2020-04-06, 13:28
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det verkar som om de flesta är asymptomatiska, och av de som blir sjuka är det en relativt stor grupp som blir allvarligt sjuka. Det är det som är så lömskt med den här sjukdomen enl. de läkare jag talat med.
Det kanske är därför det sprids på äldreboendena nu. Personal och annhöriga utan symptom har sannolikt dragit in smittan.
Ska bli mycket intressant att se vad den där undersökning på slumpmässigt utvalda svenskar ger för resultat. Synd att den först kommer om ett antal veckor. Med lite tempo borde den kunnat ha fixats fram på en vecka.
Citera
2020-04-06, 13:29
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensknorrman
På vilket sätt skulle det förvärra situationen om Tegnell är ledig över påsken? Menar du att Tegnell ska springa runt i i hela landet och fysiskt se till att det råd som getts följs av medborgarna?Förklara gärna vad du menar med ditt något märkliga inlägg.Eller att Tegnell ska jobba på alla sjukhusen i landet och hjälpa till på IVA, eller att Tegnell ska transformera sig till 1 000 respiratorer?

Precis som mina vänner som jobbar inom sjukvården som INTE får påskledigt är det väl rimligt att även ett av de högsta hönsen i denna krissituation också jobbar på som vanligt?

Tycker du arbetet med bekämpningen av viruset ska stoppas pga äggätande och uppsättande av fjädrar?
Citera
2020-04-06, 13:30
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tror du inte att vi har bättre genomsnittligt hälsostatus och att de har betydligt fler fattiga som saknar husrum?
Eh, nej. Jag tror inte det är någon jätteskillnad. Vi är alla människor och det finns bara "so much you can do" att boosta immunförsvaret.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Har också sett en del filmer där folk bara dör på gatan.. undrar när det kommer hit?

I Brasilien så får man bidrag från staten om folk dör i bilolycka. Därför(på 90-talet iaf) bars döda o döende ut för att bli påkörda. Det var den förklaring jag fick när jag frågade om antalet döda i bilolyckor på 90-talet.
Har inte sett filmerna och vet inte om jag vill heller....
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vem är det som inte räddar liv?
När vårdens kapacitet blir överväldigad kan inte vår vårdpersonal rädda alla de liv de annars hade kunnat rädda.
Du talar om att äldre och multisjuka ändå hade dött. Du ska
också dö, och jag också. Egentligen lever vi allihop endast en väldigt kort tid. Varför försöker vi alls att rädda livet på någon, detär ju ändå bara tillfälligt?

I ett sunt samhälle försöker man rädda liv därför att det är liv, inte därför att man inbillar sig att den räddade ska leva förevigt.
Man ser inte till hur "samhällsnyttig" (här: ekonomiskt fördelaktig) personen förväntas vara.

Du anser tydligt att det är oviktigt om en människa som vill leva dör nu eller till jul. Jag håller inte med.
Med ett sådant resonemang du för borde du heller inte bry dig om du dör nu eller om 40 år, eller om 5 år. Ned i graven ska du ju.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
För att sprida panik förstås.
Ja antagligen.
Citera
2020-04-06, 13:31
Medlem
Jag kan glädja några av er här inne med lite färska siffror från mitt kära Skåne!

7 nya bekräftade,10 färre inlagda, 2 färre på iva och en död.
Fortfarande bättre än norge per capita

Sen hoppas jag att resten av Sverige följer våra fotspår, men tvivlar dock på det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensknorrman
På vilket sätt skulle det förvärra situationen om Tegnell är ledig över påsken? Menar du att Tegnell ska springa runt i i hela landet och fysiskt se till att det råd som getts följs av medborgarna?Förklara gärna vad du menar med ditt något märkliga inlägg.Eller att Tegnell ska jobba på alla sjukhusen i landet och hjälpa till på IVA, eller att Tegnell ska transformera sig till 1 000 respiratorer?
Tegnell ska väl sitta på jobbet då det är kris och analysera utvecklingen av detta så han kan mata regeringen med information. Men kanske det vore bra om han lämnade en vecka och överlät det till någon annan eller att regeringen själv förstår vad detta leder till då dom inte längre hör hans lögner eller data som är minst en vecka gammal.

Man får väl hoppas att generalerna inte tar påskledigt då slaget om Stockholm pågår som intensivast.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Den beräkningen vill jag gärna se källa på och att fler än en hävdar detta.
Dels ett par i tråden som laborerade med prognoser samt

Citat:
Jag skulle tro att det är mellan en halv och en miljon som är smittade. Men jag blir glad om det är två miljoner, säger matematikprofessorn Tom Britton.
https://www.expressen.se/nyheter/professorn-nara-en-miljon-svenskar-kan-ha-smittats/

Ett par sidor bak i tråden gjordes en prognos när 60% skulle vara smittade i stockholmsregionen. Vad jag minns så skulle det ske i slutet på april. Rimligen skulle då viruset försvinna och inte kunna hitta fler värdar att infektera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.expressen.se/kvallsposten/michelinkrogen-i-vaxjo-kampar-for-sin-overlevnad/

Bra att man inte sprider panik bland anhöriga.

Självklart ska man berätta var smittan finns.

Att mörka något i det här läget bidrar bara till ökad spridning. Men jag tror faktiskt att det är vissa människor som vill det.
Citera
Medlem
Nu har finska forskare kommit fram till att aerosolsmittan innebär att man kan bli smittad om man råkar exempelvis gå i en Corona-moln efter någon som har hostat eller bara pratat - men själv lämnat platsen. Smittan kan finnas i luften i flera minuter efter att den smittade har försvunnit. Typ i bussar/tåg etc.

Därför är det så viktigt att inte besöka offentliga platser där det finns/har funnits flera andra människor.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006465875.html
Citera
2020-04-06, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Ska bli mycket intressant att se vad den där undersökning på slumpmässigt utvalda svenskar ger för resultat. Synd att den först kommer om ett antal veckor. Med lite tempo borde den kunnat ha fixats fram på en vecka.

Nej, den första kommer presenteras i början av denna veckan, kanske idag.
De hade kommit halvvägs med analysen i fredags.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in