2020-04-06, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Kan inte någon med leet math skillz räkna ut var i kalendern vi kommer vara när 300 000 svenskar dött? Exakt det t datumet kan vi alla pusta ut, vi kommer klara oss!

Herregud. Vissa härinne är verkligen slavar underbart FHM, Tegnell et al.

Ja men det är ju enkelt att räkna % på olika kommuner och sedan lägga in parametrar som att rökare drabbas mer sällan men dör oftare och vegetarianer är oftare sjuka och rimligen borde ha ett högre procentuellt värde och få fram ett en siffra i din kommun som borde kunna vara avdragsgill i deklarationen för kommande kostnader för gravsättning....
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Du HAR fel har jag ju sagt! Du får kortvarig immunitet mot SAMTLIGA förkylningar som orsakas av coronavirus. Du har fan noll koll men uttalar dig tvärsäkrare än Tegnell.
Ge mig en länk som bevisar att rhinovirus-orsakad förkylning ger immunitet.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Det beror huvudsakligen på de höga dödstalen.

Inte för att jag gillar Aftonslasket, men ingressen inleds med:

Citat:
Under rådande coronautbrott skjuts många begravningar upp. Det här gör att antalet avlidna ökar på sjukhusens bårhus

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v4oo9/barhusen-snart-fulla-kropparna-ligger-skavfotters
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Att det kommer in liten andel äldre typ 75+ på IVA verkar vara fastställt nu, både median o medel sjunkande. Att dessa får dö i covid 19 på andra ställen, vanlig sjukvård eller ålderdomshem står klart. Det kanske är fair för att rädda IVA platserna men borde det inte göras ngt uttalande om policyn för detta? Vart går gränsen? När skickar man ambulans, vilka kriterier gäller. Anhöriga borde fan få veta!

Det är väl vanlig policy för de allra äldsta iaf. Tråkigt att dö pga vidriga kineser men antar att det inte görs något undantag för folk som vårdas i livets slutskede.
Citera
2020-04-06, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
De allra flesta förkylningar är just rhinovirus, tror de är 80% nåt sånt, citerar friskt från minnet. De ger ingen immunitet. Man kan alltså få samma förkylning två gånger.

Vissa förkylningar tillhör corona-familjen virus. Trodde inte de heller gav immunitet, men jag kan ha fel, det är ju inte som att jag forskat på skiten. Vet att jag hört sägas att coronaförkylning = ingen immunitet. Hur många kan de vara? 10%? Då har du 10% kvar "undisclosed" förkylningsvirus.
OK. Du tror att du har koll? Kan inte förkylning orsakas av nåt annat än virus?
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Den som blint lyssnar till "intelligentian" inom våra myndigheter och politiska partier kanske snabbt skulle gå igenom denna korta text nedan för att se hur man behandlat Sveriges beredskap... Nötter!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Beredskapslager
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Du räknade väl tidigt på miljoner och åter miljoner döda redan i mars månad och totalt flera hundratusen svenskar på längre sikt, hur kan du med ens någon form av se-sig-själv-i-spegeln-trovärdighet häva att ”denna katastrof är nog större än vi ens kan föreställa oss”?

Ja, jag tycker nog mina prognoser redan från slutet av januari stämmer rätt bra.

Jag står fast vi att jag tror på ett totalt dödstal för Sverige på ca 40000 personer, under förutsättning att vi lyckats hålla samhället under någon form av kontroll genom förloppet. Men det kan också gå mycket värre.

Nu, efter 600-700 döda i Stockholm så är bårhus och fryscontainers överfulla. Men det kommer att dö drygt 10 ggr så många i Stockholm de närmaste 5-6 veckorna.

Varsegod till faktan.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Du låter som Tegnell.

WHO har upprepade gånger sagt att viruset smittar asymptomatiskt och presymptomatiskt, och att man förmodligen är smittsam ett tag efter att symptomen är borta.

Det är endast Sverige som inte har förstått detta, och rekommenderar att folk går tillbaka till jobbet efter två dagar, inte gör någon kontaktspårning etc.

Det uppskattas att 20% av de smittade svarar för 80% av spridningen, och detta är främst de som inte har några symtom, men som ändå är smittsamma.
Du glömde skrivatror jag .
Annars får du producera källor till ditt svammel.
Citera
2020-04-06, 19:52
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Är det mest somalier som vårdas på sjukhus för covid-19? I Stockholm?
Känner inget läkare i Stockholm så vet inte, många av de tidiga fallen var somalier där enligt media. De jag känner jobbar på sjukhus i en mellanstor stad och där är det mest mena, speciellt somalier.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror att alla däggdju kan bli sjuka av COVID-19 men tänkte mer på hur de kan smitta familjer!

Massor av hundägare kommer att bli smittade av sin hund.
Springer i andra hundars piss och skit. Luktar på allt.
Sedan kommer de springa runt och nysa i Huset.

+ alla äckliga jävlar som har hunden slickandes dem i ansiktet....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Kom dock ihåg att alla dessa tester inte gjordes idag. Tvärtom gjordes de första redan i februari. Bland de som testas nu är det mer än 25% som är smittade, i början av testperioden var det mindre. Dessutom så kan det också vara så att en del av de som testat negativt blivit smittade efter att de gjorde testet.

Det är irrelevant. Datasetet är redan biased och det är omöjligt att komma från.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ingen människa kan räddas till evigt liv. Men skulle det inte varit för coronaviruset så hade de flesta av dem levat idag.

Ja just idag hade nog de flesta levt, men utan covid-19 hade nog de flesta varit döda vid kommande årsskifte.

Detta kommer vi att få se när dödstalen räknas fram i den officiella statistiken för 2020. Då framgår om det blev en överdödlighet och i så fall hur hög.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in