Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-06, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Det allra märkligaste är hur snabbt GM försvann där uppe. Från att Jeppsson följde efter, och att Dahlsgaard genskjuter, de bägge hittar ingen, samt möts, och avståndet från Jeppsson till polisbilen är väl inte gigantiskt vare sig tidsmässigt eller längdsmässigt. Alltså måste GM ha svängt in i en lägenhet, eller lycakts gira av i någon oväntad riktning. Mot Klara kyrka? Eller ner till Kungsgatan som i GWs fiction?? Det sistnämda kan låta väldigt rimligt.
GM är uppe på krönet runt en minut efter skotten. 23:22:10 precis när LL ringer till LAC. Sen springer han i riktning mot Birger Jarlsgatan.

LJ väntar ett bra tag och är inte uppe på krönet förrän YN också är vid krönet. Om man tänker efter att YN går i normal hastighet så kommer det ta minst en minut från att hon ser GM till att hon kommer till krönet och där pratar med LJ. Det betyder alltså att LJ, precis som han själv säger, avvaktat rätt länge innan han tar upp jakten. Allt är i sin ordning.

Det betyder att GM har haft minst en minut på sig att försvinna ner för David bagares gata innan LJ är vid malmskillnadsgatan/DB gata.

På en minut kan man komma väldigt långt från david bagares gata, ända fram till snickarbacken/birger jarlsgatan.

Jag vet inte exakt när Dalsgaard får syn på LJ. Är det precis när LJ springer från malmskillnadsgatan nerför DB gata eller är det när han redan rekat hela gatan och springer tillbaka? Om det är det förstnämnda så kan man säga att Dalsgaard bara var minuten från att genskjuta GM. Men då är det uteslutet att GM tar höger till regeringsgatan för då borde dalsgaard sett honom.
Citera
2020-04-06, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masterwork
Jag har försökt att finna intervjun med Joakim , Mårten och Mattias Palme som gjordes av Skavlan. Men just det avsnittet finns inte i SVTs öppet arkiv. Kan inte heller hitta det på Youtube. Någon som vet var jag kan finna den?
https://www.youtube.com/watch?v=DbTSzw4YB98
https://iesho.blogspot.com/2020/02/59-fran-mitt-perspektiv-2.html
Citera
2020-04-06, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Ulf Dahlsten gjorde en väldigt bra karriär...

Dahlsten har även börjat närma sig sanningen om wt männens närvaro, 6-10 män utspridda kring Tunnelgatan. Tog bara ca 30 år. Undrar varför?

Du såg det inte som suspekt med poliser som är där på eget initiativ och springer runt?

- Jag vet inte det. Jag kan inte tolka det alls. De hade kollat det och uppfattade att det inte var nånting. Det var vad de sa till mig.

Dahlsten tror dock inte att gruppen var inblandade i mordet eftersom de tycks ha haft en annan agenda i form av narkotikaspaning. Samt att någon från gruppen, på mellan sex och tio personer, borde ha läckt.

WT män på norra latin skolgård är noterade sedan tidigare.
Jag är intresserad av vad dessa två vittnen menar vilken port? Berith och Sven)
I en port, med utsikt över mordplatsen, står två män dolda i skuggorna. Sven och Berith passerar tillräckligt nära för att se att åtminstone en av dem är utrustad med walkie-talkie.

https://www.expressen.se/nyheter/palmes-van-om-mystiska-poliserna/
Citera
2020-04-06, 18:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
GM är uppe på krönet runt en minut efter skotten. 23:22:10 precis när LL ringer till LAC. Sen springer han i riktning mot Birger Jarlsgatan.

LJ väntar ett bra tag och är inte uppe på krönet förrän YN också är vid krönet. Om man tänker efter att YN går i normal hastighet så kommer det ta minst en minut från att hon ser GM till att hon kommer till krönet och där pratar med LJ. Det betyder alltså att LJ, precis som han själv säger, avvaktat rätt länge innan han tar upp jakten. Allt är i sin ordning.

Det betyder att GM har haft minst en minut på sig att försvinna ner för David bagares gata innan LJ är vid malmskillnadsgatan/DB gata.

På en minut kan man komma väldigt långt från david bagares gata, ända fram till snickarbacken/birger jarlsgatan.

Jag vet inte exakt när Dalsgaard får syn på LJ. Är det precis när LJ springer från malmskillnadsgatan nerför DB gata eller är det när han redan rekat hela gatan och springer tillbaka? Om det är det förstnämnda så kan man säga att Dalsgaard bara var minuten från att genskjuta GM. Men då är det uteslutet att GM tar höger till regeringsgatan för då borde dalsgaard sett honom.
Jag håller helt med här. Det är inte konstigt alls att GM försvinner spårlöst däruppe. Det är inte långt alls från Malmskillnadsgatan till Regeringsgatan, och sedan är han borta ur vår berättelse. Jag kan personligen intyga att kvarteren mellan Johannes kyrka och Kungsgatan är väldigt öde på fredag- och lördagkvällar.

Vad gäller LJ, YN, poliser och var/när de möts är jag förbryllad varför detta ägnas så mycket tid. Vi har i princip inga exakta tidsangivelser när YN ser GM, när LJ sätter efter GM, när YN möter LJ, när YN möter poliserna. Det är således orimligt att hävda att t.ex. LJ ljuger om vad han gör efter skotten. Vet vi vad hans avsikter var efter skotten? Nej, men han följer bevisligen efter en beväpnad GM. Det intygas av YN som berättar att LJ frågar efter vart GM tog vägen (FUP P-III s.482, 555).

Således förstår jag inte varför LJ skall svartmålas som lögnare. Inget har framkommit som visar att han ljuger, helt enkelt därför att få uppgifter runt MP är exakta.
Citera
2020-04-06, 18:39
Medlem
Citat:
Ulf Dahlsten gjorde en väldigt bra karriär...

Nära kompis med olof p
Citera
2020-04-06, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag håller helt med här. Det är inte konstigt alls att GM försvinner spårlöst däruppe. Det är inte långt alls från Malmskillnadsgatan till Regeringsgatan, och sedan är han borta ur vår berättelse. Jag kan personligen intyga att kvarteren mellan Johannes kyrka och Kungsgatan är väldigt öde på fredag- och lördagkvällar.

Vad gäller LJ, YN, poliser och var/när de möts är jag förbryllad varför detta ägnas så mycket tid. Vi har i princip inga exakta tidsangivelser när YN ser GM, när LJ sätter efter GM, när YN möter LJ, när YN möter poliserna. Det är således orimligt att hävda att t.ex. LJ ljuger om vad han gör efter skotten. Vet vi vad hans avsikter var efter skotten? Nej, men han följer bevisligen efter en beväpnad GM. Det intygas av YN som berättar att LJ frågar efter vart GM tog vägen (FUP P-III s.482, 555).

Således förstår jag inte varför LJ skall svartmålas som lögnare. Inget har framkommit som visar att han ljuger, helt enkelt därför att få uppgifter runt MP är exakta.

GM kanske hoppade in i en polisbil, vem fan leter där. 👮🏿
Citera
2020-04-06, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Djurfeldt verkar lite psykiskt klen.
Ändå var väl han en av dem som var med i den "högerextrema" gruppen med sammankomster på en restuarang i gamla stan?

Han kanske är oskyldig. Men typ aaaaallt pekar på att han är insyltad.
Ö är garanterat inblandad
Citera
2020-04-06, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Svårare än så behöver det faktiskt inte vara.

Det vore fantastiskt om vi i KP:s lösning inte bara får veta vem som är GM, utan även rörelsen och sen flyktvägen. Han har tillgång till vittnesmål som vi bara kan drömma om.

Det vore galet om det visar sig att GM blir släppt av en bil precis när paret korsar, och sen upplockad vid birger jarlsgatan. Jag skulle utan tvekan köpa en sådan redogörelse eftersom ingen har sett GM vid tunnelgatan, inte ens av dem som gick förbi mordplatsen minuterna innan mordet.
Citera
2020-04-06, 19:56
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Vem, namn, är GM enligt Devil incarnate?

bara pseudonym
Citera
2020-04-06, 19:58
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
GM kanske hoppade in i en polisbil, vem fan leter där. 👮🏿

som hitler sa det är mycket enklare att sälja en stor lögn en en liten...
GM såg kraftig ut för att han hade poliskläder under???
....nja----men vemvet
Citera
2020-04-06, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
som hitler sa det är mycket enklare att sälja en stor lögn en en liten...
GM såg kraftig ut för att han hade poliskläder under???
....nja----men vemvet

Tanken är spännande, överrock ev. mössa, mörkblå byxor.

Tar till flykt och slänger in överrocken och mössa och ett vapen och W/T i en bil som är parkerad på lämpligt ställe på den så kallade flyktvägen......

Sen möter en polisbil upp och GM hoppar in och där tar han på sig

uniformsrocken av skinn och båtmössa och simsalabim så har vi en trygg polis i kaoset då en Stadsminister har blivit mördad 😎
Citera
2020-04-06, 21:12
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Jag har varit med när dylika magnumrevolrar avlossas och det smäller satan. Om LP befunnit sig snett framför skytten och hon uppger att hon hört smällare; är hon antingen hörselskadad, eller så ljuger hon, eller så var det en annan vapenkonstellation än en magnumrevolver.
Är benägen att hålla med dig. Vem som helst som har skjutit med en pistol/revolver vet att det smäller riktigt ordentligt. LP torde ju ha fått lock för öronen (eller något liknande). Att hon sen kunde hålla "koncentrationen" som hon sen gjorde måste vi ju henne lite kredit för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in