2020-04-06, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonxster
Du har aldrig bott i kåk och varit arbetslös märker jag.

Detta tänker inte många på, du kan ha kostnader som är helt oberoende av räntenivåer på ett hus t ex om du behöver lägga om tak. Visst, om huset ökat enormt i värde kan du självklart låna upp pengar med låg ränta ör att t ex lägga om taket men har det sjunkit i värde är det bara att betala själv.

Bostadsrättsföreningar med dåligt skötta underhållsfonder kan råka upp för samma problem även om det inte blir lika svettigt för individen då de ökade kostnaderna kan slås ut på höjda månadsavgifter.
Citera
2020-04-06, 08:22
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Bostadskrasch med dagen räntor + att du slipper amortera ????
Du bor i hyreslägenhet va ??
Vi kan väl ge det ett år eller så, sen kan vill diskutera igen?
Sverige är extremt dåligt rustade för det här och då pratar jag inte om corona viruset, det är ju glömt om ett halvår, megalågkonjunkturen som vi är på mot lär ju bita sig kvar länge om den ens försvinner någon gång!
Så låt oss prata lite nästa sommar om vem som bor i hyreslägenhet och så vidare.
Citera
2020-04-06, 08:24
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog
Detta tänker inte många på, du kan ha kostnader som är helt oberoende av räntenivåer på ett hus t ex om du behöver lägga om tak. Visst, om huset ökat enormt i värde kan du självklart låna upp pengar med låg ränta ör att t ex lägga om taket men har det sjunkit i värde är det bara att betala själv.

Bostadsrättsföreningar med dåligt skötta underhållsfonder kan råka upp för samma problem även om det inte blir lika svettigt för individen då de ökade kostnaderna kan slås ut på höjda månadsavgifter.
Vad innebär höjd månadsavgift för bostadens värde tror du?
Citera
2020-04-06, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Vad innebär höjd månadsavgift för bostadens värde tror du?

Lägre priser, jag har väl aldrig hävdat något annat? Tror du citerar fel person
Citera
2020-04-06, 08:28
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Den lilla nedgången som varit är strax återhämtad. Det finns ingen anledning att hetsa upp sig.
Det är sånt flockbeteende som leder till ras när folk ska hetsa upp sig
Mm jag vet inte om det här är rätt läge att sitta still i båten?
Börsen kommer troligen att ligga hyfsat still nu ett tag, men vi går mot en megalågkonjunktur och när det börjar märkas så kommer det att falla igen, troligen lika mycket som det redan har gjort.
Citera
2020-04-06, 08:37
Medlem
Citat:
Mm jag vet inte om det här är rätt läge att sitta still i båten?
Börsen kommer troligen att ligga hyfsat still nu ett tag, men vi går mot en megalågkonjunktur och när det börjar märkas så kommer det att falla igen, troligen lika mycket som det redan har gjort.

Jag förstår faktiskt inte hur vissa kan vara så bergsäkra på vad som kommer att hända. Det vi är med om är fullständigt unikt i modern tid. Oerhört svårt att spå framtiden i detta läge. Hur kommer folket att agera efter detta?

Jag står dock fast vid att fortsatt nedgång på börsen är det mest sannolika scenariot i efterverkningarna av Corona, men den som lever får se om det blir så.
Citera
2020-04-06, 08:48
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Jag förstår faktiskt inte hur vissa kan vara så bergsäkra på vad som kommer att hända. Det vi är med om är fullständigt unikt i modern tid. Oerhört svårt att spå framtiden i detta läge. Hur kommer folket att agera efter detta?

Jag står dock fast vid att fortsatt nedgång på börsen är det mest sannolika scenariot i efterverkningarna av Corona, men den som lever får se om det blir så.
Vi kan ju konstatera att redan nu så är väldigt många företag på pottkanten och ett antal har redan gått under.
Och det enbart på grund av åtgärderna mot detta jättehemska dödsvirus som kommer att förinta hela mänskligheten, eller hur haha.
Flygplatser är helt öde, spenderade en natt på Charles de Gaulle i Paris, där var dubbelt så mycket luffare och uteliggare som det var resenärer.
Amsterdam stendött, Kastrup likaså, företag i resebranschen fullständigt blöder pengar just nu och det drar med sig mycket annat.
Oljepriset gör att Norge och andra länder går på knäna.
Den som inbillar sig att det här snart är över, är ju lite väl naiv.
Citera
2020-04-06, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog

Bra poäng, tror dock inte banken är så benägen att låna ut pengar till någon som är arbetslös även om personen sätter kåken i pant. Tänk på att denna lånekarusell har pågått ett bra tag vilket innebär att en stor del av befolkningen lånat miljonbelopp då det inte fanns amorteringskrav eller kraven för kredit var lika hårda, dessa har inga marginaler för arbetslöshet eller inkomst bortfall.
Citera
2020-04-06, 09:13
Medlem
Citat:
Vi kan ju konstatera att redan nu så är väldigt många företag på pottkanten och ett antal har redan gått under.
Och det enbart på grund av åtgärderna mot detta jättehemska dödsvirus som kommer att förinta hela mänskligheten, eller hur haha.
Flygplatser är helt öde, spenderade en natt på Charles de Gaulle i Paris, där var dubbelt så mycket luffare och uteliggare som det var resenärer.
Amsterdam stendött, Kastrup likaså, företag i resebranschen fullständigt blöder pengar just nu och det drar med sig mycket annat.
Oljepriset gör att Norge och andra länder går på knäna.
Den som inbillar sig att det här snart är över, är ju lite väl naiv.

Mänskligheten klarar sig. Men tiden då alla här RÄTT till senaste iPhonen, sju miljoners villa, SUV osv är snart förbi. Förstår att detta kan bli svårt för "jag har rätt till allt" generationen att ta till sig, men medicinen måste sväljas. En del lärdomar så här i retrospekt kan ju vara bla:

1. Bygg upp inhemsk produktion av det mest nödvändigaste.
2. Låt inte Svensson låna miljoner.
3. Bygg upp försvaret.
4. Bygg upp krislagersystemet igen.
5. Minimera den den privata skuldsättningen (Kanske ekonomi som ämne redan i grundskolan)
6. Företagsbuffert istället för vidlyftiga bonusar.

Jag tittar och konstaterar att dem flesta förväntar sig alltid att staten ska gripa in och fixa allting. Det finns inte ett spår av personligt ansvar. Staten går in och räddar privatpersoner och företag efter som folk är så pantade att dem inte har en buffert, hela samhället går plus minus noll! en kris och skiten välter och alla förväntar sig att pappa staten ska fixa allt.
Citera
2020-04-06, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Men du sa ju att det skulle gå tvärtemot
Då har du ju fel idag
Svårt att bestämma dig ?
Så, gjorde du tvärtom som jag sa?
Citera
2020-04-06, 09:20
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonxster
Mänskligheten klarar sig. Men tiden då alla här RÄTT till senaste iPhonen, sju miljoners villa, SUV osv är snart förbi. Förstår att detta kan bli svårt för "jag har rätt till allt" generationen att ta till sig, men medicinen måste sväljas. En del lärdomar så här i retrospekt kan ju vara bla:

1. Bygg upp inhemsk produktion av det mest nödvändigaste.
2. Låt inte Svensson låna miljoner.
3. Bygg upp försvaret.
4. Bygg upp krislagersystemet igen.
5. Minimera den den privata skuldsättningen (Kanske ekonomi som ämne redan i grundskolan)
6. Företagsbuffert istället för vidlyftiga bonusar.

Jag tittar och konstaterar att dem flesta förväntar sig alltid att staten ska gripa in och fixa allting. Det finns inte ett spår av personligt ansvar. Staten går in och räddar privatpersoner och företag efter som folk är så pantade att dem inte har en buffert, hela samhället går plus minus noll! en kris och skiten välter och alla förväntar sig att pappa staten ska fixa allt.
Företagen slåss nu om att sno till sig allmosor från staten.
Samma stat som dom normalt sett hatar.
Men hur ska det gå till, vart ska staten få trillioners trilljarder ifrån.
Jo det ska vi låna och skänka bort till företag, borde inte företagen själva efter så många bra år ha lite i ladorna?
Låt dom företag som inte har någon samhällsnytta gå under.
Låt folk som har skuldsatt sig upp över öronen att gå under och låt det bli en läxa för framtiden.
Citera
2020-04-06, 09:25
Medlem
Citat:
Företagen slåss nu om att sno till sig allmosor från staten.
Samma stat som dom normalt sett hatar.
Men hur ska det gå till, vart ska staten få trillioners trilljarder ifrån.
Jo det ska vi låna och skänka bort till företag, borde inte företagen själva efter så många bra år ha lite i ladorna?
Låt dom företag som inte har någon samhällsnytta gå under.
Låt folk som har skuldsatt sig upp över öronen att gå under och låt det bli en läxa för framtiden.

Man försöker låna sig ur bekymren i vanlig ordning, skjuta på problemen. Var samma visa på nittiotalet och 2008, vilket gör att denna smäll kommer att bli än värre. Det lustiga är att dessa kriser går i cykler igen och igen och igen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in