknade minskar. Karantän räddar liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Intressant reflektion hur omvärlden ser på Sverige:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/brittiska-medier-om-sverige-och-coronaviruset/

Man inser också hur sanslöst laddad denna fråga håller på att bli, inte minst inrikes. Om Sverige går in en katastrof med kollapsad sjukvård osv, så blir ju detta helt samhällsomstörtande. Klyftan mellan folk och regering/myndigheter kommer att bli irreparabel.

Därför kommer århundradets propagandaapparat att gå igång, och det är nog den vi ser sedan slutet av förra veckan.

Men vi är till skillnad från Kina immuna och får inte fler säsonger av massspridning. Att sätta befolkningar i karantän i tider av globalisering är som att pissa för att hålla sig varm.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Hela april ut i alla fall.

Nope 24:e
Citera
Medlem
Jag är kanske 10:a på bollen men platz.se registrerar 506 döda i Sverige och det innebär en ökning med 78 dödsfall. Det var sålunda det mest dödliga dygnet. Hur kan man säga att detta går åt rätt håll? Jag ser ingen bra kurva och mörkertalet är dessutom stort.
Citera
2020-04-06, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Förstår...

Vi måste trycka ner äckelsmittan snabbt nu....å öppna upp hela klustret med Torslanda och ner mot Skövde a.s.a.p

Har ej gett upp min Creta/Platania resa i början av september.
Den är nog ingen fara med. Din resa alltså.
Citera
2020-04-06, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Dödssiffran har inget med karantän att göra. Det kan lika gärna skjuta i höjden imorgon och bli nytt rekord.

Färre smittade dör inte för att det inte befinner sig folk på gatorna.

Den dagen något land kommer ett ha noll smittade kommer folk ändå att dö ett par veckor framöver.

Att de ha färre nya fall kan mycket väl vara ett tecken på att karantänen lyckats. Men sen har vi länder som Polen och Ryssland som var väldigt snabba med karantän där fallen nya smittade nu ökar.

Precis så, skönt att det är fler som klarar av att tänka längre än ett steg här.

Folk verkar tro att stänger du skolor imorgon så är det färre döda i övermorgon...
Citera
2020-04-06, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag är kanske 10:a på bollen men platz.se registrerar 506 döda i Sverige och det innebär en ökning med 78 dödsfall. Det var sålunda det mest dödliga dygnet. Hur kan man säga att detta går åt rätt håll? Jag ser ingen bra kurva och mörkertalet är dessutom stort.
Ja jag undrar detta med.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Det är ett kraftigt första steg i vår riktning. Trots att dom har 300 nya fall idag vilket nästan är rekord i negativ bemärkelse. Vi själva har för övrigt bara 376 nya idag. En minsknig med 200. Tegnellen gick själv ut och sa att det ser ut att plana ut nu.
Det har han sagt många gånger. Sluta spamma tråden. Skaffa dig en hobby om du tycker att livet känns trist.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Karantän räddar liv.

Det finns inget historiskt bevis för att karantän räddar liv jämfört med andra åtgärder. Karantän skjuter fram problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in