2020-04-06, 09:01
Medlem
Merwinnas avatar
Får man sticka emellan med en vetenskaplig fråga i den här tråden, förresten?

Detta med tappat luktsinne. Om man INTE har tappat luktsinnet vid något tillfälle under sjukdomsperioden. Betyder det att man inte har haft corona, utan att det var något annat man hade? Jag hade förkylningsymptom i drygt en vecka nämligen, och sov konstigt mycket - det är nästan bra nu - men jag tappade aldrig luktsinnet.

Skulle ha varit så himla bra om det varit coronan, så vore man fri nu...
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Ursvenskt är bara migmigmig-barbariet. Ättestupa är ursvenskt. Det passar den sociofobiska, migmigmigbarbarindividualistiska reality-svensken riktigt bra. Då kan det finnas respirator till MIGMIGMIG, skriker barbaren förtjust.

Vem vill ha sista godiset?

MIGMIGMIG!

Vem ska offra sig för fosterlandet?

DIGDIGDIG!

... arma, ARMA djävla Svearike!
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu säljer vården ättestupan till multisjuka.

Multisjuka äldre frågas ut om de vill ha respiratorvård
1:43 min

Publicerat kl 06.00

För äldre människor med underliggande sjukdomar kan det hända att Region JH ringer upp och frågar hur dem ställer sig till att vårdas i respirator ifall de drabbas av coronaviruset.
Solveig Kristiansson som har KOL men i övrigt är frisk blev väldigt upprörd och ledsen när hon fick frågan per telefon av sin läkare.
"Då sa läkaren att om du får coronavirus, inte vill väl du ligga där som en grönsak. Och det vill väl inte dina anhöriga heller", berättar hon.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=7445058
Har läkarna börjat jobba som telefonförsäljare? Och sälja idén att avstå vård? Den humanistiska stormakten verkar inte vara så humanistisk...
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jämförelse med Tyskland vad gäller antalet IVA-platser:

Redan före pandemin hade Tyskland 28 000 intensivvårdsplatser med respirator, 34 per 100 000 invånare – nu är siffran uppe i 40 000.

Sverige hade före pandemin 526 intensivvårdsplatser i hela landet, enligt Svenska Intensivvårdsregistret. Många sjukhus har de senaste veckorna byggt ut kraftigt, och Socialstyrelsen uppgav häromdagen att man har utökat med ungefär 300 platser i hela landet efter covid-19 utbrottet. Det blir 8 platser per 100 000 invånare.

Notera att man inte skriver något om respiratorer för de svenska intensivvårdsplatserna. För det finns inga fler sådana. Grattis svensken, du fick något annat istället.
Citera
2020-04-06, 09:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Danmark har gjort en studie gällande flockimmunitet. 27 av 1224 test visade immunitet. Nu kanske vi kan utesluta flockimmunitet? Krävs 60 % för att nå flockimmunitet..

Jaha, var har du en länk till den studien då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
72-årige Björg som lever efter alla rekommendationer undrar om han kan träffa sin 97-årige pappa. Ingen av dem har underliggande sjukdomar.

Giesecke svarar:

- Ja jag tycker det. Om Björg känner sig helt frisk så tycker jag att han kan hälsa på sin pappa. Det finns fall där man kan smitta utan symptom men det är marginellt.
Experten talar.

”Experten” kunde sagt att det bästa är för dem att träffas utomhus och hålla avstånd till varandra, minst 2-3 meter. Då kan han inte smitta sin pappa. Går utmärkt träffas och prata på avstånd.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarcasmium
"Uppdaterad 2020-04-06 kl 08:00"

Medianålder: 61 år

"Åldersfördelning bland nyinskrivna patienter"
251 syrgaslapare på IVA i åldersspannet 20-59 år
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Så vare me den "influensan" och snacket om att bara gamlingar kommer att frystorkas...
.

Tack för länken, mycket bättre än den jag har.

Alltså 15 personer mellan 20-29 på Iva
Måtte vi snart slippa mantrat det är bara 80+ och multisjuka
Citera
2020-04-06, 09:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Medelålder är 60, det är ju nära pensionsålder. Var är de unga och friska som läggs in på IVA?
Du tycker att vid 60 är min inte längre frisk? Kanske inte ung då.
Citera
2020-04-06, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jaha, var har du en länk till den studien då?
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2604821012957858&id=591566134 283366
Citera
2020-04-06, 09:05
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Om det är något land som har trovärdighet i siffror o statistik så är det tyskarna.

Nu är fallen vad jag förstår i Bayern som är relativt glesbefolkad landsbygd. Inte ens Munich är speciellt trångbott annat än på ölhusen.

Men når viruset industristädernas masstransportsystem så blir det värre.

Det är två faktorer som är intressanta med tysklandsfallet.
Att Kinesiskan spred smittan till ett flertal innan hon själv insjuknade på flygplanet. Dels att de tyska fallen tycks vara lindrigare.

Är det lindrigare i Tyskland för att viruset muterat?

Är det lindrigare i Tyskland för att tyskar kan ha viss motståndskraft genetiskt eller från tidigare sjukdomar/vaccin.

Är det lindrigare i Tyskland för att tyskarna är i bättre grundkondition/hälsa?

Är det lindrigare i Tyskland för att de har bättre sjukvård än kina?
Främsta orsaken att det är lindrigare i Tyskland är åldern. 45 år i snitt på insjuknade och ännu mer uppseendeväckande, snittålder på döda 48.7 år.
Sen ger ju mycket testning att man fångar upp större del milda fall o dödsandel blir lägre.
Men frågan är hur man hittills lyckats isolera de äldre?
Citera
2020-04-06, 09:06
Medlem
Dbloodss avatar
"Redan före pandemin hade Tyskland 28 000 intensivvårdsplatser med respirator, 34 per 100 000 invånare – nu är siffran uppe i 40 000.

Sverige hade före pandemin 526 intensivvårdsplatser i hela landet, enligt Svenska Intensivvårdsregistret."

Liiite skillnad här.
Citera
2020-04-06, 09:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampost
Låt dem.
De är idioter och världen blir nog bättre utan dem.

Snart inser dem att "Jaha? Är sjukhusen fulla? Vadå, får jag ingen vård? Är det fullt?" när dem får corona. Vänta bara till efter påsk så ska du se. Minst 10,000 nya smittade. De kan glömma att de får vård.

Angående detta har jag en fråga. Får sjukvården - i det här läget - neka vård till "utsocknes" personer, eller prioritera ned dem? Eller är det fortfarande den yngsta eller den som annars kan tänkas svara bäst på behandlingen, som ska få den sista respiratorn - även om det är en stockholmare som mot alla råd och rekommendationer rest till Jämtland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in