2020-04-06, 19:59
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Man får antikroppssjydd mot de immunresistenta virusformerna men det varar bara tre till sex månader. Det är dock långt ifrån alla förkylningsvirus som är immunresistenta. Det finns några i rhinofamiljen och några i coronafamiljen men annars är det nog muterande virus som orsakar återinfektion.

Jo men det är ju det jag säger till Lulu, att man får kortvarig immunitet mot just den stammen. I detta fall covid-19. Därmed inte sagt att den inte muterar tillräckligt för att vi ska kunna åka på den igen, eller samma nästa år igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Menar du att iranierna har börjat poppa in.....?

Skulle tippa att det är utspritt på nationaliteter
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gluecoma
Det er nok ikke noe fasit på hva man skal gjøre, det er ganske umulig å se altfor langt frem i tid. Norge har fått bremset smitten veldig bra, antall i respirator synker for hver dag og det er god kontroll i helsevesenet. Å slippe opp alt nå går ikke. Jeg tror heller ikke flokkimmunitet er løsningen, det krever for mange dødsfall og ett helsevesen ute av stand til å fungere.

Det vi vet, er at utviklingen går fremover, det jobbes med tester, medisiner og vaksiner. Det som er viktig fremover, er å fortsatt ha kontroll på smitten, isolere de som blir smittet og de som har hatt kontakt med de som har vært smittet, slik at man har færrest mulig mennesker i samfunnet som kan smitte andre.

Best case, så kommer det hurtigtester, som alle kan ha, slik at man kan teste seg feks en gang i uka, og holde seg isolert dersom man blir smittet. Helsevesenet vil være i stand til å behandle de som blir syke, og vi kan ha ett litt mer åpent samfunn der man kjapt vet om man er smittet, og kan holde seg inne så man ikke smitter andre. Åpner man, og RO blir høy igjen så må man stenge alt på nytt. Det bør være motivasjon for å få det enkelte mennesket til å ta ansvar

Ja okej, jag tror om jag känner människan rätt, att en sådan taktik inte kommer att fungera.
Vi människor tenderar att glömma väldigt fort.

Om smittan ter sig så långsamt i Norge som den nu verkar göra, så tror jag att människor kommer att slappna av. Näringslivet påtryckningar om att öppna upp samhället igen, då ekonomin går åt h-e kommer bli för stort.

Man kommer börja öppna upp igen och smittan kommer ta en väldig fart. Då kanske man väljer att stänga ner igen och debatten kommer då ta ny fart, människor blir utan jobb och kommer börja protestera. Hotet från Viruset kommer kännas mindre relevant när jobben försvinner.

Jag tror att resultatet för samtliga länder kommer att bli detsamma i slutändan. Fram tills dess så får vi hoppas på så lite lindande som möjligt
Citera
2020-04-06, 20:00
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Vilka höga dödstal?
Det dör färre i år än våren 2019. Vad pratar du om?

Ja, vad pratar jag om egentligen?

Citat:
Bårhusen snart fulla

Situationen med antalet avlidna har förändrats drastiskt på Stockholms sjukhus den senaste tiden. I vanliga fall brukar personalen på bårhusen mötas av 5-6 kroppar som ska tas om hand varje morgon.

Efter helgen var det 25 avlidna på Danderyds sjukhus och ytterligare ett 40-tal kroppar på Karolinska i Solna, uppger en person med god insyn i arbetssituationen på en av obduktionsavdelningarna.

Förra veckan var det 17 avlidna, på ett och samma sjukhus, som väntade på att bli omhändertagna bara under en natt, säger personen som vill vara anonym.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v4oo9/barhusen-snart-fulla-kropparna-ligger-skavfotters
Citat:
Enligt ytterligare en anonym uppgiftslämnare har Karolinska Universitetssjukhuset i Solna öppnat upp ett oanvänt kylrum, där det tidigare förvarades mat till en personalmatsal, och används som en provisorisk förvaringslokal för avlidna.

– Totalt ligger det mellan 100 och 150 kroppar där som har flyttats dit från andra bårhus för att ge plats för nya avlidna. Kropparna ligger i säckar och flera i varje sjukhussäng. När det inte finns mer sängar är nästa steg att kropparna läggs på golvet.

Uppgiftslämnaren kallar läget för ”katastrofalt”.
– Det bara rasar in avlidna i covid-19 hela tiden på alla bårhusen.
Citat:
Enligt personalen finns det snart inte plats att ta hand om alla döda.
– Det kommer extremt mycket mer kroppar nu än normalt.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Enligt just Tegnells "flockimmunitets-utopi" så måste 300 000 DÖ i Sverige för att resten - på något MAGISKT vis - ska överleva. Det är för fan som en skräckfilm. O_o
Ja det ser ut som Tegnell och politiker setat i samma rum och sagt det här.
Vi låter det här bli en flockimmunitet, vi vet att riskgrupper dör, det kostar pengar att be folk vara hemma så nu måste vi offra några gamlingar för att uppfylla det hela. Hoppas de inte hamnar för många på IVA samtidigt för då kommer dödssiffrorna att stiga snabbare än vad vi vill.
De hade inte gett direktiv förrens förra Tisdagen när media börjat skvallra om att äldrevården drabbats.
De hade inte innan det gjort något mer än att säga. Tvätta händerna, stanna hemma.
Slappt när man påstår att riskgrupper skall skyddas.
Kanske de trots allt inte ville skydda dem. Dumma i huvet kan jag inte tro att de i eliten är.. Kosta vad det kosta vill bara vi inte går i konkurs men se nu till att det inte ser ut så. Säg att det är personalens fel att gamlingarna dör. Då har vi ryggen fria.

Låter psykopatiskt men ja det kan vara så men behöver inte vara så men en sak vet jag med bestämdhet. De är inte dumma i huvet och de vet vad de gör och varför de gör det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy

På jobbet hade dom dragit isär borden i fikarummet, fick bara sitta fyra och fyra. Men vi har nu satt ihop borden.

Bra att även andra länder börjar inse att Sveriges taktik var bäst.

Ni har lite för bråttom och det kan straffa sig!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Jo men det är ju det jag säger till Lulu, att man får kortvarig immunitet mot just den stammen. I detta fall covid-19. Därmed inte sagt att den inte muterar tillräckligt för att vi ska kunna åka på den igen, eller samma nästa år igen.
Nej det vet ingen. Allra minst Lulublabla . . .
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manurihn.32
Tyskland och Frankrike också. Alla länder mörkar det ligger i sakens natur. De ansvariga vill skydda sig.

Källa på det?

Sverige mörkar dock.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, jag tycker nog mina prognoser redan från slutet av januari stämmer rätt bra.

Jag står fast vi att jag tror på ett totalt dödstal för Sverige på ca 40000 personer, under förutsättning att vi lyckats hålla samhället under någon form av kontroll genom förloppet. Men det kan också gå mycket värre.

Nu, efter 600-700 döda i Stockholm så är bårhus och fryscontainers överfulla. Men det kommer att dö drygt 10 ggr så många i Stockholm de närmaste 5-6 veckorna.

Varsegod till faktan.
Vet inte riktigt vilka förnekare som blundar för att 10000 (jag tror på minst det dubbla över tid) tillhörande den så kallade riskgruppen kommer stryka med? Därav serveringen av faktan?

Men menar du på fullaste allvar att din ”ursprungsprognos” (Excel-arket med stort E) på miljoner döda i mars ”stämmer rätt bra”?

Och du svarade dessutom inte på min fråga, så jag får väl upprepa den: hur kan du med ens någon form av se-sig-själv-i-spegeln-trovärdighet hävda att ”denna katastrof är nog större än vi ens kan föreställa oss”? Detta alltså givet dina tidigare beräkningar på - återigen - miljoner döda i mars.
Citera
2020-04-06, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Möjligt att gränsen är samma nu, men tvivlar. Hade man inte normalt plockat in döende 75-80 åringar på IVA för influensa?

Nej. När närmare 3000 dog 17/18 tex fick 68 personer IVA.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Folkhälsomyndighetens Johan Carlson om Coronakrisen:

https://samnytt.se/folkhalsomyndighetens-chef-erkanner-inte-sa-viktigt-hur-manga-som-dor-av-corona/

Originalartikel, låst artikel:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/folkhalsomyndighetens-johan-carlson-det-ar-klart-att-det-kan-kannas-lite-skrammande/

"– Facit är inte antalet människor som dör av coronaviruset. Facit är vad vi ser efter fyra-fem år. Hur påverkar coronautbrottet hela hälsosituationen i Sverige? Varje år läggs 850 000 människor in på sjukhus, vi måste ju ta hand om alla andra sjukdomar också. Vad blir det för undanträngningseffekter av corona?"

Jag håller med om att det finns andra sjukdomar att ta hand om än Coronaviruset.
Men problemet är att Folkhälsomyndigheten verkar sitta och vänta flera år, och sen se hur många som blev sjuka och hur många som dog, och därefter bedöma om de gjorde ett bra jobb.
Och så ska inte en Folkhälsomyndighet arbeta, utan de ska förstås hålla koll på hälsosituationen i Sverige varje dag, varje timma tom!

Och Folkhälsomyndigheten verkar inte ha någon "nollvision", som finns när det gäller tex trafikolyckor i Sverige:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nollvision

Det sker förstås trafikolyckor trots denna nollvision. Men Folkhälsomyndigheten verkar bekväma med att människor blir sjuka och att det dör ett antal människor i förtid i Sverige varje år, så länge antalet inte ökar.
Och så ska inte en Folkhälsomyndighet arbeta!
Nollvision när det gäller både sjukdom och förtida död, ska förstås vara målet för Folkhälsomyndigheten att sträva mot och hålla fast vid!

Sen verkar Folkhälsomyndigheten vara väldigt självgoda, som att de vet bäst. Och därför tror jag inte att de kan förändra sig på egen hand. Deras överordnade, alltså regeringen och/eller riksdagen, måste troligen därför göra det!
Nåja, dör man i sjukdom är det inte i förtid utan då var ens tid egentligen inne.

Men med dagens sjukvård kan vi i många fall gå emot naturens vilja, lyckligtvis.

Konstigt att Folkhälsomyndigheten tycker att de vet bäst, inser inte dårarna hur mycket kunskap Flashback har att erbjuda?!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Ditt räknesätt säger ingenting. Räkna döda gentemot friskskriva. Då får du ut det verkliga talet. Eller hur tänker du räkna ut döds-raten när det inte finns några smittade längre utan bara döda och friskskrivna
Idiot!!
Det är 100 gånger fler smittade i Sverige än vad statuistiken anger.

De har inte testat i Sverige-

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in