2020-04-06, 13:32
Medlem
Hej!
Det här med "stay inside your house!"
Det är väl i första hand i stan?
Jag bor på landsbygden med 100 meter till närmaste granne.
Jag har en skogspromenad jag brukar gå på en grusväg. Den kan jag väl gå?
Jag brukar i regel inte möta någon och om jag möter en person kan jag väl hoppa ner i diket eller något?

Eller skall jag låta bli? Menar de att viruset sprids fritt med vinden överallt?
Det har ju snackats om att det kan vara luftburet.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
När vårdens kapacitet blir överväldigad kan inte vår vårdpersonal rädda alla de liv de annars hade kunnat rädda.
Du talar om att äldre och multisjuka ändå hade dött. Du ska
också dö, och jag också. Egentligen lever vi allihop endast en väldigt kort tid. Varför försöker vi alls att rädda livet på någon, detär ju ändå bara tillfälligt?

I ett sunt samhälle försöker man rädda liv därför att det är liv, inte därför att man inbillar sig att den räddade ska leva förevigt.
Man ser inte till hur "samhällsnyttig" (här: ekonomiskt fördelaktig) personen förväntas vara.

Du anser tydligt att det är oviktigt om en människa som vill leva dör nu eller till jul. Jag håller inte med.
Med ett sådant resonemang du för borde du heller inte bry dig om du dör nu eller om 40 år, eller om 5 år. Ned i graven ska du ju.

Vissa går helt enkelt inte att rädda, så är det bara.
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Ingen desinformation från mig, din horunge.
Hydroxychloroquine and chloroquine are oral prescription drugs that have been used for treatment of malaria and certain inflammatory conditions. Chloroquine has been used for malaria treatment and chemoprophylaxis, and hydroxychloroquine is used for treatment of rheumatoid arthritis, systemic lupus erythematosus and porphyria cutanea tarda. Both drugs have in-vitro activity against SARS-CoV, SARS-CoV-2, and other coronaviruses, with hydroxychloroquine having relatively higher potency against SARS-CoV-2 [1,4,5]. A study in China reported that chloroquine treatment of COVID-19 patients had clinical and virologic benefit versus a comparison group, and chloroquine was added as a recommended antiviral for treatment of COVID-19 in China [6]. Based upon limited in-vitro and anecdotal data, chloroquine or hydroxychloroquine are currently recommended for treatment of hospitalized COVID-19 patients in several countries. Both chloroquine and hydroxychloroquine have known safety profiles with the main concerns being cardiotoxicity (prolonged QT syndrome) with prolonged use in patients with hepatic or renal dysfunction and immunosuppression but have been reportedly well-tolerated in COVID-19 patients.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/therapeutic-options.html

Så du jämställer Hydroxychloroquine och chloroquine med hälsokost och vitaminer?
Sluta trolla knäppgök.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag tror att det var bilder från Iran och att bilderna förmodligen var annat, sade en del. Om det sedan var sant eller inte är svårt atr avgöra. Tänker mest. Varför skulle man visa sådant om det vore en lögn.
Om den video du tänker på uppkom under de senaste ca 5 dagarna så kan det vara samma. Iranier kan ju se ut som europeiska sydlänningar. Och jag kan ha missuppfattat härkomst.

Du har inte en länk?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Österrike tänker börja lätta på bestämmelser/karantän så smått..

Med reservationen att man redo "nita" på bromsen tvärt, om det inte fungerar.
Citera
2020-04-06, 13:33
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Ska bli mycket intressant att se vad den där undersökning på slumpmässigt utvalda svenskar ger för resultat. Synd att den först kommer om ett antal veckor. Med lite tempo borde den kunnat ha fixats fram på en vecka.
Jag sitter också och väntar på de resultaten.
Om man finner att en stor del av befolkningen redan drabbats så kan vi andas ut.
Nu börjar äntligen antal tillfrisknade i Sverige öka också!
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Eftersom vi behöver ALLA läkare vid liv - särskilt nu - hoppas jag att de tänker på sig själva också och vilar tillräckligt för att orka vidare i det långa loppet.

80st läkare har tydligen dött i Italien. Det är sorgliga siffror..

Vi behöver Tegnell och Giesecke och alla de andra.

Självklart är det så. Men om det är något Sverige INTE behöver just nu så är det bilder i Aftonbladet där AT sitter med påskhatt, dricker snaps och knäcker ägg.

När denna kris är över unnar jag honom en jävla lång semester med extra allt däremot.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nej, den första kommer presenteras i början av denna veckan, kanske idag.
De hade kommit halvvägs med analysen i fredags.
Imponerad. Tack för infon!
Citera
2020-04-06, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Märkligt att det var i huvudsak äldre läkare som dog.

Påstår du...
Citera
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det kommer jag inte att kunna belägga förrän 2020 är slut och vi kan se hur många som dog under året. Om det inte är fler än ett genomsnittsår betyder det att covid-19 inte skapat någon överdödlighet, dvs personer som dog i covid-19 gjorde det i stället för att dö i något annat.

Men som sagt det vet vi inte förrän året är slut.

Vad tror du då? Tror du att många kommer att dö som inte annars skulle ha dött och i så fall hur många?

De beräkningarna lämnar jag med varm hand över åt kompetenta epidemiologer och matematiker. Det som tycks mig uppenbart är att vi följer en kurva som leder helt åt fanders, eller mer exakt mot en kollapsad sjukvård. Att inte detta skulle leda till en obehaglig överdödlighet även i yngre åldrar förefaller osannolikt. (Notera att jag inte presenterar mina antaganden som en objektiv sanning.)
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Precis. Sprit är bara second best alternativ eller ett komplement.
Mest viktigt för dem inom sjukvården också.
En dubbel säkerhet eller hur jag skall uttrycka mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Självklart är det så. Men om det är något Sverige INTE behöver just nu så är det bilder i Aftonbladet där AT sitter med påskhatt, dricker snaps och knäcker ägg.

När denna kris är över unnar jag honom en jävla lång semester med extra allt däremot.

Det blir för lång väntan för honom om man måste vänta till "det här är över"..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in