Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Jo, precis, det kommer alltid följas av en underdödlighet.
Men det kan ju variera stort, exempelvis en svag underdödlighet i tjugo år, eller en kraftfull underdödlighet i ett år.
I det senare fallet så har de som dör förlorat mycket mindre, än den som dör ung, eller som barn.
Visst är det så.
Ser man på influensa vissa år så verkar medianåldern för de avlidna ofta ligga runt 85 år, och det är något liknande nu med covid
Om de som avlider i allmänhet är sjuka människor på äldreboenden och hospis, som ändå enligt statistiken verkar dö inom ett halvår.
Ja, då kan inte jag se det som en dödlig farsot. Hur tråkigt det än är så har de stackarna redan sprungit sitt lopp.
Jag tror att många äldre äldre som är "friska" också kan känna så. Min moder är 82 och käkar lite piller för blodtryck och kolestorol. Vartannat år får hon flimmer också, men hon är inte alls döende. Hon tycker det är otroligt trist att sitta hemma och vill ut och äta och ta sig en öl
Av FHMs har tre personer under 50 avlidit. Det är trist, men kanske de inte var så friska.
Ska man leta efter mest antal försvunna levnadsår är det kanske i gruppen 50-69, om några var helt friska där, eller hade sjukdomar som man kan leva länge med.
Vi kommer väl aldrig få någon sammanfattande kunskap om vilka som dog, utan det blir enstaka fall som hamnar i media. Jag tror säkert där finns vissa som kan ha förlorat 20-30 år av sitt liv. Varje enskilt fall är en tragedi på individnivå, men det totala antalet av dem är 54 stycken enligt FHM. Ur ett samhällsperspektiv är inte det så farligt.
Ett problem är väl att vi inte vet var det här slutar, och att man måste ta till åtrgärder för att minska eller få bort smittan är uppenbart. Om inte annat för att en havererad sjukvård medför att även andra dör.