2020-04-06, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kobenhavn
Ok, vad i helvete är det som händer på svenska börsen. Arbetsmarknaden och ekonomin i allmänhet dyker, men ser ut att bli +4% idag. Kan någon förklara detta? Har svenskarna tappat all form av verklighetsuppfattning? Hoppas inte man missat sitt inköpstillfälle.

Återigen samma svar, marknaden bedömer att läget är allvarligt men inte fullt lika allvarligt som man bedömde att det var i fredags. Det är alltså förändringen av bedömningen som är positiv och därför stiger börsen.
Citera
2020-04-06, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av typhoon
Börsen är i dagsläget högre än den var 2018. Känns dock som att framtidsutsikterna är rätt avsvärt mycket sämre nu än då, så jag håller fast vid min spekulation att vi kommer få ännu en nedgång inom ett par veckor, eller möjligtvis någon månad. Det skulle däremot mycket väl kunna bli ett rejält rally innan det händer.

Denna kris kommer ha följdeffekter som inte märks av ännu. Även små reduktioner i konsumption kan få stora kedjeeffekter över tid.

Finns för mycket kapital som vill in och räntorna är inget alternativ. Nasdaq 100 är bara ner drygt 5% i år. Finns inte en chans att det kraschar där när det inte gjort det hittills
Citera
2020-04-06, 16:49
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobenhavn
Ok, vad i helvete är det som händer på svenska börsen. Arbetsmarknaden och ekonomin i allmänhet dyker, men ser ut att bli +4% idag. Kan någon förklara detta? Har svenskarna tappat all form av verklighetsuppfattning? Hoppas inte man missat sitt inköpstillfälle.

Man kan se det som en 'gap fill' på 1465 för OMXS30. Mer intressant är om det faktiskt blir en stängning över den nuvarande lokala högstanivån på 1487 som sattes 31 mars. Om det bara är en 'gap' som fylls kommer det likt tidigare gånger förmodligen gå ned igen.

Om något sådant sker skapas dock även en ny lägre högstanivå. Sådant är oftast mer negativt än positivt.
Citera
2020-04-06, 16:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Börsen gick ner för mycket i paritet med hur coronaepidemin har utvecklat sig, vi ser nu en korrektion utefter vad som faktiskt händer.
Så tror inte jag det är.

Jag tror inte det som kan komma att hända är inprisat. Min bedömning är att halva året är förlorat i de flesta branscher. Tror på en normalisering framåt september om det inte kommer en andra smittovåg till hösten när alla kommer tillbaks med ny smitta från semestern.

Kina har nya fall, både inhemska och "importerade". Så länge det inte finns något botemedel eller större delen av befolkningen har haft covid-19 så kan en ny epidemi blossa upp.
Citera
2020-04-06, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Sluta titta på hur viruset eller börsen beter sig. Titta vart pucken är på väg istället.

Det spelar ingen roll om viruset försvinner imorgon. Vi har redan trätt in i den djupaste depressionen i mannaminne. Titta på konkursansökningar, och de gigantiska arbetslöshetssiffrorna från USA. Dessa kommer ta många, många år att reparera, och det kommer vara många, många katastrofala kvartalsrapporter framöver som kommer ligga som en våt filt över börsen.

Ja det ska man ha i åtanke men man bör också fundera på vad som händer med arbetslöshetssiffrorna om USA öppnar upp sig nu till påsk som Trump hoppades.
Citera
2020-04-06, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Ja det ska man ha i åtanke men man bör också fundera på vad som händer med arbetslöshetssiffrorna om USA öppnar upp sig nu till påsk som Trump hoppades.

Hur kickstartar man ekonomin? $1m-frågan. Om ett vaccin släpps nästa vecka, och viruset blir officiellt utrotat nästa månad, tror du folk är igång och konsumerar/reser lika mycket igen till sommaren? Till hösten? Till vintern? Jag tror vi snackar om år innan vi är uppe på samma siffror som 2019.
Senast redigerad av hoaxy 2020-04-06 kl. 16:58.
Citera
2020-04-06, 16:56
Medlem
Citat:
Hur kickstartar man ekonomin? $1m-frågan. Om ett vaccin släpps nästa vecka, och viruset blir officiellt utrotat nästa månad, tror du folk är igång och konsumerar/reser lika mycket igen till sommaren? Till hösten? Till vintern? Jag tror vi snackar om år innan vi är uppe på samma siffror som 2019.

Nej något vaccin kan knappast rädda börsen för det måste först testas ut ordentligt. En kickstart måste rimligen kräva att man öppnar upp samhället trots corona.
Citera
2020-04-06, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Nej något vaccin kan knappast rädda börsen för det måste först testas ut ordentligt. En kickstart måste rimligen kräva att man öppnar upp samhället trots corona.

Min poäng är att det spelar ingen roll om man "öppnar samhället". Skadan är redan gjord.

• Många egenföretagare har redan slagits ut
  • Många giganter med dålig ekonomi har redan slagit sina kassor i spillror (tex. flygbolagen)
  • Folks tillit till "systemet" har sjunkit (vi har för fan sett hamstring och tomma hyllor av matvaror även i Sverige år 2020, vem trodde det?) och man håller hårdare i pengarna framöver
  • Tillverkningskedjorna kommer fortsätta halta och skapa förseningar under lång tid framöver, många delar har mycket långa ledtider

osv
Citera
2020-04-06, 17:01
Medlem
Citat:
Min poäng är att det spelar ingen roll om man "öppnar samhället". Skadan är redan gjord.

• Många giganter med dålig ekonomi har redan slagit sina kassor i spillror (tex. flygbolagen)
  • Folks tillit till "systemet" har sjunkit (vi har för fan sett hamstring och tomma hyllor av matvaror även i Sverige år 2020, vem trodde det?) och man håller hårdare i pengarna pengarna framöver
  • Tillverkningskedjorna kommer fortsätta halta och skapa förseningar under lång tid framöver

osv

Det låter så men ifrågasätt alltid kritiskt om det är så. Arbetslösheten i USA har stigit extremt och snabbt just för att företagen har begränsat sina lönekostnader. Staten ger massiva stöd. Kan eller kan de inte starta upp direkt om USA bestämmer sig för att öppna upp? Jag har inget säkert svar på den frågan.
Citera
2020-04-06, 17:02
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:

• Folks tillit till "systemet" har sjunkit (vi har för fan sett hamstring och tomma hyllor av matvaror även i Sverige år 2020, vem trodde det?) och man håller hårdare i pengarna framöver
  • Tillverkningskedjorna kommer fortsätta halta och skapa förseningar under lång tid framöver, många delar har mycket långa ledtider

osv

Ställ dig istället frågan hur ekonomin såg ut efter WW2.
Citera
2020-04-06, 17:05
Medlem
Citat:

Ja och fundera på människors uppdämda behov att konsumera när de får chansen. Hur många är trötta på detta och bara vill gå ut och fira att karantänen är över?
Citera
2020-04-06, 17:05
Medlem
Citat:

Börsvärdet var nog bra mycket mindre då. Jag säger inte att det inte finns en vändning, jag tror bara inte att den ligger här, futtiga 20% ner från världshistoriens ATH, ca 4 veckor inne i vad som kan bli den största finanskrisen i världshistorien, med många, många dominobrickor som ännu inte fallit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in