Citat:
Ursprungligen postat av
flaes
Jag har aldrig begripit mig på Bohusläns dragningskraft. Ett kargt och stenigt landskap nästan helt utan charm vars "mysiga" skärgård översvämmas av dryga sommargäster en masse under sommaren.
Södermanland.... det är själva definitionen av ett intetsägande landskap. Rymmer dessutom i princip två residensstäder i vardera ände av provinsen, vilket endast förstärker känslan av slätstrukenhet
Och vad kännetecknar egentligen sörmlänningarna? Finns det ens ett svar på denna fråga?
Stora delar av Bohuslän ser identiskt(men fint!) ut och besöks av norrmän som också ser identiska ut. Jag uppskattar emellertid det unika landskapet och de salta vindarna. Dock är det extremt mycket avkrokskänsla om man tar sig bort från de sommartid nämnda överbefolkade gästhamnarna. Det finns liksom inte så mycket till mellanting mellan båthamn med alldeles för mycket folk och "helt stendött".
Sörmland i sin tur är rätt välmående där landskapet är dötrist, norra delen. Dock är södra Sörmlands landskap på sina håll riktigt vackert. Dessvärre är orterna som ligger där sådana man inte gärna besöker frivilligt.
Sörmlänningen är antingen högborgerlig godsägare, småborgerlig gnällkärring(Mariefred och liknande) eller förtryckt arbetarklass(den förkrossande majoriteten).
Citat:
Ursprungligen postat av
loodiver
Halland är överskattat att bo i. "På 1-2 timmar når du Liseberg, Ullevi, Nordstan, eller färjorna i Helsingborg."
Glömde Ullared.
Ja, det är mycket tjat om det där. Adderar till underhållningsvärdet gör att göteborgarna i allmänhet inte är särskilt förtjusta i hallänningar, skåningar i allmänhet inte är särskilt förtjusta i hallänningar och att
hallänningarna i sin tur inte är särskilt förtjusta i skåningar.
Visst. Det är jättehärligt att ha Tylösand(och liknande) nära tillgängligt. Om det är sommar. Vilket det knappt aldrig är i Sverige, och särskilt inte på Västkusten där även stora delar av somrarna kan påminna om höst.