2020-04-06, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hmmm, hur var det nu? Hittade Islands forskare inte 42 strains av covid-19 på tio personer?

Sug på den
För det första, du anger resultatet från studien fel.

Resten:
Antalet 42 säger absolut INGENTING om hur mutationsbenäget det är. Vet du hur många RNA-par virusets ge massa består av? Vet du hur många viruskopior som skapas i en endaste människa vid en infektion? Vet du hur många smittade människor som varit i blandade i de smittkkedjorna? För dessa tre tal måste du gånga med varandra och svaret blir högst troligtvis miljarders miljarder. 42 mutationer på miljarders miljarder är väldigt lite. Och vissa mutationer, de flesta till och med, påverkar ingenting i hur viruset beter sig eller om immunförsvaret kommer ihåg det och om bekämpa det. Står det något om detta i artikeln eller uttalar sig någon som är KUNNIG i ämnet om immunitet? Nej, för du har inte ens länkat till en artikel. Du bara läste en grej en gång som var häftigt och domedag och alternativt så trots att ingen annan källa pekar åt samma håll som din tolkning av studiens resultat så fortsätter du att mala på och mala på.

Det jag vill komma fram till att jag har ingen aning om hur lätt eller inte lätt det muterar, och du har VERKLIGEN ingen jävla aning. Lyssna istället på de som faktiskt kan och spekulera inte utifrån din uppenbart extremt begränsade kunskap i frågan.

Experterna säger med viss samstämmighet att man visst blir immun och troligtvis under en längre period.

https://nymag.com/intelligencer/2020/03/low-coronavirus-mutations-mean-hope-for-a-single-vaccine.html

https://www.svd.se/god-nyhet--coronaviruset-ar-stabilt

https://www.washingtonpost.com/health/the-coronavirus-isnt-mutating-quickly-suggesting-a-vaccine-would-offer-lasting-protection/2020/03/24/406522d6-6dfd-11ea-b148-e4ce3fbd85b5_story.html
Senast redigerad av zorigo 2020-04-06 kl. 19:57.
Citera
2020-04-06, 19:52
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Intensivvård eller ”syrgasvård”?
Hur vet du det? Har du kontakter på sjukhusen?
Det har stått i tråden för flera veckor sedan, det är sjukvårdspersonal som skrivit inlägg. T ex tidigare, när det bara var 15 personer inne på stockholmska sjukhusen, så var 6 av de 15 somalier - den absolut största folkgruppen.
Idag är det mycket fler på sjukhusen naturligtvis, men fortfarande skriver folk med kontakter eller som själva jobbar, att majoriteten är somalier.
Citera
2020-04-06, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Vill höra lite argument för vad som händer härnäst i Norge och Finland.

OK, man har lyckats stoppa hastigheten på spridningen ganska bra, vilket kan kännas bra och lugna de som har mest hysteri och panik.

Men, vad gör man nu? Med den spridningstakt de nu har så tar det ju åratal att få till någon typ av immunitet (nej jag orkar inte höra mer från flashbacks egna virologer om hur immunitet inte finns). Väntar de på vaccin? Då handlar det ju troligen om minst ett år innan det finns.

Är deras plan att hålla landets gränser och landets näringsverksamhet stängt, och dess invånare inlåsta, månad ut och månad in medans smittan långsamt tar sig fram? Vilket ekonomi skulle klara det, och vilka människor skulle klara av att leva så lång tid under så starka begränsningar?

Varenda pandemi världen haft har alltid försvunnit (inte viruset, utan per definition pandemin) genom immunitet och/eller vaccin. Att helt kväva en så pass globalt utspridd pandemi torde vara komplett omöjligt.

Min tes är att länder (Italien och Spanien undantagen) helt i känslomässig affekt och genom politikerstyre agerat på tok för hårt och på tok för snabbt. Man har blivit uppskrämd via bilder från Italien, och helt tappat förmågan att tänka nyktert.
Vet inte var jag ska börja.
Viruset är helt nytt.
Viruset hade muterat 40 gånger på island och en hade 2 olika virus av corona på samma gång.
Hoppas sverige har rätt och resten av världen har FEL....
Citera
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Det här sa vi från börja. Inte mkt värre än vanliga influensan, mest äldre som dör, visst ngr andra men det gör det även vanliga sjukdomssäsonger. Tegnell gjorde rätt o nu ska danmark o tydligen island följa oss o öppna upp, Tom österrike verkar förstått att man inte kan isolera bort en pandemi. Tegnell, tack, you did it! Du förde oss mot ljuset av tunneln o vi klarade krisen galant.

Japp, han gjorde rätt från början och nu har vi det svart på vitt. Jag märkte idag att affären som jag brukar handla på har tagit bort dessa tejpremsorna vid kassakön. Skönt.

På jobbet hade dom dragit isär borden i fikarummet, fick bara sitta fyra och fyra. Men vi har nu satt ihop borden.

Bra att även andra länder börjar inse att Sveriges taktik var bäst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det är irrelevant. Datasetet är redan biased och det är omöjligt att komma från.

Ja, men det går inte att utgå från datumet 6 april, eftersom inte alla tester (kanske inte ens något som blivit officiellt) gjordes idag.
Citera
2020-04-06, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja majoriteten är det.

Nej. Fel.
Det är många som vårdas som är icke svenskar. Men att majoriteten är somalier stämmer inte.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Inte för att jag gillar Aftonslasket, men ingressen inleds med:

Du missade detta:

Citat:
"Situationen försvåras ytterligare av att många i spåren av corona nu väljer att avstå från att begrava sina anhöriga, eftersom det numera inte går att genomföra en vanlig begravningsceremoni."

Uppskjutna begravningar gör saken värre. Men huvudorsaken är fortfarande de höga dödstalen pga coronaviruset.

Citat:
Situationen med antalet avlidna har förändrats drastiskt på Stockholms sjukhus den senaste tiden. I vanliga fall brukar personalen på bårhusen mötas av 5-6 kroppar som ska tas om hand varje morgon. Efter helgen var det 25 avlidna på Danderyds sjukhus och ytterligare ett 40-tal kroppar på Karolinska i Solna, uppger en person med god insyn i arbetssituationen på en av obduktionsavdelningarna.
Citat:
Uppgiftslämnaren kallar läget för ”katastrofalt”.
– Det bara rasar in avlidna i covid-19 hela tiden på alla bårhusen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Du HAR fel har jag ju sagt! Du får kortvarig immunitet mot SAMTLIGA förkylningar som orsakas av coronavirus. Du har fan noll koll men uttalar dig tvärsäkrare än Tegnell.
Man får antikroppssjydd mot de immunresistenta virusformerna men det varar bara tre till sex månader. Det är dock långt ifrån alla förkylningsvirus som är immunresistenta. Det finns några i rhinofamiljen och några i coronafamiljen men annars är det nog muterande virus som orsakar återinfektion.
Citera
2020-04-06, 19:55
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det är väl vanlig policy för de allra äldsta iaf. Tråkigt att dö pga vidriga kineser men antar att det inte görs något undantag för folk som vårdas i livets slutskede.
Möjligt att gränsen är samma nu, men tvivlar. Hade man inte normalt plockat in döende 75-80 åringar på IVA för influensa?
Senast redigerad av AussieRedMan 2020-04-06 kl. 19:57.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Nej. Fel.
Det är många som vårdas som är icke svenskar. Men att majoriteten är somalier stämmer inte.
Ok, hur stor procent skulle du gissa på då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ja, men det går inte att utgå från datumet 6 april, eftersom inte alla tester (kanske inte ens något som blivit officiellt) gjordes idag.

Nej, det håller jag med om. Jag påstod bara att om man tar dålig rådata så kan du få ut exakt lika dåliga resultat. Det här är ett sånt fall, utan tvekan.

Det är i klass med att beräkna dödlighet bara utifrån bekräftat smittade och antal döda. Gör man det skriker dom rakt ut att det är helt fel och mörkertalet är stort.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Japp, han gjorde rätt från början och nu har vi det svart på vitt. Jag märkte idag att affären som jag brukar handla på har tagit bort dessa tejpremsorna vid kassakön. Skönt.

På jobbet hade dom dragit isär borden i fikarummet, fick bara sitta fyra och fyra. Men vi har nu satt ihop borden.

Bra att även andra länder börjar inse att Sveriges taktik var bäst.

Busigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in