2020-04-06, 16:47
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Du tänkte att deras lockdown skulle vara till jordens undergång eller? Svara på frågan för i helvete

Förstår inte vad du stör dig på, jag menar att lockdown som långsiktig strategi är ohållbar, du verkar hålla med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det är ju just därför man skall sätta Stockholm (och Sörmland) i karantän, för att hindra smittan att spridas över hela landet. Se på Finland, som stängde in smittan i Nyland. På det sättet kan man införa stenhårda karantänregler, inklusive utegångsförbud, i karantänområdet, medan folk kan leva mer eller mindre normalt i Arboga. FHM:s upplysningskampanj "tvätta händerna och hosta i armvecket" räcker ju för Arboga, medan stockholmarna behöver utegångsförbud. (Där kunde man gott göra som i Indien, där karantänvakter slår folk med käppar när de inte uppför sig ).

Där håller jag med!
Jag tror mer och mer på att taktiken fungerar, men vi måste sätta smitthärdarna i karantän. Nu är det ju övertydligt att Stockholm, Sörmland och Östergötland ligger illa till, medans ex. Skåne inte verkar dra iväg på något sätt. Då skulle det ju vara förödande för ekonomin, om vi skulle låsa in precis alla i hela Sverige för att vi har problem i 3 regioner.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Dödstalet i Sverige:

1418% ökning på två veckor.

Man brukar inte prata procentuell förändring när det handlar om exponentiell utveckling. Det där låter som när man säger att "mitt bolag växte med 1000 procent på två år" . Ja, du grundade firman o anställde 10 inom två år. Fånigt.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sverige slog idag nytt rekord av nya döda som rapporteras en enskild dag - 76 st.

Är Sverige det enda landet i hela västvärlden som idag rapporterar ett sådan nytt rekord!?

Är det för att vi har mest eländig trend eller är det för att vi är bland de sämsta på hur man rapporterar (har mycket eftersläpning i data)?

Helt klart är att FHM och andra ansvariga helt har misslyckats med att hålla smittan borta från våra äldre till skillnad mot våra grannländer och detta är den främsta anledningen till att dödssiffran ökar snabbt. Föga förvånande då den enda åtgärden man vidtog (och detta när smittan redan var vida spridd) var att förbjuda folk från att besöka anhöriga på äldreboenden. Att testa personal var inget man i tid byggde upp möjlighet till. (tester sågs av FHM som onödiga ända tills det att vi helt tappade kontrollen) Man gick inte ens ut med rekommendationer kring hur personalen ska jobba och nån skyddsutrustning till personalen fanns inte heller. Att munskydd är helt onödigt har man också tjatat om ända tills igår när man sist av alla länder i hela jävla världen medgav att de kan ha en viss effekt motspridning av droppsmitta.

Nu tvingas man medge att äldre dör i massor till följd av coronaviruset. Våra intensivvårdsplatser börjar fyllas upp trots att de flesta åldringar inte ens får intensivvård och dör i tysthet och ensamhet på boenden eller i sina hem.

Det är så jävla typiskt att våra grannländer genom enkla åtgärder lyckades stoppa denna utveckling och att vårt grannland i väster tom har lyckats få kontroll över smittspridningen, samtidigt som vi slår nya rekord.

Det som har skett är skandalöst och åter visar Sverige upp sig från sin sämsta sida! Det som jag och många med mig befarade har blivit verklighet.
Citera
2020-04-06, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Jo men det verkar inte alls spela nån roll. Alla kan inte kontestualisera.
Idag var det 76 person som dog i Sverige av Covid-19.
Men om man tex tittar här inne verkar förnekarna jubla.
Det är alltså "bara" 76 personer som dött idag.
Man är väldigt optimistisk, man har fått för sig att det värsta är över, att man har gjort rätt såsom Sverige gjort och nu bör man minsann öppna upp allt igen.

Vad synd att 76 döda på en dag motsvarar över 400 döda (räknat per antal invånare) i Italien.
Och när Italien hade de siffrorna var hela landet i total chock och ingen gick ut.
Även här är det chock. Det märks både av jubeln hos idiotförnekarna, myndigheterna och media.
Det är bra väder ute, bara dra till kungsträdgården.
Så jävla bra inlägg. Rakt på sak.
Citera
2020-04-06, 16:49
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Alltså ser det ut som om RIA Novosti publicerade en felaktig uppgift. Tolkningen RIA Novosti = "Ryssland" kan jag nog inte riktigt hålla med om. Häromdagen publicerade TT en felaktig uppgift om antalet döda. Leder det till tolkningen "Sverige far med osanning"?
Skillnaden är att RIA Novosti är en del av Ryska staten, den sorterar direkt under ett statligt departement. TT är privatägt.
Citera
Medlem
Citat:
Arbetslösa ska utbildas för att kunna jobba inom jordbruket, som har en akut brist på arbetskraft på grund av Corona.

Det är utbildningsföretaget Hvilan som i samarbete med Arbetsförmedlingen startar ett snabbspår på 40 timmar med en grundutbildning för jordbruket. Man riktar sig till alla som i coronakrisen permitterats inom till exempel resebranschen, besöksnäringen och butiksanställda.

Enligt ett pressmeddelande från Hvilan behövs 5000 personer för att klara säsongens skördar av till exempel grönsaker. Utbildningen kommer ske på distans, enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Kan ju bli intressant att se hur många piloter och andra varslade som är villiga att bege sig ut på fälten och sänka sina löner till jordbruksarbetares nivå. Dessa säsongsanställda brukar vara lågavlönade från öststatsländer annars.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Helt klart är att FHM och andra ansvariga helt har misslyckats med att hålla smittan borta från våra äldre till skillnad mot våra grannländer och detta är den främsta anledningen till att dödssiffran ökar snabbt. Föga förvånande då den enda åtgärden man vidtog (och detta när smittan redan var vida spridd) var att förbjuda folk från att besöka anhöriga på äldreboenden. Att testa personal var inget man i tid byggde upp möjlighet till. (tester sågs av FHM som onödiga ända tills det att vi helt tappade kontrollen) Man gick inte ens ut med rekommendationer kring hur personalen ska jobba och nån skyddsutrustning till personalen fanns inte heller. Att munskydd är helt onödigt har man också tjatat om ända tills igår när man sist av alla länder i hela jävla världen medgav att de kan ha en viss effekt motspridning av droppsmitta.

Nu tvingas man medge att äldre dör i massor till följd av coronaviruset. Våra intensivvårdsplatser börjar fyllas upp trots att de flesta åldringar inte ens får intensivvård och dör i tysthet och ensamhet på boenden eller i sina hem.

Det är så jävla typiskt att våra grannländer genom enkla åtgärder lyckades stoppa denna utveckling och att vårt grannland i väster tom har lyckats få kontroll över smittspridningen, samtidigt som vi slår nya rekord.

Det som har skett är skandalöst och åter visar Sverige upp sig från sin sämsta sida! Det som jag och många med mig befarade har blivit verklighet.
Så jävla bra inlägg de med. Ingen förnekare kan argumentera emot detta inlägg.
Citera
2020-04-06, 16:50
Medlem
Delat på facebook..

Det kom ett brev från en pedagog på en förskola

Jag vill gärna berätta min syn på detta med skolan och förskolan under denna corona-tid.
Jag har 4 barn i åldrarna från 6 år upp till 16 år. Jag läser mycket om hur viktigt skyddskläder är på många arbetsplatser, plexiglas vid kassorna i butiker, evenemang ställs in, äldre elever får distansutbildning folk jobbar hemifrån mer och mer och vården hyllas som verkligen kämpar med att rädda sina patienter och utsätter sig för smittorisken, de SKA hyllas, som många andra yrkesgrupper.
Jag vaknar på morgonen, väcker barnen och gör oss redo för skolan, för jag måste lämna de där, de har skolplikt. Och jag kan inte jobba hemifrån så jag måste jobba. Jag skjutsar alla barn till sina skolor, jag vill inte riskera att de utsätts för smitta på bussen. När jag närmar mig skolan får jag en klump i magen och tänker att jag hoppas de inte utsätts för viruset idag.

För några veckor sen var det knappt några barn där, nu är det många barn där, jag ser några förkylda barn också, klumpen blir större. Jag säger ”Hej då” till mina barn och går till förskolan jag arbetar på, jag möts av många barn som springer fram till mig och vill kramas, jag besvarar med en kram.
I skolor och förskolor kan vi inte hålla något säkerhetsavstånd, svårare på förskolan, barnen vill vara nära, de vill bli tröstade, de behöver hjälp med kläder, toalettbesök, snyta näsan pga deras "pollenallergi", rinner det bara lite, eller nyser dom bara ibland ska vi tydligen inte skicka hem dom. "Kan" vara allergi.

Tar emot flera barn där vårdnadshavarna berättar att det är så påfrestande att vara hemma med barnets sjuka syskon, andra vårdnadshavare lämnar sitt barn och berättar att de är hemma från jobb pga influensan, hostan håller dom vakna så de orkar inte ha sitt barn hemma, DE behöver vila.
Jag öppnade kl 06, barn har nyst över duplo-lådor, snorat på mina kläder, hostat mig i ansiktet. 17:25 går sista barnet hem, föräldern var lite sen för hen slumrade till på soffan.

Japp, jag var tvungen att öppna och stänga, hann heller inte ta mer än 10 min rast, för två kollegor är sjuka, den ena ligger inlagd på sjukhuset och kämpar med bekräftad smitta av Covid-19.
Vi får inte gå ut med infon om att NÅGON har befunnit sig på förskolan med smittan, pga vår sekretess. Men info om magsjuka och löss är tydligen ok. Har under dagen dessutom fått höra att jag gjort fel som skickat hem två barn med rinnande snor och hosta, för "det är ju bara lite allergi" När jag sedan hämtar mina barn berättar de att dagen varit bra, dottern berättar att många elever är förkylda i skolan. Läraren tittar på mig tårögd och säger - Vi orkar inte tjata och kriga mer.
VI inom barnomsorgen/skola är helt utsatta, vi slängs oskyddade i stora smittokällor och bara förväntas fixa läget. Vart är vår stöttepelare? Vart är våra tydliga direktiv? Direktiv som är genomförbara! Vi kan inte hålla avstånd, vi hinner inte sätta upp barnens armveck framför ansiktet när de hostar, vi måste finnas nära, vi kan inte sprida ut barnen pga personalbrist. Vi måste vara där barnen är.

Vi vill att alla barn som har föräldrar hemma är hemma, vi vill kunna säga nej till de vårdnadshavare som lämnar sina friska barn trots sjukdom hemma. Vi vill kunna räcka till för de barn och vårdnadshavare som faktiskt har ett arbete de behöver vara på.
Jag vill kunna komma hem och känna mig tryggare, känna att någon finns för oss, känna mig uppskattad. Utan skola/omsorg kan ni inte arbeta!

Hälsningar från en som arbetar på en förskola

När ska förskolor och skolor stängas??
Citera
2020-04-06, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Du tycker inte det är anmärkningsvärt att Stockholm har dubbelt så många på IVA och fyra gånger fler dödsfall än hela Norge?

Jo, det tycker jag. Just därför är inte en karantän av hela Sverige svaret på problemet. Om nu FHM har så jävla fel, borde väl bårhusen vara fulla även i Skåne!
Kolla själv på kurvorna och siffrorna för Skåne. den 15 mars hade Stockholm ca 350 fall och Skåne 200.
Sen har det brakat åt helvete i huvudstaden, men inte i skåneland.

https://c19.se/Sweden/Skåne
Citera
2020-04-06, 16:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ja och där har vi passerat 500-sträcket också.

501 döda

https://c19.se/

Vad kommer de siffrorna ifrån? FMH säger ju 477?
Citera
2020-04-06, 16:51
Medlem
Enligt FHM 477 döda hittills. C19.se säger 506. 430 får/har fått intensivvård enligt intensivvårdsregistret. Hur många intensivvårdade har dött? Är intresserad av hur de andra som inte har intensivvårdats har dött. På äldreboenden? Hemma? I vilket fall som helst har alla döda inte intensivvårdats. Har de fått en spruta?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7446945
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in