2020-04-06, 09:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2604821012957858&id=591566134 283366

Det står ju att svaret kommer om en vecka.
Citera
2020-04-06, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det står ju att svaret kommer om en vecka.
Redan testat 2 regioner står de.. 2% hade immunitet..
Citera
2020-04-06, 09:07
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jag är inte utbildad på detta så jag kan inte bedöma vare sig relevans på informationen eller källan, men OM det skulle vara så att det finns någon relevans i detta kan det väl vara bra att uppmärksamma "Day 9".

Jag hörde tidigt dr Campbells analys om "dag 9" i sjukdomsförloppet att då kan en försämring komma (bakteriell lunginflammation?), tydligen kan man t om tro att man blivit frisk när försämringen/andnöd kommer enligt artikeln nedan som uppmärksammades av Chris Martenson https://www.youtube.com/watch?v=tmhsNdW24BM&t=10s

“We’re not only talking about the older generations. We’re talking about people aged between 30 and 50, who come in here. Frankly speaking lung scans of these patients are scary”.

“They all have the same complaints. They’ve been home for a week, under the weather with flu. The flu is over, for two days they feel fine and then they arrive complaining of a dry cough and shortness of breath. When we measure their oxygen saturation (i.e. the amount of oxygen in their blood, we see particularly low oxygen saturations for their age.”

At that point doctors are alerted to the fact that these patients are in trouble. The people don’t realise it because at the time they don’t feel ill.: “They come walking in, but they have been dreadfully impacted by the virus. ... These people can be cured, but these are life-threatening situations."

Källa:
https://www.vrt.be/vrtnws/en/2020/03/17/lung-scans-covid-19-thirtysomethings-show-scary-picture/

Om man kallar det "9th day" eller "andra veckan" nu börjar det bli vedertagen information:

– Det finns en kritiskt punkt i slutet av den första veckan. Om du är en person vars lungor kan drabbas hårt, är det då försämringen börjar.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3dOzR/darfor-har-tyskland-sa-fa-doda-i-corona

Röntgen/syrgas/antibiotika ju snabbare desto bättre,

ju större chans har man att klara sig,

ju därför Kina satte upp 2 st extra sjukhus och införde klinisk diagnos baserad på röntgen (CT scan),

för att rädda liv.

Och bra att artikeln/Tyskland förklarar varför testning är viktig:

* för att ha kontroll över viruset, istället för att viruset har kontroll över oss,

dessutom har man koll på tidigare positivt testade även tillfrisknade ute i samhället, så de kan ge blod med antikroppar.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-04-06 kl. 09:18.
Citera
2020-04-06, 09:08
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Angående detta har jag en fråga. Får sjukvården - i det här läget - neka vård till "utsocknes" personer, eller prioritera ned dem? Eller är det fortfarande den yngsta eller den som annars kan tänkas svara bäst på behandlingen, som ska få den sista respiratorn - även om det är en stockholmare som mot alla råd och rekommendationer rest till Jämtland?

Absolut inte. I och med att det inte finns några som helst förbud mot att resa inom vårt land (det är 100% lagligt) så kan inte vården göra några sådana prioriteringar. En ung stockholmare går före en lite äldre norrbottning alla dagar i veckan.
Citera
2020-04-06, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Du verkar vara som Steffe, en lat jävel som går och gömmer dig istället för att stå upp och ta ansvar. Jag gissar att du är 90-talist och arbetslös.
Så gullig du är som går till personangrepp. Men du gissade fel. Jobbar på IVA med covid-patienter dagligen. 70-talist.
Senast redigerad av 2honest 2020-04-06 kl. 09:15.
Citera
2020-04-06, 09:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Redan testat 2 regioner står de.. 2% hade immunitet..

Fast om svaret kommer om en vecka så är det ju märkligt att bestämma utfallet dessförinnan. Sedan hade jag nog önskat en bättre länk än Marcus Oscarssons Facebook-sida.
Citera
2020-04-06, 09:10
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Angående detta har jag en fråga. Får sjukvården - i det här läget - neka vård till "utsocknes" personer, eller prioritera ned dem? Eller är det fortfarande den yngsta eller den som annars kan tänkas svara bäst på behandlingen, som ska få den sista respiratorn - även om det är en stockholmare som mot alla råd och rekommendationer rest till Jämtland?

Det spelar nog ingen roll,

resten av landet har inte den kapacitet som storstäder,

så det blir nog hursomhelst fullt på intensiverna,
Citera
2020-04-06, 09:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Fast jag och många fler har också den uppfattningen, och vi har inte alla "begränsade sfärer". Läs lite runt på olika Facebookgrupper och forum, t.ex.. Jag tror liksom inte att nästan alla som skriver på Facebook och på forum, är samma lilla begränsade klick, utan det är en majoritet av befolkningen... SVT ljuger som vanligt.

Personliga sfärer har alltid en kraftig bias åt det håll man själv tycker.
Citera
2020-04-06, 09:11
Medlem
Nu har ni fått svar, Sverige. Nu vet ni en gång för alla vad ni får för era skattepengar; absolut ingenting.

Se nu till att planera att flytta utomlands, som jag och många andra kommer göra. Jobbar du redan hemifrån/online? Kanske har du t.o.m. förlorat jobbet? Nu är det ett ypperligt tillfälle att flytta när flygen börjar gå igen. Börja ett nytt liv.

Sjukvården har fullständigt kollapsat i Sverige, bostadsmarknaden kommer sjunka kraftigt - så sälj innan det sker. Ekonomin kommer vara katastrofal i många år framöver. Inte bara i Sverige. Men Sverige är nog det sista landet man vill vara i efter sommaren.

Den här regeringen är den mest inkompetenta i Europa. Stannar ni kvar i detta land så kommer ni ångra det. Sverige har under de senaste åren haft en rad olika problem som inte längre går att rätta till. Coronakrisen var spiken i kistan.

Packa väskorna och börja leta efter andra läbder att bo i. Ni kommer inte ångra er det minsta, kan jag lova.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
72-årige Björg som lever efter alla rekommendationer undrar om han kan träffa sin 97-årige pappa. Ingen av dem har underliggande sjukdomar.

Giesecke svarar:

- Ja jag tycker det. Om Björg känner sig helt frisk så tycker jag att han kan hälsa på sin pappa. Det finns fall där man kan smitta utan symptom men det är marginellt.
Experten talar.

Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
”Experten” kunde sagt att det bästa är för dem att träffas utomhus och hålla avstånd till varandra, minst 2-3 meter. Då kan han inte smitta sin pappa. Går utmärkt träffas och prata på avstånd.

Resten av världen verkar gå åt det hållet ja,

bra om det ligger på en lätt sidvind under samtalet,
Citera
Medlem
Citat:
Lena undrar: Vi ser att i allt fler länder råder eller kräver att man ska använda munskydd. Varför gör vi inte det här i Sverige?

Giesecke:

- Bevisen för att det skulle fungera är liten. I vården fungerar det bra. Men att springa runt på stan med en liten tygtrasa som blir blöt, att det fungerar finns det inte mycket bevis för.

Denna Giesecke är ju en riktig idiot, hoppas ingen lyssnar på honom!

”En liten tygtrasa som blir blöt”. - han förlöjligar hela idén med munskydd för privatpersoner. Vad är hans agenda!?

Har du ett FFP2 eller FFP3 munskydd så bär det när går till apoteket och affären. Du sprider inte smitta till andra heller då.

Viktigt att tänka på är att aldrig ta inuti munskyddet och tvätta händerna/sprita händerna när tagit av munskyddet. Ta heller aldrig på munskyddets framsida när bär det, där fastnar virusen.

Ha flera munskydd du roterar mellan om kan.
Citera
2020-04-06, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast om svaret kommer om en vecka så är det ju märkligt att bestämma utfallet dessförinnan. Sedan hade jag nog önskat en bättre länk än Marcus Oscarssons Facebook-sida.
Flockimmunitet är som sagt endast nårbart med vaccin.. Så detta virus kmr ej att dö ut 2020. Flockimmunitet är ett påhitt för att rädda ekonomin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in