2020-04-06, 20:37
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kanske är det tom. LWs UV-lampa som han använder (alt. HD's eller någon från team femfemma)? I sin loggtext till cachen "UV - Sköllersta" skriver han nämligen den 30 mars 2018:

"Hade tagit med den gamla teamkamratens UV-lampa i bilen idag, och det var ju tur".

Oj... Tänk om han slagit ihjäl henne med hennes egen uv-lampa..... och viftar med det framför oss alla.
Citera
2020-04-06, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Han kommer säkert frias för mord. Bilden är inte entydig nog när det gäller bevisning.
Det tror inte jag. Vad menar du med inte entydig bevisning? Det finns gott om indicier så pekar direkt på SD. De starkaste är mordhoten och det räcker långt!
Citera
2020-04-06, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
SD berättar att UV-ljus avslöjar vad som hänt i sängen...
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/7449fa52-9024-41ad-9dfa-8ce16067fd3a.jpg

Kan du komma åt loggen via denna länk? https://coord.info/GLXJD4AD

Motell i Ljungan
Loggas 2 nov -18 när SD och HD var på FAD i Sundsvall
"Men vilken grej! Sällan har jag skrattat så som när det vi funnit lästes upp. En cacheövning med mycket humor. Älskar det! Gillade hela upplägget och svårighetsgraden. Det tog precis lagom mycket tid för att hela tiden vara kul, och det är en snygg avvägning (som givetvis beror på hur mycket tur mm besökarna har) Egentligen är platsen kanske itne så intressant, men det är alltid spännande att smyga omkring på lite förbjudna och bortglömda platser. Men CO har genom att använda humor, teknik och finess fått detta till ett minnesvärt resmål. Tack för cachen.

Fredag och avresedag. Startade vid 07 och sträckkörde i princip upp för att möta vänner på lunch på Pizza Hut. Försökte synka planer där och det blev lämpligast att jag satt kvar där och löste mystar, medan de övriga gick ut till virten på bron och FÖRSÖKTE se någon utsikt i diset och dimman. Sedan var vi igång och tog roliga mystar och labs fram till kvällens event. Nere på stan mötte man kända ansikten vart man vände sig, och det kändes som ett enda stort kramkalas stundtals. Efter eventet for vi till Ljungaverk och tog in på ett "fint"*motel. Under dagen kom det en del blöta uppifrån, men inte så pass att det påverkade humör och upplevleser. Framåt kvällen hade det torkat upp i luften och var enbart härligt, iaf fram till jag halkade till och skar upp ett finger ända in i leden. Fick avsluta kvällen med ett besök på Sundsvalls fina akutmottagning. Det var rätt fult i skadan, men läkaren var positiv och tyckte att allt var en fest. Han njöt av att visa syster SysterHax hur det fungerade när han drog i senor i fingret! Jag som är minst sagt ointresserad av att se blod fick be dem sluta leka och laga ihop istället. Så nu har man fyllt på stelkrampssprutan och fått en genomkörare med antibiotika.(Tack syster för att du iklädd leriga regnbyxor och fleecetröja assisterade under reparationen så vi slapp vänta in en ordinarie sköterska*)

Var uppåt Skellefteå under någon vecka i somras, och stannade i Sundsvall för kaninärenden en full dag. Medan barnen lekte med de hopande råttorna letade jag upp superfina cacher och stod helt plötsligt på Södra Bergets parkering (naturligtvis*Fredriks*fel). Kom på att det nog var här som, javisst! Här ska ju FAD vara! Loggade WA och fortsatte dagen, sommaren och hösten. När det så närmade sig synkade jag och SysterHax ihop lite planer och tog en tredagarstur norröver. Vi diskuterade lite löst med lite sköningar från Västmanland om att ses, och det som synkade bäst var att leka med lite olika folk vid olika tillfällen, totalt var det nog ett 20 tal vi sällskapde med under olika skeenden av helgen. Det jag tar med mig hem från resan är, förutom de sociala bitarna såklart, de häftiga platerna vi kom till på olika UE-cacher. Tog även hem några stygn i handen efter att ha försökt genomskåda tyska sabbotörer i ett bergrum i Ljungaverk, och så naturligtvis hela MEGA-upplevelsen. Som alltid passar labs olika i smaken hos olika cachare, men jag gillade dem generellt. Hoppas jag hade snababste tiden på den med RTK-GNSS. Fredagens kvällslabs fick vi slita med en del till en början eftersom vi inte uppfattat att man skulle börja med nummer 1*. Exakt hela söndagen gick åt för att komma hem, och vi blev många upplevelser rikare där med. Skönt med måndag sedan så man kunde vila upp sig. Vi ses i Lidköping!

UV-ljus avslöjar vad som hänt i sängen"

Tackar för loggtexten.👍 Minns att bilden på ”spåren” i sängen varit uppe tidigare.

Men är skeptisk till att SD skulle ha nyttjat en UV-lampa som mordvapen, av flera anledningar (samma invändningar som mot ficklampa).

En liten detalj: ”Jag som är minst sagt ointresserad av att se blod fick be dem sluta leka och laga ihop istället.”
Något för Backman att peka på i sin plädering?
Citera
2020-04-06, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_14744946f6a55bdd 6a7bffddcc5b914d783/list

Här är länken som alla borde lyssna på.
Citera
2020-04-06, 20:39
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Nej jag får heller inte alls ihop det. Som sjuksköterska behöver du vara klipsk och hon var omvittnat en av de bättre sjuksköterskorna på avdelningen enl hennes chef. Det säger mig att hon förvisso kan ha varit dålig i perioder alternativt utmattningsdepression i perioder javisst men dessa perioderna bör vara omväxlade med perioder då hon var skarp i hjärnan. Som ett babblande fån som inte minns något får jag inte ihop det. De flesta sjuksköterskor jag känner har ett omvittnat gott minne. Jag tror snarare det är en bekväm roll hon intagit. "jag minns inte" "jag vet inte" etc. Lättare än att linda in sig i historier som inte är sanna och lätta att få fel. Förutom då blodsexet - det var tydligen viktigt att hon förmedlade.

Precis min uppfattning som sjuksköterskor också. Jag hoppas verkligen inte för patientsäkerheten att det går omkring deprimerat låga och medicinskt avtrubbade sjuksköterskor med minimal minneskapacitet nu på våra sjukhus i Corona-tider. Även för deras egen säkerhet vore ju ett sådant tillstånd farligt. "Vaddå visir eller munskydd? Sådant är så lätt att glömma... minns inte riktigt om man skulle ha dem på eller inte. Vad sa du nu igen? Kan inte minnas vad som rekommenderats eller om vi fått några direktiv alls. Det får du fråga någon annan om. Jag har ingen kommentar på hygien. Minns faktiskt inget alls. Jag kan ha tvättat händerna. Men också inte. Det är bara tomt. Min hjärna orkar inte hålla all information i huvudet nu. Jag minns inte något om jag brukar använda handskar eller skyddsutrustning när jag tar emot Covid-19 patienter."

Nej, jag gissar också att detta är ett bekvämt sätt att slippa ta ansvar för vad hon gjort eller i bästa fall för bara vad hon vet eller möjligen misstänker. En slags självcensur och ett respektlöst pajasspelande på offrets bekostnad. Tänker på läkare som väl svär att de ska rädda liv? Gör sjuksyrror det också?
Citera
2020-04-06, 20:42
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag är nog fel person att fråga dessa frågor då det närmaste jag testat geocaching är barnens äggjakt eller byaföreningens tipsrunda på Valborgsmässoafton. Betydligt lugnare och vi har hittills inte bevittnat några tärande rivaliteter och mord trots att det så klart finns vinnarskallar i alla sammanhang. Kanske kan Landbandy, Sh.Holmes eller någon annan vara dig mer behjälplig här?

Vi som ej är invigda i geocaching, som tydligen då kallas för mugglare, har bara fått lära oss genom andra här i tråden. Men skulle jag ge mig på en mugglares frånsidanbeskrivning så skulle det se ut som nedan, som jag fattat det (rätta mig gärna ni som utövar hobbyn och kan den):

En cache är tydligen en utplacerad behållare, på svenska ofta vardagligt kallat för en burk, som man ska lista ut geokordinaterna till och till på köpet få sig en fin naturupplevelse på vägen dit. De filosofiska verkar ta tillfället i akt att fika och beundra utsikten. De mer rastlösa jagar iväg för att vara först då en en ny behållare/burk placerats ut och få en sk FTF (First to find?). Det ska tydligen vara prestige i sådant och muttras högt om någon fuskar här. Folk ska tydligen rusa ut mitt i natten om de får en notis på sin telefon att någon ny behållare lagts ut i närmsta skogsdunge. Var tidigt i tråden en del teorier om att någon lurat ut LW med en sådan då hon var snabbfotad i sin jakt på dessa FTF:er.

Nå, när den glade geocacharen är vid sin burk så skriver hen ned till eftervärlden att hen var där på en pappersremsa som läggs tillbaka i burken. Hen loggar även då eller i efterhand upplevelsen i en sk logg på en specifik webbsida. Det är detta jag fattat det som att HD gjort fastän hon aldrig varit på plats IRL.
Den genomsnittslige geocacharen sedan kanske även publicerar en klämkäck bild eller en mer livsvis betraktelse över tingens försumlighet och ett tack till den som skapat burkens gåta.

En myst är tydligen en extra knepig svårlöst gåta i flera steg. Lite som detta mord sjukt sett.

Varför en del, som HD t ex enligt uppgift, loggar saker hon aldrig var på plats för skulle spekulativt sett kunna bero på att hobbyn för en del blivit en livsstil, prestige och ett socialt kapital bland likasinnade.

Det verkar vara många som håller på med det här i landet och även globalt, men en tämligen liten hobby när det skalas ner till de mest inbitna som ränner runt på event, strålar samman, ägnar sig åt kramkalas och solar sig i glansen från sina meriter, i antal och i svårighetsgrad. Är iaf intrycket man får från vad andra delat med sig i denna tråd och framförallt från SDs och HDs flitiga loggar efter mordet.

Tack för att du tog dig tid, mkt bra beskrivning.
Citera
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Oj... Tänk om han slagit ihjäl henne med hennes egen uv-lampa..... och viftar med det framför oss alla.

Det eller minstingens födelsedagspresents-hantlar har ju varit uppe på tapeten också. Det här mordet är redan bara för grymt. Har GM därtill tagit ett av offrets egna tillhörigheter är det bara ännu värre. Särskilt om det stämmer att mordet var planerat. Tänker att det måste till mycket personligt hat mot offret för att planera något så ondskefullt. Gillar inte att använda det ordet men här finns det inte riktigt något substitut om så är fallet.
Citera
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Ja det är ju inte ofta en burkägare gått ut till sin gömma och raderar en persons underskrift på lappen med ett radergummi , men vad det verkar så har då LW helt sonika bytt ut loggtemsan där HD skrivit sitt nick för att lägga dit en ny remsa utan hennes nick ??
Antar jag , därav ilskans uppkomst hos HD och SD ?!

Sen är det ju så att loggar rent praktiskt gör man ju ute i naturen ( eller på stadsvandring utifrån var burken är gömd ) på just en liten papperslapp . Har man glömt sin penna så är man ställd . Ibland men ej ofta brukar det finnas nån liten pennstump i själva burken men inte så ofta

.Den som kommer först till plats skriver högst upp på remsan(= FTF; som betyder First to Find = det är det som många tävlar om ; vem som hittade gömman först ) sen en efter en under varandra varefter man hittat gömman på platsen som koordinaterna fört en till .

Nu skriver jag enbart om de enklare burkarna , finns mystar och annat som är klurigare att finna men det får någon annan berätta om .

De här enklare burkarna KAN vara svåra i sig, för om det är en 5:a i poäng på en burk KAN den sitta uppe i en tallkrona .

Är det en 0,5 :a kan en med rullstol hitta den osv .poängmässigt .
Typ 1 och 2 poängs-burkar brukar de flesta personer hitta ...

Sen när man är hemma igen framför datorn ,så loggar man även in där och kan skriva lite mer omkring vad man gjorde vad man tyckte om gömman och platsen så att andra kan bli sugna på att finna just den burken

, och det var nog där som LW och HD höll på med radering vs. sätta dit sin logg igen om vartannat tills båda två blev arga som bin på varandra .

Så jäkla tråkigt att det blev så .
Inge bra alls som reklam för sporten , att det blev sådant bråk .

När det skall vara en glad sport med gömma nyckel-känsla , utomhus .🌿🍃🌱

Nä som bevis att den var tom. Så har jag fattat det i allafall. Som bevis att HD inte skrivit där utan bara SD.
Citera
2020-04-06, 20:43
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Har du läst Honan6 eminenta sammanfattning av hela fallet? Rekommenderar det - där får du klarhet i det mesta.

Cache är den typen av burk du letar upp. Logg är där du noterar att du hittat cachen. Myst är nån slags avancerad cache där du behöver lösa ett mysterium för att antingen hitta eller öppna den. Kan inte förklara bättre än så men du kommer ifatt med det mesta genom att läsa hennes sammanfattning som är någon sida bakåt i tråden.

Ok, ska kika på den
Citera
2020-04-06, 20:51
Medlem
Citat:
Det verkar vara många som håller på med det här i landet och även globalt, men en tämligen liten hobby när det skalas ner till de mest inbitna som ränner runt på event, strålar samman, ägnar sig åt kramkalas och solar sig i glansen från sina meriter, i antal och i svårighetsgrad. Är iaf intrycket man får från vad andra delat med sig i denna tråd och framförallt från SDs och HDs flitiga loggar efter mordet.

Precis så verkar det vara för de inbitna. Att få bekräftelse om sin duglighet. Gärna i kombination med långa, dyra resor och givetvis märkeskläder att visa upp på foton.
Citera
2020-04-06, 20:52
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Precis min uppfattning som sjuksköterskor också. Jag hoppas verkligen inte för patientsäkerheten att det går omkring deprimerat låga och medicinskt avtrubbade sjuksköterskor med minimal minneskapacitet nu på våra sjukhus i Corona-tider. Även för deras egen säkerhet vore ju ett sådant tillstånd farligt. "Vaddå visir eller munskydd? Sådant är så lätt att glömma... minns inte riktigt om man skulle ha dem på eller inte. Vad sa du nu igen? Kan inte minnas vad som rekommenderats eller om vi fått några direktiv alls. Det får du fråga någon annan om. Jag har ingen kommentar på hygien. Minns faktiskt inget alls. Jag kan ha tvättat händerna. Men också inte. Det är bara tomt. Min hjärna orkar inte hålla all information i huvudet nu. Jag minns inte något om jag brukar använda handskar eller skyddsutrustning när jag tar emot Covid-19 patienter."

Nej, jag gissar också att detta är ett bekvämt sätt att slippa ta ansvar för vad hon gjort eller i bästa fall för bara vad hon vet eller möjligen misstänker. En slags självcensur och ett respektlöst pajasspelande på offrets bekostnad. Tänker på läkare som väl svär att de ska rädda liv? Gör sjuksyrror det också?

Du kan vara lugn Även om sjuksköterskor inte alla är av samma sorts människor så är de flesta skärpta. Vi har inte Hippokrates ed så som läkarna har men vi har etiska principer vi arbetar utifrån.
Citera
2020-04-06, 20:55
Medlem
Citat:
Har du läst Honan6 eminenta sammanfattning av hela fallet? Rekommenderar det - där får du klarhet i det mesta.

Cache är den typen av burk du letar upp. Logg är där du noterar att du hittat cachen. Myst är nån slags avancerad cache där du behöver lösa ett mysterium för att antingen hitta eller öppna den. Kan inte förklara bättre än så men du kommer ifatt med det mesta genom att läsa hennes sammanfattning som är någon sida bakåt i tråden.
En alldeles utmärkt förklaring. T o m jag förstod som har noll kunskap i detta .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in