2020-04-06, 16:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
Att yngre människor kommer att vara i minoritet bland dödsoffren är inte samma sak som att yngre människor inte kommer att dö i någon betydande utsträckning. Inte alls, faktiskt. Men jag har redan fått bekräftat att du inte har några belägg för att de som dör av covid-19 ändå skulle ha avlidit inom några månader, vilket var min ursprungliga fråga, så jag lämnar nu vidare diskussioner med dig. Din demagogi intresserar mig inte.

Nej, jag förstår att det inte är intressant när du själv är svarslös. Det blir ju såklart plågsamt att behöva argumentera när du själv saknar bestämda uppfattningar och tror att någon kan vara i minoritet och samtidigt vara i betydande omfattning.

Vet du ens vad »betydande omfattning« är? Kan ju tipsa dig om att SAOB anger följande synonymer till betydande: ansenlig och stor. Alltså något som är stort i förhållande till något.

nej yngre dödsoffer kommer inte att vara i betydande omfattning. Det kommer att röra sig om bråkdelar, men jag håller med dig om att alla yngre som dör kommer att vara ett dödsoffer.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Personligen tror jag att de som får allvarlig lungpåverkan är de som drabbas av allvarliga, bakteriella följdinfektioner. Men det är alltså vad jag tror, jag har ingen vetenskap i ryggen. Inte ännu iaf.
Det där med lungproblem togs upp i en dokumentär i fredags på CGTN, den heter "Critical Care".
Kanalen har en websida med livestream, men tyvärr ingen play-tjänst.

Kineserna var förvånansvärt frikostiga med att berätta om hur de tog hand om sina intensivvårdade patienter i Wuhan. De kanske har lite annan syn på patientens integritet.

Även frågan om cytokinstorm togs upp, och att de använde en anpassad form av dialys för att häva förloppet.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag de har skött situationen väldigt bra. Nu kan det bli så att Sverige förstör för hela Europa, eller så öppnar övriga Europa upp men behåller extremt hårda skyddsgränser gentemot Sverige.

Våra myndigheter och Regering kanske tänker i banorna att avvakta tills alla länder runt om, fått ner kurvan rejält och inte längre har en överansträngd sjukvård och begär sedan då hjälp hit?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Fast du säger emot dig själv. Vi har ju fler bekräftade fall nu än någonsin? För två dagar sedan hade vi över 500 nya fall på en dag. Vi hade runt 70 nya fall per dag för 3-4 veckor sen. Det kommer med andra ord dö fler om 3 veckor än idag, fattar du väl? att jag öht behöver säga det här.

källa: www.c19.se
Han är utsänd av msb. Han har förnekat i flera veckor nu. Oftast kmr han in efter kl2.
Citera
2020-04-06, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Haha nu ändrar de sig om ansiktsmaskerna, NU😂
Hej när du gör ett sånt här inlägg får du gärna skriva vad som sades för att dott inlägg ska bidra med innehåll till diskussionen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Lägg av! C19 drabbas av precis samma eftersläpning som FHM, men med något färskare siffror..

Dom har också lägre siffror under helgen, om du skulle orka kolla efter.

Det är ju inte FHM som släpar, utan vissa regioner.
Förra måndagen rapporterade c19. Se 43 dödfall. U do the math.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jo, precis, det kommer alltid följas av en underdödlighet.

Men det kan ju variera stort, exempelvis en svag underdödlighet i tjugo år, eller en kraftfull underdödlighet i ett år.

I det senare fallet så har de som dör förlorat mycket mindre, än den som dör ung, eller som barn.

Visst är det så.

Ser man på influensa vissa år så verkar medianåldern för de avlidna ofta ligga runt 85 år, och det är något liknande nu med covid

Om de som avlider i allmänhet är sjuka människor på äldreboenden och hospis, som ändå enligt statistiken verkar dö inom ett halvår.

Ja, då kan inte jag se det som en dödlig farsot. Hur tråkigt det än är så har de stackarna redan sprungit sitt lopp.

Jag tror att många äldre äldre som är "friska" också kan känna så. Min moder är 82 och käkar lite piller för blodtryck och kolestorol. Vartannat år får hon flimmer också, men hon är inte alls döende. Hon tycker det är otroligt trist att sitta hemma och vill ut och äta och ta sig en öl

Av FHMs har tre personer under 50 avlidit. Det är trist, men kanske de inte var så friska.

Ska man leta efter mest antal försvunna levnadsår är det kanske i gruppen 50-69, om några var helt friska där, eller hade sjukdomar som man kan leva länge med.

Vi kommer väl aldrig få någon sammanfattande kunskap om vilka som dog, utan det blir enstaka fall som hamnar i media. Jag tror säkert där finns vissa som kan ha förlorat 20-30 år av sitt liv. Varje enskilt fall är en tragedi på individnivå, men det totala antalet av dem är 54 stycken enligt FHM. Ur ett samhällsperspektiv är inte det så farligt.

Ett problem är väl att vi inte vet var det här slutar, och att man måste ta till åtrgärder för att minska eller få bort smittan är uppenbart. Om inte annat för att en havererad sjukvård medför att även andra dör.
Citera
2020-04-06, 16:04
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Tog ju ett tag och sprida smittan när man bara hade häst å kärra under spanskan
Fartyg som transporterade hem hundratusentals soldater till sina hemländer från Europa var ingen faktor?
Citera
2020-04-06, 16:04
Medlem
Idag har de dött mer än vad Norge har hittils i dödsfall och ni hånar Norge.
Citera
2020-04-06, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Contractors
Ja +77 nya döda idag och dagen är inte ens slut! Det börjar skena nu och folk dör som flugor i Sverige.

https://c19.se/

Nej det dog inte 30 igår och 70 idag. Det dog säkert runt 50. Och idag runt 50.

Men siffran kommer såklart stiga med tiden eftersom det speglar ökningen av bekräftade fall för 3 veckor sedan. Men idag har vi bara 376 nya fall, och dom kommer nog synas om 4 veckor i dödsstatistiken som blivit lägre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Haha nu ändrar de sig om ansiktsmaskerna, NU😂

Ska vi få masker nu eller vad är det som ändrats?
Citera
Medlem
barkies avatar
Nu ser vi en utplaning i samtliga länder, precis som jag trodde. Går åt helt rätt håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in