2020-04-06, 13:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldrigMeraMagaluf
Du hävdar gång efter annan att covid-19 för en stor majoritet av de drabbade inte förkortar livet med mer än några månader. Det är detta påstående jag vill att du belägger, inte att personer i riskgrupper drabbas hårdare än andra. Det senare vore absurt att ifrågasätta.

Det kommer jag inte att kunna belägga förrän 2020 är slut och vi kan se hur många som dog under året. Om det inte är fler än ett genomsnittsår betyder det att covid-19 inte skapat någon överdödlighet, dvs personer som dog i covid-19 gjorde det i stället för att dö i något annat.

Men som sagt det vet vi inte förrän året är slut.

Vad tror du då? Tror du att många kommer att dö som inte annars skulle ha dött och i så fall hur många?
Citera
2020-04-06, 13:25
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Mera belägg för att det är hög exponeringen som leder till döden...
Märkligt att det var i huvudsak äldre läkare som dog.
Citera
2020-04-06, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Enligt någon beräkning skulle ju runt 1 miljon ha varit sjuka i Stockholmsregionen. Borde finnas många som har något att berätta. Eller är det så att flertalet får så milda symptom att de inte ens själva vet att de har varit sjuka?
Den beräkningen vill jag gärna se källa på och att fler än en hävdar detta.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag tror att det var bilder från Iran och att bilderna förmodligen var annat, sade en del. Om det sedan var sant eller inte är svårt atr avgöra. Tänker mest. Varför skulle man visa sådant om det vore en lögn.
För att sprida panik förstås.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Träning på elitnivå är ofta skadligt för hälsan.

Får fortsätta med min "moderata" träning då.

Highlights

Acute exercise is an immune system adjuvant that improves defense activity and metabolic health.

Data support a clear inverse relationship between moderate exercise training and illness risk.

Exercise training has an anti-inflammatory influence mediated through multiple pathways.

Illness risk is increased in athletes during periods of intensified training and competition.

Increased carbohydrate and polyphenol intake is an effective nutritional strategy for immune support.

Habitual exercise improves immune regulation, delaying the onset of age-related dysfunction.
Citera
2020-04-06, 13:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Min teori är att vi allmänt är mindre trångbodda, har mer lebensraum, är mer kritiska till styrande regering och liknande. Att vi inte längre tro på våra folkvalda, att vi inte längre tror att våra folkvalda ÄR våra folkvalda! Bananrepubliken Sverige.

Därför tror jag att man har har större misstänksamhet och försiktighet om sig och kring sig.
Att vi dessutom är vana vid att bo mer isolerat här i Sverige sedan många år tillbaka kanske gör det lättare för oss att självisolera mer. Varenda kotte jag r känner åker inte in till stan om det inte är absolut nödvändigt. Bokar av frisör, tandläkarbesök, etc om det är inne i stan. Vi vänner kör bara "promenadfika" nu för tiden - vi träffas utomhus, inte hemma hos varandra och så gör alla andra jag känner också... Kanske har med saken att göra.

Vi ser till våra äldre. Skyddar dem från barnbsök, det får också bli utomhus.

Tror du inte att vi har bättre genomsnittligt hälsostatus och att de har betydligt fler fattiga som saknar husrum?
Citera
Medlem
Just nu pågår löpande mord på gamla och svaga plus en och annan ung och frisk som råkar ha otur.

Information om behandling finns fullt tillgänglig och enda anledning till att ansvariga i Sverige inte inser det är att de är inkompetenta och ignoranta.

Nedanstående är bara en av en lång rad rapporter om hur Covid-19 ska behandlas. Det finns inga frågetecken, det är bara att köra igång.

https://brasilsemmedo.com/cloroquina-e-o-remedio-para-vencer-a-epidemia/?fbclid=IwAR0ANkord3ndJr-S28VsHub3_CkyhYBde-ToLd8gGLqam2djlci4-iSMMZo

Google översätt:

"Zanotto studerade utvecklingen av viruset, med en doktorsexamen vid University of Oxford, och deltog i utvecklingen av ett protokoll som har antagits under de senaste veckorna av några av de viktigaste sjukhusen i São Paulo - som Santa Casa, Albert Einstein och Sancta Maggiore - i behandling av patienter med initiala symtom på Covid-19. Enligt detta protokoll - till vilket BSM-rapporten hade exklusiv tillgång - bör klorokin administreras till patienter i början av sjukdomen, helst från den 2: a till den 4: e dagen efter uppkomsten av de första symtomen, såsom feber, hosta, rinnande näsa och andning mer än 22 gånger per minut. Personer som uppvisar detta tillstånd måste få medicinen hemma, vilket skulle lindra sjukhusnätverk och hälsosystemet som helhet."

"De första symtomen är feber, rinnande näsa, ett mycket milt influensaliknande tillstånd. Under perioden från den 2: a till den 4: e dagen måste du ge medicinen till personen - och det läkemedlet är hydroxiklorokin. Om du inte ger läkemedlet, på sjunde dagen kommer patienten redan att ha en fullständigt kompromitterad lunga. När torr hosta och andnöd uppträder kommer det att vara mycket svårt att behandla sjukdomen. Nätverket Prevent fann att genom att starta behandling från den 2: a till den 4: e dagen och använda hydroxiklorokin i kombination med azitromycin, sparar du personen. Hon kommer inte ens på sjukhus. Prevent tar hand om 25% av befolkningen i São Paulo och har tusentals patienter i staden. De gjorde ett protokoll, baserat på telemedicin: om antalet andetag per minut är över 22, skickar de medicinen till personens hem. Med detta botas patienten hemma, utan att ens använda sjukhussystemet."

I Sverige uppmanas sjuka att isolera sig själva och absolut inte söka vård förrän det bli akut. När de söker vård är de så sjuka att klorokin knappast hjälper. Detta är inte en behandling för akutsjukvården utan den ska sättas in så fort som möjligt och även profylaktiskt. Räknar med att det tar minst en månad innan svenska politiker och sjukvården inser detta. Sedan tar det säkert minst en månad till innan det finns ett fungerande system för att screena och behandla patienter innan de blir för sjuka. Antagligen kommer det då också vara omöjligt att få tag på medicinerna eftersom andra länder redan dammsugit msrknaden. I slutändan kommer tusentals ha dött i onödan.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
När kommer FHM börja rekommendera "munskydd" när vi går i butiker eller åker buss nu när de lärt sig någonting nytt

Folkhälsomyndighetens nya bud: ”Munskydd kan hjälpa”
Hah! Den dsgen de gör det får staten nog dela ut munskydd, jag menar andningsmasker. Munskydd som tandhygienist använder är inget skydd mot covid-19.

Andningsskydd/masker är slut överallt.
Citera
2020-04-06, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Mera belägg för att det är hög exponeringen som leder till döden...

Och att bra skyddsutrustning är ett MÅSTE för de i vården, annars dör dom
Citera
Medlem
Citat:
Får fortsätta med min "moderata" träning då.

Highlights

Acute exercise is an immune system adjuvant that improves defense activity and metabolic health.

Data support a clear inverse relationship between moderate exercise training and illness risk.

Exercise training has an anti-inflammatory influence mediated through multiple pathways.

Illness risk is increased in athletes during periods of intensified training and competition.

Increased carbohydrate and polyphenol intake is an effective nutritional strategy for immune support.

Habitual exercise improves immune regulation, delaying the onset of age-related dysfunction.
Javisst är lagom, som vanligt, bäst.
Citera
Medlem
Citat:
När kommer FHM börja rekommendera "munskydd" när vi går i butiker eller åker buss nu när de lärt sig någonting nytt

Folkhälsomyndighetens nya bud: ”Munskydd kan hjälpa”
Ja det var ju nyligen FHM påtalade extremt nya rön om att munskydd kan hjälpa.
Vem hade kunnat ana.
Hoppas Asien har tagit del av samma rön som FHM!
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jo, men det drabbar väl i första hand en själv, så då gäller "skyll dig själv"-principen. Som när folk väljer att åka på yoga-kurs i Peru och sedan blir strandsatta mitt i djungeln när en pandemi utbryter. Jahapp, vilken otur - vi beklagar. Vill man ta risken, så varsågod.

Men som vi diskuterade tidigare idag, så har inte sjukstugan i Tärnaby (det var bara ett exempel - jag vet inte om den existerar) rätt att porta en stockolmare som plötsligt insjuknar. Han har rätt till vård på samma villkor, som människor som är har bott i Tärnaby i sju generationer. Alltså drabbar det oansvariga beteendet den tärnabybo som han tränger undan.

Åker de tåg, så smittar de folk på tåget. (Ja man kan smitta minst ett dygn innan de första symptomen visar sig, det är klart nu.)

Åker de bil, så smittar de folk på rastställen, toaletter och bensinmackar efter vägen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in