2020-04-06, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Det här sa vi från börja. Inte mkt värre än vanliga influensan, mest äldre som dör, visst ngr andra men det gör det även vanliga sjukdomssäsonger. Tegnell gjorde rätt o nu ska danmark o tydligen island följa oss o öppna upp, Tom österrike verkar förstått att man inte kan isolera bort en pandemi. Tegnell, tack, you did it! Du förde oss mot ljuset av tunneln o vi klarade krisen galant.

Yes, men det har svenska folket förstått från början. Några medelklass tigermammor och en och annan domedagsprofet har skrikit sig hesa över dödsvågen som sveper över landet och kommer skörda hundratusentals liv. Främst för att de är lata och inte trivs på jobbet. Självklart dör skröpliga ibland av virus och man ska vara försiktigt men fy fan vad folk har varit rädda i onödan.
Citera
2020-04-06, 19:56
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ge mig en länk som bevisar att rhinovirus-orsakad förkylning ger immunitet.

Försök inte blanda bort korten här nu, jag partade uttryckligen om coronavirus, och du hade noll koll. Som vanligt. Men jo, du får faktiskt kortvarig immunitet mot just den rhinovirusinfektion du drabbats av också! Så du gör bort dig igen! Skräll. Dock finns det så många så det är tämligen obetydligt.
Länkar:

https://www.smithsonianmag.com/science-nature/can-you-become-immune-sars-cov-2-180974532/

Lär dig lite, du kan klicka dig vidare där och läsa om kortvarig och partiell immunitet mot både corona- och rhinovirus.
Citera
Bannlyst
Folkhälsomyndighetens Johan Carlson om Coronakrisen:

https://samnytt.se/folkhalsomyndighetens-chef-erkanner-inte-sa-viktigt-hur-manga-som-dor-av-corona/

Originalartikel, låst artikel:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/folkhalsomyndighetens-johan-carlson-det-ar-klart-att-det-kan-kannas-lite-skrammande/

"– Facit är inte antalet människor som dör av coronaviruset. Facit är vad vi ser efter fyra-fem år. Hur påverkar coronautbrottet hela hälsosituationen i Sverige? Varje år läggs 850 000 människor in på sjukhus, vi måste ju ta hand om alla andra sjukdomar också. Vad blir det för undanträngningseffekter av corona?"

Jag håller med om att det finns andra sjukdomar att ta hand om än Coronaviruset.
Men problemet är att Folkhälsomyndigheten verkar sitta och vänta flera år, och sen se hur många som blev sjuka och hur många som dog, och därefter bedöma om de gjorde ett bra jobb.
Och så ska inte en Folkhälsomyndighet arbeta, utan de ska förstås hålla koll på hälsosituationen i Sverige varje dag, varje timma tom!

Och Folkhälsomyndigheten verkar inte ha någon "nollvision", som finns när det gäller tex trafikolyckor i Sverige:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nollvision

Det sker förstås trafikolyckor trots denna nollvision. Men Folkhälsomyndigheten verkar bekväma med att människor blir sjuka och att det dör ett antal människor i förtid i Sverige varje år, så länge antalet inte ökar.
Och så ska inte en Folkhälsomyndighet arbeta!
Nollvision när det gäller både sjukdom och förtida död, ska förstås vara målet för Folkhälsomyndigheten att sträva mot och hålla fast vid!

Sen verkar Folkhälsomyndigheten vara väldigt självgoda, som att de vet bäst. Och därför tror jag inte att de kan förändra sig på egen hand. Deras överordnade, alltså regeringen och/eller riksdagen, måste troligen därför göra det!
Senast redigerad av vemsa 2020-04-06 kl. 19:58.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ok, hur stor procent skulle du gissa på då?

Som är somalier eller som är icke svenskar?
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Det beror huvudsakligen på de höga dödstalen.

Vilka höga dödstal?
Det dör färre i år än våren 2019. Vad pratar du om?
Citera
2020-04-06, 19:57
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, jag tycker nog mina prognoser redan från slutet av januari stämmer rätt bra.

Jag står fast vi att jag tror på ett totalt dödstal för Sverige på ca 40000 personer, under förutsättning att vi lyckats hålla samhället under någon form av kontroll genom förloppet. Men det kan också gå mycket värre.

Nu, efter 600-700 döda i Stockholm så är bårhus och fryscontainers överfulla. Men det kommer att dö drygt 10 ggr så många i Stockholm de närmaste 5-6 veckorna.

Varsegod till faktan.
Jaså, 150k döda gäller inte längre?
Men vi har 600-700 döda i Stockholm?
Som dött av något som relaterar till denna tråd?

Har du inte kvar professorn så han kan intyga att det du skriver verkligen är riktigt, vill bara verkligen försäkra mig om att ni verkligen räknat och dubbekollat.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Nej. Fel.
Det är många som vårdas som är icke svenskar. Men att majoriteten är somalier stämmer inte.

Menar du att iranierna har börjat poppa in.....?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jodå, även Ryssland, Iran, Kina och Nordkorea har anklagats för att mörka.

Tyskland och Frankrike också. Alla länder mörkar det ligger i sakens natur. De ansvariga vill skydda sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nix, de riktiga alarmisterna har tidigt i tråden berättat att det ska bunkras och att det kommer att dö 50000. Sedan finns det naturligtvis sådana som klagar på allt som görs för att deras politiska uppfattning är diametralt motsatt och att de i grund och botten implicit eller explicit skyller på migrationen. Ytterligare några fattar ingenting och tror att alla som dör i covid-19 skulle gå att rädda och att det hela tiden handlar om dödsfall utöver de som sker alla dagar om året.
Så är det nog, att en del klagar för att dom inte tillhör regeringens partier. Men vi har också dom som försvarar partilinjen här oavsett var det leder.

"Alarmister" kallas ju nästan alla här som är för fler kraftfulla åtgärder. Det har blivit ett skällsord men allt vi vill göra är att rädda liv och skona vården. För oss är ekonomin inte lika viktig eftersom de flesta i Europa och USA gör likadant, vi behöver ingen ekonomisk fördel om det är på bekostnad av liv. Vi har ju även andra gruppen som kallas "förnekare" och där många fortfarande tycker det är en förkylning och att människor ändå dör. Några tusen extra döda för dessa betyder inget och empati och alturism är okända begrepp, likaså kampvilja.

Sen har ju dessa som skyller på för hög invandring inte helt fel. Pengar och fokus har gått till annat i samhället under många år. Få verkar ha brytt sig om beredskapen och folkets väl och ve. Man behöver inte ens vara höger för att inse det och högern har hjälp till bra här med nedmontering och deras "flyktingpolitik".

Vi har olika roller här som det verkar, jag varnar gärna ifrågasättande och du är ser till att det faktagranskas, ifrågasätter med och att regeringens linje ska hållas (om jag uppfattat rätt). Demokrati och det fria ordet och jag har inget emot det även om en del från båda ståndpunkter gör mig förbannad.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Många pålästa skribenter här. Någon av er kanske kan svara på min fråga?

Iom att Sverige har en lite annorlunda taktik för att bekämpa smittan som bygger på en mer liberal hållning i fråga om social isolering - gör inte denna taktik andra länders taktik mindre kraftfull?

Spelar väl ingen roll om resten av Europa isolerar sig för att få smittan att stanna upp om vi i Sverige kör på majoritets-immunitet. Då håller vi ju smittan i rörelse, så att säga, eller?

Jag kanske gör ett tankefel nu, men för mig framstår det lite som att ha ett strikt regel om icke urinering i poolen, förutom i högra hörnet - dvs helt meningslöst (obs. inte min liknelse).

Svenskar får sitta i ett par veckors karantän om de vill åka nånstans ...

I nuläget blir det ingen påverkan i någon riktning då flyg och gränser är nedstängda.

Framleds borde det vara en fördel att vara svensk då vi förmodligen uppnått en något högre grad av immunitet i populationen, vilka inte för smittan vidare.
Citera
2020-04-06, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Att skrika om att Sverige har hela 400 omkomna är så hjärndött. Så länge vi inte har en sjukvård som kollapsar (vilket jag verkligen hoppas att den inte gör), så kommer dödligheten procentuellt vara mer eller mindre densamma för ALLA industriella länder. (med viss variation baserad på lokal folkhälsa och åldersfördelning).

Förutsatt att Svensk sjukvård inte fallerar, vad är det då för skillnad om en större andel omkommer under en kortare tidsperiod i Sverige. Jämfört med samma procentuella andel i, säg Finland, fast utdraget över en något längre tid?
Man kan ju alltid hoppas att dom kommer med en medicin mot det här.
Så varje vecka är hem åt.
Du verkar leva på hoppet du.
Citera
2020-04-06, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
300 + nya fall i Danmark. Illa illa. Högre än vad dom haft på länge. Trots karantän också. Men nu ska dom iaf lätta på restriktionerna.

Fattar inte varför svenskar är så besatta med åtgärder som andra länder gör. ’Nu ska dom iaf lätta på restriktionerna ’ - ja, inget land har väl haft planer på att stänga ned sitt samhälle för gott? De flesta länder har väl angett en tidsgräns när de gjort så, tex 3 veckor, som eventuellt har förlängts?

Uppenbarligen bedömer DK att smittan är under kontroll och/eller att vården mäktar med, att de hunnit förbereda sig, införskaffat mediciner, sätta upp fältsjukhus etc etc, och har då gått ut med ett datum för att successivt lätta på restriktionerna, vad är det för märkligt med det?

Att sätta landet i lockdown/karantän innebär inte att man tror att viruset magiskt ska blåsa bort, utan just för att köpa tid för att förbereda sig, samt naturligtvis minska på smittotakten. Svenskar verkar ha svårt att fatta det dock, utan gastar istället triumferande om ’nu ska de minsann lyfta på restriktionerna, man kan inte låsa in ett folk hur länge som heeeelst ’ etc etc. Allt för att övertyga sig själva att den svenska modellen är världsbäst och alla andra är helt okunniga.
Senast redigerad av Pomeline 2020-04-06 kl. 20:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in