2020-04-06, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Börsvärdet var nog bra mycket mindre då. Jag säger inte att det inte finns en vändning, jag tror bara inte att den ligger här, futtiga 20% ner från världshistoriens ATH, ca 4 veckor inne i vad som kan bli den största finanskrisen i världshistorien, med många, många dominobrickor som ännu inte fallit.

Så kan det vara men man bör inte vara för säker på det. Den andra möjligheten är en konsumtionsboom när människor äntligen känner sig fria igen. Båda ändlägena är möjliga och även att man hamnar någonstans däremellan. Glöm inte helikopterpengarna från staten.
Citera
2020-04-06, 17:10
Medlem
Racooons avatar
Jag har tankat på mig med mer Impact Coating, Gapwaves och Cortus.
Nu är det bara att vänta...
Citera
2020-04-06, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Ja och fundera på människors uppdämda behov att konsumera när de får chansen. Hur många är trötta på detta och bara vill gå ut och fira att karantänen är över?

Jag gissar på att de som blivit varslade, av med jobbet, eller förlorat någon anhörig, inte är särskilt sugna.
Citera
2020-04-06, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Jag gissar på att de som blivit varslade, av med jobbet, eller förlorat någon anhörig, inte är särskilt sugna.

Frågan är hur många som får tillbaks jobbet direkt när en konsumtionsboom kommer. Vi har aldrig i modern tid varit med om detta så man bör nog vara försiktig med starka åsikter om hur människor kommer agera när samhället äntligen öppnar och det regnar helikopterpengar.
Citera
2020-04-06, 17:33
Medlem
trailblasers avatar
Mycket av skadan tror jag redan är inprisad.

I övrigt så tror jag de flesta trodde att Corona skulle slå hårdare i dödlighet än vad den faktiskt gjort, hittills. Några hundratals gamla har strykt med i Sverige som ändå skulle dö inom några år.
Citera
2020-04-06, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Mycket av skadan tror jag redan är inprisad.

I övrigt så tror jag de flesta trodde att Corona skulle slå hårdare i dödlighet än vad den faktiskt gjort, hittills. Några hundratals gamla har strykt med i Sverige som ändå skulle dö inom några år.

För en vecka sen var 156 idag är det 506. Så det vette fan vart det bär. Det tar ju upp till några veckor av sjukdom innan man ser om man hör till den gruppen som tillfrisknar eller de som blir riktigt sjuka. Så botten har inte kommit än. Det hela har knappt börjat.
Citera
2020-04-06, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
För en vecka sen var 156 idag är det 506. Så det vette fan vart det bär. Det tar ju upp till några veckor av sjukdom innan man ser om man hör till den gruppen som tillfrisknar eller de som blir riktigt sjuka. Så botten har inte kommit än. Det hela har knappt börjat.

Det kommer inte dröja länge innan vi får räkna de döda i tusental men frågan är vilken ekonomisk skillnad det gör.
Citera
2020-04-06, 17:52
Medlem
Hur går det för Flashbacks bottenfiskare som sitter och väntar på lägre bottnar? Måste kännas ganska svettigt efter dagens uppgångar, speciellt om man dessutom hoppade av nära botten. Då är nog ångestnivån ganska hög nu. Själv tjänar jag både på ned- och uppgång.

Ni som skriver om att rekordmånga företag går i konkurs, hur många av dessa är börsnoterade? Genuin fråga, för jag har ingen aning. Man måste komma ihåg att ökade konkurser inte nödvändigtvis är negativt för börsbolagen då dessa kanske istället senare fyller ett hål efter en mindre konkurrent som kursat. Samma sak med arbetslöshet, billigare arbetskraft är mumma för de flesta börsbolag. Sen att det gräver djupa hål i statens fickor är en annan historia.
Citera
2020-04-06, 17:57
Medlem
Citat:
Det kommer inte dröja länge innan vi får räkna de döda i tusental men frågan är vilken ekonomisk skillnad det gör.

Det är ju många som inte går till jobbet för att de är sjuka, medan andras arbetsplatser som restauranger inte fungerar. Men folk reagerar ju väldigt olika och det är ju svårt att vara på det klara mer exakt vad det innebär för den ekonomiska utvecklingen. Men tufft blir det.
Citera
2020-04-06, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Hur går det för Flashbacks bottenfiskare som sitter och väntar på lägre bottnar? Måste kännas ganska svettigt efter dagens uppgångar, speciellt om man dessutom hoppade av nära botten. Då är nog ångestnivån ganska hög nu. Själv tjänar jag både på ned- och uppgång.

Ni som skriver om att rekordmånga företag går i konkurs, hur många av dessa är börsnoterade? Genuin fråga, för jag har ingen aning. Man måste komma ihåg att ökade konkurser inte nödvändigtvis är negativt för börsbolagen då dessa kanske istället senare fyller ett hål efter en mindre konkurrent som kursat. Samma sak med arbetslöshet, billigare arbetskraft är mumma för de flesta börsbolag. Sen att det gräver djupa hål i statens fickor är en annan historia.

De som får lägre lön kan konsumera mindre. Bra för miljön men det är en annan fråga.
Citera
2020-04-06, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Det är ju många som inte går till jobbet för att de är sjuka, medan andras arbetsplatser som restauranger inte fungerar. Men folk reagerar ju väldigt olika och det är ju svårt att vara på det klara mer exakt vad det innebär för den ekonomiska utvecklingen. Men tufft blir det.

Ja om vi inte slutar med det beteendet blir det ekonomisk kris och många dödsfall.
Citera
2020-04-06, 18:05
Medlem
Citat:
Ja om vi inte slutar med det beteendet blir det ekonomisk kris och många dödsfall.

Vi kommer inte att sluta med det, men det är redan inprisat. He he he ... men jag tror inte att folk kommer att sluta stanna hemma eftersom trycket på vården då blir för stor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in